پایان تخلیه منابع آبی از سدهای گلستان و بوستان

پایان رهاسازی آب از سدهای گلستان و بوستان


در ادامه بررسی‌های قبلی وضعیت جوی استان، بارش‌های خوب سال جاری و ذخیره مناسب منابع آبی در سدهای گلستان و بوستان، سبب رهاسازی ۱۳ میلیون مترمکعب منابع آبی از این سدها برای سازماندهی نیاز آبی اراضی پایاب سد وشمگیر شد. با بسته شدن دریچه‌های خروجی سد در اسفند، منابع آبی تا نیمه اسفند به سد وشمگیر رسید که حجم منابع آبی ذخیره‌سازی شده افزایش یافت. سد وشمگیر اکنون بیش از ۵۶ میلیون مترمکعب منابع آبی دارد که تسریع در احداث ایستگاه پمپاژ خواسته ساکنان اطراف سد را فراهم خواهد کرد. با پر منابع آبی شدن سد وشمگیر پس از چهار سال کم‌آبی، زراعت و مصرف منابع آبی بهبود یافته و ذخیره‌سازی منابع آبی در سدها به بهترین شکل انجام گرفته است.

به گزارش دیجیاتور به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو ایرج حیدریان گفت: با توجه به بارش‌های خوب سال‌جاری و ذخیره مناسب منابع آبی در سدهای گلستان و بوستان، ۱۳ میلیون مترمکعب منابع آبی از سدهای مذکور برای سازماندهی نیاز آبی اراضی پایاب سد وشمگیر رهاسازی شد. 
مدیرعامل شرکت منابع آبی منطفه‌ای گلستان با اشاره به مصوبات کارگروه برنامه‌ریزی و توزیع منابع آبی سدهای استان مبنی بر رهاسازی ۱۳ میلیون مترمکعب منابع آبی از سدهای گلستان و بوستان برای ذخیره در سد وشمگیر گفت: اول اسفند سال جاری، رهاسازی منابع آبی سدهای گلستان و بوستان آغاز و پس از خروج حجم منابع آبی مورد نظر، در پنجم اسفند دریچه‌های خروجی سد گلستان و در ۱۴ اسفند دریچه های سدبوستان بسته شد.
وی همچنین ادامه داد: با توجه به بررسی‌های قبلی وضعیت جوی استان، رهاسازی منابع آبی بلافاصله پس از پایان بارندگی آغاز شد. از سویی با توجه به هماهنگی‌ها و تمهیدات لازم بادستگاه‌های مرتبط در شهرستان‌های کلاله، گنبد و آق‌قلا و مقامات استان و پایش مسیر رودخانه، به گونه‌ای اقدام شد تا بیشترین حجم منابع آبی به سد وشمگیر برسد و امید است در فصل کشت تقاضای کشاورزان را  برآورده کند.
حیدریان اضافه کرد:  تا نیمه اسفند در  ۱۴ سد مخزنی ۵۶ میلیون مترمکعب منابع آبی معادل ۲۳ درصد منابع آبی ذخیره‌سازی شده است که هم بتوانیم منابع و مصارف را سازماندهی کنیم، هم کنترل سیلاب داشته باشیم.
وی بیان کرد: بارش‌های خوب سال آبی جاری در شرق استان و ذخیره مناسب در سدهای گلستان و بوستان موجب ذخیره‌سازی در سدهای مذکور شد و با برنامه‌ریزی و نظارت مستمر بر رهاسازی منابع آبی سدهای بالادست، سد وشمگیر  پس از چهار سال کم‌آبی متوالی دارای ذخیره منابع آبی مطلوب شده است.
مدیر عامل منابع آبی منطقه‌ای گلستان گفت: سد وشمگیر اکنون ۱۵.۱  میلیون متر مکعب منابع آبی دارد در حالی که اسفند پارسال ۳۰۰ هزار متر مکعب منابع آبی داشت.
وی افزود: سد وشمگیر چهار سال قبل در کم‌آبی به سر می‌برد و اکنون پر منابع آبی شدن آن سبب شادی کشاورزان این منطقه شده است.
حیدریان گفت: تسریع در احداث ایستگاه پمپاژ خواسته ساکنان اطراف سد است که بزودی انجام خواهد شد.
​وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۹۰۰ کیلومتر مربع در ارتفاعات برف داشتیم، اما امسال ۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع از مساحت استان پوشیده از برف است.


رهاسازی منابع آبی از سدهای گلستان و بوستان برای سازماندهی نیاز آبی اراضی پایاب سد وشمگیر انجام شد.
ذخیره منابع آبی در سدهای گلستان و بوستان باعث شده است که سد وشمگیر پس از چهار سال کم‌آبی دارای ذخیره منابع آبی مطلوب شود.
سد وشمگیر اکنون دارای ۱۵.۱ میلیون متر مکعب منابع آبی است، در حالی که در ماه اسفند پارسال فقط ۳۰۰ هزار متر مکعب منابع آبی داشت.
پس از بارش‌های خوب سال جاری، منابع آبی به مقدار زیادی در سد وشمگیر ذخیره شده است.
تسریع در احداث ایستگاه پمپاژ توسط ساکنان اطراف سد انتظار می‌رود.
مساحت استان کلاله، گنبد و آق‌قلا پوشیده از برف امسال به میزان ۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *