نوروز را با خانواده تماشا کنید/ اولین اثر سینمایی از جشن باستانی ۱۲ ملت

«نوروز» را با خانواده ببینید/ اولین سینمایی از عید باستانی ۱۲ ملت


در این متن، بررسی و معرفی اثر سینمایی‌های اکران نوروزی ۱۴۰۳ و اثر سینمایی سینمایی «نوروز» به تفصیل آورده شده است. اثر سینمایی «نوروز» اثری است که به آیین باستانی نوروز می‌پردازد و توسط سهیل موفق کارگردانی شده است. قصه اثر سینمایی در مورد تلاش عمو نوروز برای آوردن بهار و واگذاری وظیفه به پسری به نام «نامی» است. این اثر فیلمی مهیج و آموزنده برای نوجوانان و آشنایی آن‌ها با افسانه‌ها و آیین‌های کهن است، و زمینه‌ای برای ساخت آثاری درباره رویدادهای ملی ایرانی ایجاد می‌کند.

دیجیاتور-گروه آثار خلاقانه-سید امیرشایان حقیقی؛ اثر سینمایی‌های «تمساح خونی»، «بی‌بدن»، «آسمان غرب»، «پرویزخان»، «آپاراتچی»، «نوروز» و «ایلیا در جستجوی قهرمان» بسته اکران نوروزی ۱۴۰۳ را شکل می‌دهند که پیش از این در قالب مقدمه و همزمان با آغاز اکران نوروزی در گزارش «فجر منهای یک در نوروز اثر سینمایی اولی‌ها/ آیا رونق به هنر هفتم می‌آید؟!» به بررسی چینش و ترکیب بسته اکران نوروزی و معرفی اجمالی آثار پرداختیم.

در ادامه و در قالب سلسله گزارش‌هایی با عنوان «پیشنهاد نوروزی «مهر» به مخاطبان هنر هفتم» به معرفی اثر سینمایی‌های اکران نوروزی می‌پردازیم که در اولین گام و همزمان با روز اول سال نو اثر سینمایی سینمایی «نوروز» را به مخاطبان و علاقه‌مندان هنر هفتم معرفی خواهیم کرد.

آغاز عید نوروز برابر با یکم فروردین ماه، نخستین روز سال خورشیدی ایرانی است که ایرانیان به مناسبت ورود به سال نو آن را جشن می‌گیرند؛ امسال اما نوروز در قالب یک اثر کودک و نوجوان هم بر پرده سینماها نقش بسته است که نه تنها نشان از تنوع موضوعات در بسته اکران نوروزی دارد بلکه به تعبیری، اثر سینمایی سینمایی «نوروز» مرتبط ترین اثر بسته اکران نوروزی با عید باستانی ایرانیان است. اثری سینمایی با مضمون این رویداد تاریخی و باستانی که در فضایی فانتزی روایت می‌شود و نگاهی اسطوره‌ای به عید نوروز و ریشه های افسانه ای آن دارد.

اثر سینمایی سینمایی «نوروز» اولین اثر مطالعات تاریخی سینمای ایران است که به صورت مستقیم به آیین باستانی، نوروز می پردازد و اتفاق خوشایندی است که نوروز امسال یک اثر سینمایی برای این رویداد ملی که ۱۲ کشور آن را جشن می‌گیرند به پرده هنر هفتم آمده است.

علی نصیریان بازیگر پیشکسوت و نام آشنای سینمای ایران در نقش «عمو نوروز» و شبنم مقدمی در نقش «ننه سرما» در این اثر سینمایی به ایفای نقش می پردازند. مهدی هاشمی، افشین هاشمی، مهتاب ثروتی، سیاوش چراغی‌پور، علی آرا، طاها شادی‌فر، سحر حسینی و علی بوراک سیلان نیز دیگر بازیگران این اثر سینمایی هستند.

جدیدترین ساخته سهیل موفق که پیش از این تجربه کارگردانی آثار کودک و نوجوان از جمله «پاستاریونی» را در کارنامه خود دارد به سنت های ایرانی، آغاز سال و آمدن بهار می‌پردازد، حمزه صالحی فیلمنامه نویس «نوروز» نیز آثاری کمدی چون «فسیل»، «دینامیت» و «تگزاس» را در کارنامه خود دارد و نویسنده «پاستاریونی» و «نارگیل دو» بوده است.

موفق در گفت‌وگوهایش عنوان کرده است همواره تلاش دارد تا خانواده را در نظر بگیرد و فیلمی بسازد که کودکان در کنار خانواده آن را تماشا کنند. کارگردان «نوروز» پیش از این گفته بود، توجه دخترش به بابانوئل و کریسمس همزمان با ضبط «پاستاریونی» منجر به شکل گیری این دغدغه در او شد تا بعد از «پاستاریونی» راجع به نوروز و این سنت ایرانی اثر سینمایی بسازد.

حمزه صالحی نویسنده این اثر نیز معتقد است نوشتار خلاقانه غنی ایران ظرفیت های بسیاری برای بازنمایی اسطوره ها و رویدادهای کهن و ملی دارد و وظیفه ملی هر فارسی زبان است که این اثر سینمایی را ببیند تا دروازه ساخت آثار موفق آیینی از این دست باز شود.

در خلاصه روایت خیالی این اثر آمده است: «نوروز در راه اسـت ولی اهریمن در کمین است.»

«نوروز» را با خانواده ببینید/ اولین سینمایی از عید باستانی ۱۲ ملت

«نوروز» با بهره گرفتن از روایت خیالی «بعد از زمستان در آبادی ما» نوشته سیاوش کسرایی به ماجرای تلاش عمو نوروز برای آوردن بهار و رفتن هر ساله عمو نوروز به قله قاف برای آزاد کردن چلچله و آمدن بهار می‌پردازد اما ننه سرما در حال به خواب رفتن است و به واسطه حادثه ای که برای عمو نوروز اتفاق می افتد این وظیفه بر دوش پسری به نام «نامی» افتاده است.

سایر عوامل عوامل این اثر سینمایی عبارتند از مدیر فیلمبرداری: فرشاد محمدی، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: علی جناب، منشی صحنه: سعیده دلیریان، مدیر ساخت و ساز: مهدی چراغی، طراح لباس: آزاده قوام، طراح صحنه: سیامک کاری‌نژاد، طراح گریم: محسن دارسنج، صدابردار: منصور شهبازی، طراحی و ترکیب صدا: حسین ابوالصدق، جلوه‌های ویژه‌ میدانی: آرش آقابیک، جلوه‌های بصری: امیر ولی خانی، تدوین: کاوه ایمانی، هنر صوتی: بهمن دهقانیار و عکاس: سمیرا بخشی.

اثر سینمایی «نوروز» فارغ از ضعف‌ها و قوت‌هایش می‌تواند برای نوجوانان و آشنایی آن ها با افسانه ها و آیین های کهن جذاب و آموزنده باشد و همچنین آغازگر مسیری برای ساخت آثاری درباره رویدادهای ملی تلقی شود.


بسته اکران نوروزی ۱۴۰۳ شامل اثر سینمایی‌های «تمساح خونی»، «بی‌بدن»، «آسمان غرب»، «پرویزخان»، «آپاراتچی»، «نوروز» و «ایلیا در جستجوی قهرمان» است. اثر سینمایی «نوروز» اولین اثر مطالعات تاریخی سینمای ایران است که به آیین باستانی، نوروز می پردازد. بازیگران این اثر سینمایی شامل علی نصیریان، شبنم مقدمی، مهدی هاشمی، افشین هاشمی، و سایرین هستند. کارگردان این اثر سینمایی سهیل موفق و نویسنده حمزه صالحی است. روایت خیالی این اثر درباره تلاش عمو نوروز برای آوردن بهار و رفتن هر ساله به قله قاف می‌باشد. این اثر سینمایی با استفاده از روایت خیالی «بعد از زمستان در آبادی ما» به ماجرای تلاش عمو نوروز برای آوردن بهار می‌پردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *