افزایش وابستگی روسیه به فروش خارجی به کشورهای آسیایی

وابستگی روسیه به صادرات آسیا افزایش می‌یابد


گمرک روسیه اعلام کرد که در دورانی که محدودیت‌های بین‌المللی‌های غربی بر روسیه افزایش یافته، سهم آسیا از فروش خارجی و بازرگانی بین‌الملل این کشور به ترتیب به ۷۲ و ۶۸ درصد افزایش یافته است. این افزایش در حالی رخ داده که فروش خارجی به اروپا با کاهش ۶۸ درصدی به ۸۴٫۹ میلیارد دلار و بازرگانی بین‌الملل از اروپا با کاهش ۱۲٫۳ درصدی به ۷۸٫۵ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش دیجیاتور، بر اساس گزارش داده‌های گمرکی جدید روسیه، در دورانی که سهم بازرگانی این کشور با بازارهای اروپایی کاهش قابل‌توجه یافت، سهم آسیا از فروش خارجی و بازرگانی بین‌الملل روسیه به ترتیب به ۷۲ و ۶۸ درصد افزایش‌یافته است.

مدت کوتاهی پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، کشورهای غربی محدودیت‌های بین‌المللی‌های فزاینده‌ای را علیه این کشور اعمال کردند و همزمان مسکو انتشار آمار ماهانه دقیق فروش خارجی و بازرگانی بین‌الملل را از همان دوران یعنی از ۲ سال پیش به بعد متوقف کرد.

گزارش جدید گمرک روسیه روز دوشنبه حجم فروش خارجی و بازرگانی بین‌الملل این کشور را پنهان نگه داشت؛ اما دو جدولی که منتشر کرد همچنان نشان می‌دهد که اتکای این کشور به کشورهای آسیایی در واکنش به محدودیت‌های بین‌المللی‌های غرب به‌شدت هم در فروش خارجی و هم در بازرگانی بین‌الملل افزایش‌یافته است.

بر اساس این اطلاعات، کل فروش خارجی روسیه در سال ۲۰۲۳ با ۲۸٫۳ درصد کاهش به ۴۲۵٫۱ میلیارد دلار رسید و عرضه به اروپا با کاهش ۶۸ درصدی به ۸۴٫۹ میلیارد دلار رسید. در همین حال، فروش خارجی به آسیا با ۵٫۶ درصد افزایش به ۳۰۶٫۶ میلیارد دلار رسید و سهم این منطقه از فروش خارجی روسیه از ۴۹ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۷۲ درصد رسید.

کل بازرگانی بین‌الملل روسیه در سال ۲۰۲۳ با افزایش ۱۱٫۷ درصدی به ۲۸۵٫۱ میلیارد دلار رسید، زیرا عرضه از اروپا با ۱۲٫۳ درصد کاهش به ۷۸٫۵ میلیارد دلار رسید، درحالی‌که بازرگانی بین‌الملل از آسیا با ۲۹٫۲ درصد افزایش به ۱۸۷٫۵ میلیارد دلار رسید.

این اطلاعات نشان می‌دهند که کل بازرگانی بین‌الملل روسیه در سال ۲۰۲۳ افزایش‌یافته است و ماشین‌آلات، تجهیزات، وسایل نقلیه و سایر محصولات مرتبط با جهش ۲۴ درصدی به ۱۴۶ میلیارد دلار رسیده است.

فروش خارجی آنچه خدمات گمرکی آن را «محصولات معدنی» می‌نامد، ازجمله محصولات انرژی مانند منابع هیدروکربن، با ۳۳٫۶ درصد کاهش به ۲۶۰٫۱ میلیارد دلار رسید، درحالی‌که فروش خارجی فلزات و محصولات فلزی با ۱۵ درصد کاهش به ۶۰ میلیارد دلار رسیده است.


افزایش نسبی سهم آسیا در فروش خارجی و بازرگانی بین‌الملل روسیه در پاسخ به محدودیت‌های بین‌المللی‌های غربی، عدم انتشار دقیق آمارهای فروش خارجی و بازرگانی بین‌الملل از سوی روسیه، کاهش فروش خارجی روسیه به اروپا و افزایش بازرگانی بین‌الملل از آسیا، افزایش فروش خارجی ماشین‌آلات و تجهیزات به رقم ۱۴۶ میلیارد دلار، کاهش فروش خارجی محصولات معدنی و فلزات از سوی روسیه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *