نشست انتقال تجربه نمایشگاه کاریکاتور «طوفان الاقصی» در قم برگزار شد

نشست انتقال تجربه نمایشگاه کاریکاتور«طوفان الاقصی»در قم برگزار شد


نمایشگاه کارتون و کاریکاتور “طوفان الاقصی” با حضور سید مسعود شجاعی طباطبایی و مازیار بیژنی در قم برگزار شد. در این نشست که به همراهی هنرمندان و اساتید آثار خلاقانه تجسمی استان برگزار شد، جمعی از مسوولان فرهنگی استان نیز حضور داشتند. در بحث و گفتگویی بین هنرمندان و مسئولان فرهنگی، تأکید شد که بستر اصلی ارائه آثار این نمایشگاه رسانه‌های مجازی بود و ارائه آثار در قالب نمایشگاه، هدفش بالا آوردن دوباره بحث وقایع فلسطین در حوزه آثار خلاقانه و میراث بود. همچنین به تأثیرات مثبت این نمایشگاه در فضای جهانی، به خصوص در فیس‌بوک و بازنشر آثار در میان کاریکاتوریست‌های مهم آمریکای لاتین اشاره شد. علاوه بر این، بحثی در مورد تکنیک آثار هنرمندان برگزار شد و کاریکاتوریست‌ها برای رساندن پیام خود از روش‌های گوناگونی استفاده کردند. در این نشست همچنین به اهمیت کاریکاتور در جامعه و نقش آن در انتقاد و چالش کشیدن مسائل پرداخته شد. به طور کلی، این نشست برای بحث و تبادل نظر درباره کارتون و کاریکاتور و تأثیرات آن در جامعه برگزار شد.

به گزارش دیجیاتور، نشست انتقال تجربه و پرسش و پاسخ پیرامون نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «طوفان الاقصی» با حضور سید مسعود شجاعی طباطبایی و مازیار بیژنی در قم برگزار شد.

در این نشست که با استقبال هنرمندان و اساتید آثار خلاقانه تجسمی استان همراه بود، جمعی از مسوولان فرهنگی استان از جمله؛ مسعود معینی‌پور معاون فضای مجازی، آثار خلاقانه و رسانه دفتر معرفی محصولات اسلامی، سیدمهدی حسینی رییس حوزه هنری قم و مهدی توکلیان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان حضور داشتند.

در ابتدای نشست که در نگارخانه اشراق محل برگزار نمایشگاه برپا شد، ‌سید مسعود شجاعی طباطبایی کاریکاتوریست شناخته شده متذکر شد: بستر اصلی ارائه این آثار شبکه‎های اجتماعی بود و ارائه این آثار در قالب نمایشگاه، به قصد بالا آوردن دوباره بحث وقایع فلسطین در حوزه میراث و آثار خلاقانه بود.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص تاثیر آثار این نمایشگاه در فضای جهانی گفت: کارها در فیس‌بوک به خوبی دیده شد و در باز نشرها مسیرش را پیدا کرد. خوشبختانه بسیاری از چهره‌های مهم کاریکاتور آمریکای لاتین کارهای اثرگذار با موضوع فلسطین ساخت و ساز کردند و در باز نشر آثار ما هم بسیار موثر بودند. همچنین در همین ایام ۸۳ هنرمند ایتالیایی در اعتراض به کودک‌کشی در فلسطین، ۸۳ اثر ساخت و ساز کردند که در قالب پوستر منتشر شد و تاثیر خوبی هم گذاشت. چنین جریانی در مورد هولوکاست ایجاد شد و آنقدر تاثیرگذار و فراگیر شد که مقامات اسراییل و نخست وزیر آن مجبور به عکس‌العمل شدند.

شجاعی طباطبایی با اشاره به آثار محمدحسین نیرومند دیگر هنرمندی که آثارش در این نمایشگاه روی دیوار رفته است گفت: کارهای استاد نیرومند به گرافیک نزدیک می‌شود و خوب این معمول است که هنرمند برای رساندن پیامش راه‌های مختلفی تجربه کند تا به منظورش برسد.

وی در ادامه به سابقه و آغاز کار خود به عنوان هنرمند کاریکاتوریست اشاره کرد و در ارتباط با تکنیک آثارش گفت: من همیشه طراحی را دستی انجام می‎دهم اما برای بالا رفتن کیفیت و سرعت کار، رنگ‌آمیزی را با برنامه کاربردی پیش می‌برم. دلیلش هم این است که روند خلق کاریکاتور نباید زیاد زمان ببرد و به روز بودن اثر بسیار مهم است.

بعید است جایگاه کاریکاتور توسط AI غصب شود

مدیر خانه کاریکاتور ایران و وبگاه ایران کارتون هم‌چنین متذکر شد: کاریکاتور در دنیای آثار خلاقانه بسیار مهم و تاثیرگذاراست. ما در جهان در کنار برزیل و ترکیه جزء سه کشور برتر در عرصه کاریکاتور هستیم اما متاسفانه کاریکاتوریست‌های ایرانی در داخل کشور جدی گرفته نمی‌شوند. دوسالانه‌ی کاریکاتور تهران ۱۱ سال است برگزار نشده و حتی بخش کاریکاتور های خبرگزاری‌ها هم یکی یکی حذف می‌شود.

وی کار کاریکاتوریست را به کار جراحی که کارش تیغ کشیدن بر بدن بیمار و درمان اوست، تشبیه کرد و گفت: وظیفه کاریکاتوریست انتقاد و به چالش کشیدن مشکلات است اما متاسفانه این وجه کاریکاتور برتابیده نمی‌شود. اگر کاریکاتور انتقاد نکند پس چگونه باید مباحث انتقادآمیز مطرح شود؟ چالش جریان‌ساز است.

شجاعی طباطبایی با اشاره به ورود AI به ساخت و ساز آثار هنری نیز گفت: نگرانم با توجه بیش از اندازه به AI از آثار هنرمندان خوب غافل شویم. به هر حال در تولیدات AI نه احساس دیده می‌شود و نه تولیدات AI بیان رسایی دارند. البته که کاریکاتور نقطه زن است و بعید است جایگاهش توسط AI غصب شود.

در شبکه‌ها اجتماعی انحصار طلبانه برخورد می‌شود

همچنین مازیار بیژنی دیگر هنرمند صاحب اثر در این نمایشگاه در سخنانی به سابقه کار هنری‌اش و حال و هوای ساخت و ساز آثار کاریکاتور و انتشار آنها در مجلات دهه ۶۰ اشاره کرد و گفت: در رسانه‌های مجازی همه شعار آزادی می‌دهند اما در رفتار انحصارطلبانه برخورد می‌شود و فضای بسته و سانسور بر رسانه‌های مجازی حاکم است.

وی به پیشنهاد اختصاص دیوارنگاره میدان ولی‌عصر به کاریکاتور اشاره کرد و تصریح کرد: معمولا نهادهای مرتبط کاری که باید انجام شود را از دیگران انتظار دارند و خوب در این میان خیلی گوش کسی هم به حرف هنرمند بدهکار نیست.


به‌گوش خبرنگاران و حاضران محل برگزاری نشست در نگارخانه اشراق پیرامون نمایشگاه کارتون و کاریکاتور «طوفان الاقصی»، سید مسعود شجاعی طباطبایی و مازیار بیژنی در قم، جمعی از مسوولان فرهنگی استان از جمله مسعود معینی‌پور معاون فضای مجازی، آثار خلاقانه و رسانه دفتر معرفی محصولات اسلامی، سیدمهدی حسینی رییس حوزه هنری قم و مهدی توکلیان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان حضور داشتند. کاریکاتوریست شهیر سیدمسعود شجاعی طباطبایی در این نشست، بخشی از سخنان خود را برای پاسخ به یکی از پرسش‌ها به نحوه تاثیرات اثرگذاری آثار این نمایشگاه در فضای هنری جهانی اختصاص داد و اظهار داشت: تعدادی از کاریکاتوریست‌های مهم کشورهای لاتین نیز تلاش برای ساخت و ساز آثاری با موضوع فلسطین کرده‌اند و در نشر این آثار صدای سنتی مخاطبان خوب شنیده شده است.

از سوی دیگر، سید مسعود شجاعی طباطبایی درباره تکنیکی که از آن برای طراحی کاریکاتور استفاده می‌کند، توضیح داد: او همواره طراحی را به صورت دستی انجام می‌دهد و در صورت نیاز به افزایش کیفیت و سرعت کار، از برنامه کاربردی رنگ‌آمیزی استفاده می‌کند. شجاعی طباطبایی ادامه داد: روند ساخت و ساز یک کاریکاتور نباید زمان زیادی را برده و برای بروز بودن آثار، بسیار مهم است. در ادامه نیز صحبت از ورود AI به ساخت و ساز آثار هنری شد و شجاعی طباطبایی بیان کرد: هرچند نگرانی در قبال AI و تاثیر آن بر آثار هنرمندان وجود دارد، اما قطعاً جایگاه کاریکاتور توسط AI غصب نمی‌شود.

مازیار بیژنی، هنرمند دیگری که در این نمایشگاه اثری داشت، درباره نقش کاریکاتور در جوامع اجتماعی صحبت کرد و به اهمیت کاریکاتور در عرصه آثار خلاقانه اشاره کرد. او از نگرانی خود درباره وجود سانسور و فضای بسته در رسانه‌های مجازی نیز گفتگو نمود. بیژنی تاکید کرد: تاکنون چندین نمایشگاه کاریکاتور برگزار نشده و بخش کاریکاتورهای برخی از خبرگزاری‌ها هم حذف شده است. او از تشبیه کاریکاتوریست به جراحی که نیازمند تیغ کشیدن بر بدن بیمار است و تاکید کرد: کاریکاتوریست بر عهده دارد مشکلات را به چالش کشیده و در فضای آثار خلاقانه نقد و انتقاد را مطرح کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *