افتتاح پروژه‌های فاضلاب سه شهر خوزستان

پروژه‌های فاضلاب ۳ شهر خوزستان افتتاح می‌شوند


در آئین افتتاح ۲۸ پروژه تولیدی منابع آبی و برق خوزستان با حضور مقام عالی رتبه، وزیر نیرو اظهار کرد که حکومت سیزدهم با انجام برنامه‌ریزی‌های مناسب توانسته است بخش قابل توجهی از مشکلات منابع آبی و برق استان را رفع کند و بالاترین سطح زیر کشت در بخش زراعت را به ثبت رسانده است. او به تلاش‌های مستمر برای توسعه زیرساخت‌های منابع آبی و برق خوزستان اشاره کرد و خواستار حمایت مالی حکومت و مجلس برای رسیدن به شرایط ایده‌آل در تأمین منابع آبی شرب، زراعت و تولیدی در این استان شد. واحد سوم نیروگاه دز نیز امروز بهینه‌سازی شده و ظرفیت ساخت و ساز آن افزایش یافته و پروژه‌های آبرسانی، فاضلاب و انتقال برق نیز به بهره‌برداری رسیده‌اند.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، علی اکبر محرابیان شامگاه جمعه در آئین افتتاح ۲۸ پروژه تولیدی منابع آبی و برق خوزستان که در سالن همایش‌های گیت بوستان اهواز با حضور مقام عالی رتبه برگزار شد، اظهار کرد: زمانی که حکومت سیزدهم شروع به کار کرد انتظارات بسیاری به ویژه در حوزه منابع آبی و برق وجود داشت که برآورده نشده بود، از جمله مشکل منابع آبی در غیزانیه، مشکل تأمین منابع آبی برای دام‌های سبک و سنگین، مشکل بی برقی تابستان ۹۸ تا ۱۴۰۰ است.

وزیر نیرو خطاب به مقام عالی رتبه گفت: همکاران ما با هم میثاق بستند که این مشکلات خوزستان را با پشتیبانی حکومت مرتفع کنند. البته با کار و تلاش خود و با برنامه‌ریزی‌هایی که منابع آبی و برق خوزستان و منابع آبی و فاضلاب استان انجام دادند، تلاش کردند که این مشکلات را یکی پس از دیگری مرتفع کنند که با حمایت‌های جدی شما و با حمایت‌های مالی حکومت از وزارت نیرو، بخش قابل توجهی از این مشکلات مرتفع شد.

وی اضافه کرد: ما میانه راه هستیم و همچنان نیاز با حمایت جدی حکومت و مجلس داریم تا بتوانیم کل استان خوزستان را به شرایط ایده‌آل در تأمین منابع آبی شرب، زراعت، تولیدی و یک اکوسیستم پاک و سالم برسانیم چرا که این استان شایسته این شرایط است.

وزیر نیرو با بیان اینکه یک سوم منابع آبی‌های جاری کشور از خوزستان است، تصریح کرد: اگر بخواهیم برخی از نکات مهم این استان را نام ببریم در بخش زراعت بالاترین سطح زیر کشت را در استان داریم؛ امسال رکورد ساخت و ساز زراعت و رکورد کشت را در استان پشت سر گذاشته‌ایم.

محرابیان گفت: امروز بیش از ۶۴۰ هزار هکتار در حوزه‌های کارون، دز و کرخه زیر کشت داریم و با سازماندهی مناسبی که نسبت به منابع آبی داشتند، منابع آبی تمام بخش‌های خوزستان تأمین شد و در این حوزه مشکلی نداریم.

وی با بیان اینکه رکورد ساخت و ساز گندم در خوزستان شکسته شد، اظهار کرد: این افتخار بزرگی است؛ البته این اتفاق‌ها در زمانی رخ داده که ما بر اساس آمار بارشی و آورده‌ای رودخانه‌های استان در شرایط ایده آلی که نیستیم هیچ، در کم‌آبی قابل توجهی در این حوزه به سر می‌بریم ولی با سازماندهی خوب روی منابع این اتفاق رقم خورد.

وزیر نیرو با اشاره به مسئله سیلاب در خوزستان عنوان کرد: ما می‌توانستیم در دو سال اخیر ۲ سیلاب بسیار بزرگ و مخرب در استان داشته باشیم اما با سازماندهی خوب در ۹ سد استان، کمترین خسارت را نداشتیم؛ در خصوص آب‌گرفتگی استان سیستان و بلوچستان باید بگویم اواخر اردیبهشت ماه سد بیابان در منطقه کنارک را آبگیری کردیم که حجم آن سه برابر سد امیرکبیر کرج است، در این واقعه‌ای که اتفاق افتاد حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب آبگیری داشتیم و همچنان تا ۸۰ میلیون متر مکعب دیگر هم می‌توانیم آبگیری را انجام دهیم.

محرابیان اضافه کرد: این طرح ۱۳ سال پیش شروع شده بود که با شروع حکومت سیزدهم این طرح با سرعت تکمیل شد و از یک خسارت جانی و مالی شدید جلوگیری کرد. سامانه بارشی که در جنوب سیستان و بلوچستان رخ داد در ادامه حرکت خود به پاکستان رسید و آنجا با وجود اینکه شدت بارش‌ها کاهش پیدا کرد، ده‌ها کشته در اثر این آب‌گرفتگی داشتیم.

وزیر نیرو گفت: امروز ۲۸ پروژه منابع آبی و برق را در خوزستان افتتاح می‌کنیم. برای اینکه حق مطلب ادا شود، پروژه‌های فاضلاب استان را برای مسافرت بعدی مقام عالی رتبه گذاشته‌ایم؛ پروژه فاضلاب اهواز، خرمشهر و آبادان را در مسافرت بعدی افتتاح خواهید کرد که از مطالبات جدی مردم است.

وی افزود: هفت طرح آبرسانی در خوزستان داریم که در این طرح‌ها ۸۴۴ هزار نفر از جمعیت خوزستان از این طرح‌ها بهره مند خواهند شد، ۱۹۵ هزار متر مکعب تصفیه خانه در بین این طرح‌ها است، ۱۶۰ کیلومتر خطوط انتقال منابع آبی در بین این طرح‌ها اجرا شده و ۳۸ هزار متر مکعب مخزن اجرا شده است که حجم قابل توجهی است و پایداری منابع آبی را به همراه خواهد داشت.

وزیر نیرو گفت: واحد سوم نیروگاه دز امروز بهینه‌سازی می‌شود و ۹۰ مگاوات به ظرفیت ساخت و ساز این نیروگاه افزوده می‌شود؛ همچنین ۱۸ پروژه توسعه پست‌های انتقال به بهره برداری می‌رسد که بتوانیم از خطوط انتقال حجم بیشتری برق منتقل کنیم.


حکومت سعی دارد مشکلات خوزستان را با پشتیبانی حکومت مرتفع کند. منابع آبی و برق خوزستان تحولات بسیاری را تجربه کرده و بسیاری از مشکلات را حل کرده است. استان خوزستان جزو استان‌هایی است که به یک سوم منابع آبی کشور دست پیدا می‌کند. ساخت و ساز زراعت در این استان به رکورد جدیدی دست یافته است. اتفاقاتی همچون سیلاب در خوزستان نیز سازماندهی خوبی داشته‌اند و خسارت‌های آن به حداقل رسیده است. امروز ۲۸ پروژه منابع آبی و برق در خوزستان افتتاح شده است و زمانی که پروژه‌های فاضلاب نیز به بهره‌برداری برسد، نقشه‌ای شفاف برای بهبود شرایط این استان خواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *