هنر صوتی فولکلوریک “عاشیقی” استان مرکزی به ثبت ملی رسید.

موسیقی فولکلوریک «عاشیقی» استان مرکزی ثبت ملی شد


در این متن آمده است که هنر صوتی عاشیقی در استان مرکزی ایران جایگاه خاصی دارد و این آثار خلاقانه در ۹ شهرستان از ۱۲ شهرستان استان مرکزی رواج دارد. این آثار خلاقانه توسط افراد مختلفی از جمله شاعران ترکی‌سرا و نوازندگان ساز چگور انجام می‌شود. از طریق خواندن مدح پیغمبر و اشعار عرفانی، این عاشیق‌ها می توانند خدمات قابل توجهی در راستای انتقال و توسعه میراث دینی و اسلامی ارائه کنند.

به گزارش دیجیاتور، حسین محمودی اظهار کرد: هنر صوتی عاشیقی که ویژه فولکلوریک ترکان ایران است و در مناطق متعددی از کشور رواج دارد در استان مرکزی نیز جایگاه قابل توجهی دارد.

معاون میراث فرهنگی، مسافرت و توریسم و صنایع دستی استان مرکزی گفت از حیث مواردی چون تعدد شاعران ترکی‌سرا، روایت خیالی‌های عاشیقی بومی، نغمه‌های بومی و تعداد در خور توجه عاشیق‌ها، نوازندگان و سازندگان ساز چگور که ساز اصلی عاشیق‌های استان مرکزی است در استان از جایگاه چشمگیری برخوردار است.

محمودی با اشاره به ثبت ملی هنر صوتی فولکلوریک عاشیقی استان مرکزی، گفت: این آثار خلاقانه اکنون در سطوح متفاوت در ۹ شهرستان از ۱۲ شهرستان استان مرکزی رواج دارد.

وی بیان کرد: کارشناسان هنر صوتی سنتی بر این باور تاکید دارند که عاشیق‌ها در خواندن مدح پیغمبر، مناقب ائمه اطهار و اشعار عرفانی بسیار ظریف عمل می‌کنند و می‌توانند در این مسیر، خدمات قابل توجهی را در راستای انتقال و توسعه میراث دینی و اسلامی ارائه کنند.


هنر صوتی عاشیقی ترکان ایران در استان مرکزی رواج دارد. این آثار خلاقانه در ۹ شهرستان از ۱۲ شهرستان استان مرکزی به ثبت ملی رسیده است. عاشیق‌ها در خواندن مدح پیغمبر و اشعار عرفانی عمل می‌کنند و می‌توانند در انتقال میراث دینی و اسلامی نقش مهمی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *