مهمترین نکات و ترفندهای آبیاری گیاهان هوازی (هوایی)

گیاهان هوازی یا Tillandsia، گیاهانی خاص هستند که برای رشد به خاک نیاز ندارند و از رطوبت و مواد مغذی هوا برای زندگی استفاده می‌کنند. برای آبیاری این گیاهان، می‌توانید یک کاسه یا سینک را با منابع آبی ولرم پر کرده و اجازه دهید گیاهان حدود ۳۰ دقیقه خیس بخورند، سپس منابع آبی اضافی را به آرامی تکان داده و گیاهان را در شرایطی با تهویه مناسب قرار دهید تا خشک شوند. برای مراقبت از این گیاهان در محیط‌های خشک، می‌توانید هر چند روز یکبار با منابع آبی آن‌ها را غبارپاشی کنید. همچنین نوع منابع آبی مناسب برای آبیاری گیاهان هوازی نیز مهم است، بهتر است از منابع آبی تصفیه شده یا مقطر استفاده کنید. در ضمن، این گیاهان نیاز به آبیاری متناسب با دما و هوا دارند، بنابراین در فصل‌های مختلف باید تعداد دفعات آبیاری را تنظیم کرد.

در اینجا نکات مهم آبیاری گیاهان هوازی را برای شما گرداوری کردیم، بنابراین می‌توانید آن‌ها را سالم و شکوفا نگه دارید.

گیاهان هوازی (Air Plants) که به Tillandsia نیز معروف هستند، گیاهان منحصر به فردی هستند که برای رشد به خاک نیاز ندارند. این گیاهان اپی فیت هستند، به این معنی که روی گیاهان یا اشیاء دیگر رشد می‌کنند و رطوبت و مواد مغذی هوا را جذب کرده و زندگی می‌کنند.

چگونه گیاهان هوازی(هوایی) را آبیاری کنیم؟

آبیاری گیاهان هوازی

برای آبیاری این گیاهان خاص، یک کاسه یا سینک را با منابع آبی ولرم پر کرده و اجازه دهید گیاهان حدود ۳۰ دقیقه خیس بخورند. سپس منابع آبی اضافی را به آرامی تکان داده و گیاهان را در شرایطی با تهویه مناسب قرار دهید تا خشک شوند.

این گیاهان در محیط‌های مرطوب رشد می‌کنند، بنابراین اگر هوای خانه تان خشک است، بهتر است هر چند روز یکبار با منابع آبی آن‌ها را غبارپاشی کنید.

بیشتر بخوانید:  گیاهان هوایی و هرچیزی که باید در مورد این گیاهان بدانید

نوع منابع آبی مناسب برای آبیاری گیاهان هوازی

نوع آبی که استفاده می‌کنید هم مهم است. منابع آبی لوله کشی حاوی مواد معدنی و مواد شیمیایی است که به مرور زمان به گیاهان هوازی آسیب می‌رساند، بنابراین بهتر است از منابع آبی تصفیه شده یا مقطر استفاده نمایید.

منابع آبی تصفیه شده بسیاری از مواد معدنی مضر منابع آبی لوله کشی را ندارد. اگر به منابع آبی تصفیه شده دسترسی ندارید، منابع آبی مقطر هم خوب است.

با اینکه منابع آبی باران اغلب به عنوان بهترین منابع آبی برای آبیاری گیاهان معرفی می‌شود، همیشه خوب نیست. اگر می‌خواهید از منابع آبی باران استفاده کنید، حتماً آن را در یک ظرف تمیز جمع آوری کرده و صبر کنید چند ساعت بماند تا آلاینده‌ها از بین برود.

نکات مهم در مورد آبیاری گیاهان هوازی

آبیاری گیاهان
آبیاری گیاهان هوازی
  • منابع آبی و هوا را در نظر داشته باشید

این که گیاهان هوازی چقدر به منابع آبی نیاز دارند و تعداد دفعات آبیاری به دمای هوا بستگی دارد. در تابستان، وقتی هوا گرم و خشک است، گیاهان را بیشتر آبیاری کنید، یعنی حدود یک بار در هفته. در فصل زمستان، خیساندن این گیاهان در منابع آبی در هر دو تا سه هفته یک بار کافی است.

  • نوع گیاه هوازی نیز اهمیت دارد

با توجه به گونه ای که دارید باید گیاه را آبیاری کنید. در مورد زیستگاه آن تحقیق کنید. مثلاً گیاهان هوازی خاکستری و سفید با برگ‌های ضخیم نیاز به آبیاری و رطوبت کمتری دارند. با اینحال گیاهان هوازی سبز با برگ‌های ظریف‌تر به آبیاری و رطوبت بیشتر نیاز دارند.

بهترین روش‌ها برای آبیاری گیاهان هوازی

غبارپاشی
غبارپاشی گیاهان هوازی

یکی از روش‌های رایج برای آبیاری گیاهان هوازی غبارپاشی است. می‌توانید هفته ای دو تا سه بار از بطری‌های اسپری برای غبارپاشی گیاهان هوازی استفاده کنید.

خیساندن
خیساندن گیاهان هوازی

در شرایط هوایی گرم و خشک، گیاهان هوازی تنها با غبار پاشی زنده نمی‌مانند. غوطه ور کردن آنها در منابع آبی بهترین راه برای رشد آنهاست.

یک بار در هفته در منابع آبی و هوای خنک به مدت ۲۰-۳۰ دقیقه و در  منابع آبی و هوای گرم و خشک حدود ۳۰-۶۰ دقیقه آن‌ها را در منابع آبی غوطه ور کنید. هر ۳ هفته یکبار گیاهان را به مدت حدود دو ساعت خیس کنید، مخصوصاً در تابستان.

  • برای غوطه ور کردن این گیاهان به کاسه یا سینک نیاز دارید. از منابع آبی با دمای اتاق استفاده کنید!
  • آنها را برای مدتی در منابع آبی نگه دارید (طبق اعداد بالا).
  • سپس گیاهان را به صورت وارونه بیرون بیاورید.
  • با تکان دادن گیاهان هوازی منابع آبی اضافی را خارج کنید.
  • قبل از بازگرداندن گیاهان به جای اصلی خود، بررسی کنید که هیچ آبی روی برگ‌ها باقی نمانده باشد.
  • پس از خشک شدن، گیاه را به جای خود برگردانید.

بیشتر بخوانید:  ۱۵ گیاه آپارتمانی که ظاهری شبیه تارهای مو دارند

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما و کاربران محترم سایت دیجیاتور به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *