هیات نظارت متا از حذف ممنوعیت استفاده از کلمه “شهید” خواستار شد

هیات نظارت متا خواستار حذف ممنوعیت کلمه «شهید» شد


هیات نظارت شرکت متا اعلام کرد که بستر نرم‌افزاری مجازی باید تنها پست‌های حاوی کلمه “شهید” را حذف کند که به طور واضح خشونت را نشان دهد یا قوانین شرکت را نقض کند. این تصمیم در پی انتقادات مکرر از شیوه کنترل محتوا مربوط به خاورمیانه صادر شده است. یک تحقیق هم نشان داد که شرکت متا تاثیرات مخربی بر حقوق بشر مردم فلسطین و سایر کاربران عرب زبان دارد. این انتقادات در زمان درگیری های بین رژیم صهیونیستی و حماس تشدید شده و گروه‌های حقوق بشر شرکت متا را به سرکوب محتوای حامی مردم فلسطین متهم کرده‌اند. در حال حاضر متا تصمیم گرفته‌است هر پستی که شامل کلمه “شهید” باشد را حذف کند و بازخورد هیات نظارت را در طی ۶۰ روز بررسی و پاسخ دهد.

به گزارش دیجیاتور به نقل از رویترز، هیات نظارت که با برنامه‌ریزی مالی شرکت متا تامین می شود اما به طور مستقل عمل می کند، اعلام کرد این غول بستر نرم‌افزاری مجازی باید فقط زمانی پست های حاوی کلمه شهید را حذف کند که به طور واضح نشاندهنده خشونت باشد یا دیگر قوانین متا را نقض کرده باشد.

رای مذکور درحالی صادر شده که سال های متمادی از شیوه کنترل محتوای مربوط به خاورمیانه با انتقادات روبرو شده است.

همچنین یک تحقیق متا در سال ۲۰۲۱ میلادی نشان داد روش شرکت تاثیری مخرب بر حقوق بشر مردم فلسطین و دیگر کاربران عرب زبان سرویس هایش داشته است.

از زمان آغاز درگیری ها بین رژیم صهیونیستی و حماس در اکتبر ۲۰۲۳ میلادی انتقادات مذکور بیشتر شدند. گروه های طرفدار حقوق بشر متا را به سرکوب محتوای حامی مردم فلسطین در فیس بوک و اینستاگرم کردند، آنهم در حالی که در درگیری ها هزاران نفر از غزه جان باختند.

هیات نظارت متا نیز در گزارش خود به نتیجه مشابهی دست یافت و متوجه شد که قوانین متا درباره واژه شهید معانی مختلف کلمه را در نظر نگرفته و همین امر به حذف محتوایی منجر شده که به خشونت گرایی مربوط نبوده است.

در حال حاضر این شرکت هر پستی که حاوی کلمه شهید باشد را حذف می کند زیرا آن را مربوط به افراد و سازمان های خطرناکی از جمله کارتل های مواد مخدر،شبه نظامیان و سازمان های تبعیض نژادی می داند.

یک سخنگوی متا در بیانیه ای اعلام کرد این شرکت بازخورد هیات نظارت را بررسی می کند و طی ۶۰ روز پاسخ می دهد.


گزاری مهر، هیات نظارت اعلام کرد که فقط پست‌هایی که حاوی کلمه “شهید” باشند و نمایانگر خشونت یا نقض قوانین متا باشند، باید حذف شوند. انتقادات متعددی به روش کنترل محتوا در خصوص خاورمیانه مطرح شده و تحقیقات نشان داده‌اند که شرکت متا بر حقوق بشر مردم فلسطین تاثیرات منفی دارد. انتقادات بیشتری پس از درگیری‌های اخیر بین رژیم صهیونیستی و حماس بروز کرده و گروه‌های حقوق بشر شرکت متا را به سرکوب محتوای حامی مردم فلسطین در رسانه‌های مجازی متهم کرده‌اند. هیات نظارت متا نیز به نتیجه‌گیری مشابه رسیده است و تاکید می‌کند که تصمیم‌گیری‌ها بر اساس قوانین صرفاً بر اساس معنای کلمه “شهید” صورت نگیرد. شرکت متا در حال حاضر تمام پست‌های حاوی کلمه “شهید” را حذف می‌کند و آنها را به افراد یا سازمان‌های خطرناک مانند کارتل مواد مخدر یا سازمان‌های تبعیض نژادی نسبت می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *