همکاری در تدوین سند توسعه دریامحور دستور کار سال ۱۴۰۳

همکاری در تدوین سند توسعه دریامحور دستور کار سال ۱۴۰۳


محمود بهمنی، رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، در سال گذشته برخی از دستاوردهای این مؤسسه را معرفی کرده است. او از ترویج دانش علمی، ایجاد مخابرات بین‌المللی، حمایت از پروژه‌های مشترک و ساخت و ساز محصولات پروبیوتیک بومی به عنوان مهمترین اقدامات این مؤسسه یاد کرده است. بهمنی همچنین به تجربه موفق ساخت و ساز و تعامل با شرکت دانش بنیان اشاره کرده و اهمیت این تلاش‌ها در توسعه تولیدی پرورش آبزیان را بیان کرده است. او با اشاره به دستاوردهای دیگر این مؤسسه، از ساخت و ساز پروبیوتیک بومی و رونمایی از محصولات جدید در حوزه علوم شیلاتی خبر داده است.

به گزارش دیجیاتور، محمود بهمنی، رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اشاره به مهمترین دستاوردهای این مؤسسه در سال گذشته، گفت: رویکرد ساخت و ساز و انتقال دانش و یا ترویج یافته‌های علمی، ایجاد تشکل‌های تصمیم ساز در حوزه تحقیقات شیلات با دعوت از نخبگان و صاحب نظران، ایجاد زمینه مخابرات بین‌المللی به منظور تقویت همکاری‌های مشترک، حمایت از پروژه‌های مشترک با مؤسسات تحقیقاتی، آموزشی، موسسه آموزش عالی‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و بخش خصوصی از جمله برنامه‌های این مؤسسه بوده است.

وی ادامه داد: در سال گذشته از محصول پروبیوتیک بومی که با تلاش محققان مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور محقق شده بود رونمایی شد.

بهمنی تجربه موفق ساخت و ساز محصول و تعاملات با شرکت دانش بنیان را به عنوان بخشی از روابط حکومتی‌های کارآمد توسعه پایدار تولیدی پرورش آبزیان در کشور دانست و افزود: دستیابی به دانش فنی ساخت و ساز انبوه پروبیوتیک باسیلوس والیسمورتیس آی اس ۰۳ ( Bacillus vallismortis IS۰۳) گامی مهم در جهت بهبود کیفیت منابع آبی مزارع پرورش میگو و مؤثر در عملکرد و راندمان مالی ساخت و ساز میگوی سفید غربی است.

به گفته رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، این محصول دارای سازگاری کامل با شرایط اکولوژیک بوده و برای بهبود کیفیت منابع آبی مزارع پرورش و به ویژه مراکز تکثیر میگو در شمال و جنوب کشور قابل استفاده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رونمایی از محصول پروبیوتیک بومی در دهه مبارک فجر سال گذشته، افزود: محصول پروبیوتیک بومی برای نخستین بار با نام تک سل پلاس در تولیدی پرورش میگو با تلاش محققان ایستگاه تحقیقاتی ساخت و ساز میگوی عاری از بیماری خلیج فارس ساخت و ساز شد.

وی همچنین از دستیابی به دانش فنی ساخت و ساز نشا ماکروجلبک‌های ulva fasciata و ulva rigida خبر داد و گفت: پروژه دستیابی به دانش فنی ساخت و ساز نشا ماکروجلبک‌های ulva fasciata و ulva rigida به منظور ایجاد نرسری انجام شده است.

وی با اشاره به وجود ۳۰۹ گونه ماکروجلبک در سواحل خلیج فارس و دریای عمان، گفت: جلبک سبز اولوا در تمام طول سال در شرایط آزمایشگاهی قابل بهره برداری بوده و می‌توان نشا سالم را از این گونه ساخت و ساز کرد؛ در مرحله بعدی تجاری سازی و ترویج این یافته است که می‌توانیم به انتقال دانش فنی و ترویج در فاز نیمه صنعتی و صنعتی نائل شویم.

بهمنی با اشاره به برنامه‌های پیش رو مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در سال ۱۴۰۳، یادآور شد: همکاری با سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی کشور برای انجام پروژه‌های مشترک ملی، انجام برنامه عملیاتی ۴ ساله مؤسسه، همکاری در تدوین سند توسعه دریا محور، توسعه زیر بخش شیلات، ارزیابی و ارزشیابی دقیق واحدهای پژوهشی بر اساس برنامه عملیاتی در حال برنامه‌ریزی است.


محمود بهمنی رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور از دستاوردهای مؤسسه در سال گذشته حرف زد. تلاش محققان در ساخت و ساز و معرفی محصول پروبیوتیک بومی و تعامل با شرکت دانش بنیان برای توسعه تولیدی پرورش آبزیان از جمله برنامه‌های مؤسسه بود. محصول پروبیوتیک با نام تک سل پلاس برای نخستین بار در تولیدی پرورش میگو ارائه شد. همچنین دستیابی به دانش فنی ساخت و ساز نشا ماکروجلبک‌های ulva fasciata و ulva rigida مورد تاکید وی قرار گرفت. او از وجود ۳۰۹ گونه ماکروجلبک در سواحل خلیج فارس و دریای عمان نیز خبر داد و اهمیت ترویج و تجاری سازی این یافته‌ها را بیان کرد. در پایان، برنامه‌های آینده مؤسسه تحقیقات شیلاتی کشور برای سال ۱۴۰۳ از جمله همکاری با سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی کشور و توسعه زیربخش شیلات را برشمرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *