منابع انجام مقررات تعیین هدف یارانه ها مشخص شد

منابع اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تعیین شد

0 نظر


در جلسه نوبت صبح پارلمان در رابطه با رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه‌ریزی مالی سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، نمایندگان با تصویب بندهای مختلف این لایحه موافقت کردند. از جمله تصویب بند الف تبصره هشت لایحه که به تمامی دریافتی‌های مقررات هدفمند کردن یارانه‌ها، به استثنای برخی عوارض و حقوق پوشش ریسک‌ها، با مبلغ بالغ بر ۷۵۸۸ هزار میلیارد ریال توسط شرکت‌های تابعه وزارت منابع هیدروکربن بابت فروش داخلی و صادراتی فراورده‌های نفتی و منابع انرژی یارانه‌ها به سازمان هدفمندسازی واریز می‌شود. همچنین، نهاد مالی به وظیفه پرداخت تنخواه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است تا مبلغ سه درصد مصارف هدفمندی را به این سازمان واگذار کند. سازمان هدفمندسازی نیز موظف است درآمد حاصل از وجوه دولتی بر ارزش‌افزوده فروش فراورده‌های نفتی و منابع انرژی را صرفاً برای تأمین یارانه نان و داروها به کار برده و منابع فروش خارجی ۶ فرآورده اصلی نفتی به حساب سازمان واریز شود. همچنین، شرکت‌های تابعه وزارت منابع هیدروکربن موظفند تمامی دریافت‌های ارزی و ریالی منابع پیش بینی شده را به حساب‌های ریالی و ارزی خزانه نزد نهاد مالی واریز کنند.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، نمایندگان پارلمان در جلسه نوبت صبح امروز (سه‌شنبه سوم بهمن ماه) و در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه‌ریزی مالی سال ۱۴۰۳ در بخش درآمدی، با تصویب جز یک بند الف تبصره هشت این لایحه به شرح زیر موافقت کردند:

۱- در راستای اجرای مقررات هدفمند کردن یارانه‌ها تمامی دریافتی‌های (منابع) مقررات مذکور به استثنای عوارض سازماندهی شهری‌ها و دهیاری‌ها، حق پوشش ریسک مشترکان منابع انرژی، منابع حاصل از منابع آبی و برق و عوارض گازرسانی (به ترتیب موضوع مواد (۱۲) و (۶۵) مقررات الحاق برخی مواد به مقررات تنظیم بخشی از مقررات مالی حکومت (۲)) و حق پوشش ریسک منازل مسکونی در اجرای مواد (۲) و (۴) مقررات تأسیس صندوق پوشش ریسک همگانی حوادث طبیعی، به میزان هفت میلیون و پانصد و هشتاد و هشت هزار میلیارد (۷،۵۸۸،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال توسط شرکت‌های تابعه وزارت منابع هیدروکربن بابت دریافتی حاصل از فروش داخلی فراورده‌های نفتی، فروش صادراتی فراورده‌های نفتی، فروش داخلی منابع انرژی با احتساب عوارض و وجوه دولتی ارزش افزوده و فروش خوراک گاز به پتروشیمی‌ها و سوخت صنایع، به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.

نهاد مالی موظف به پرداخت تنخواه به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها شد

در ادامه جلسه، ردیف‌های ۴ و ۵ بند الف تبصره ۸ این لایحه تصویب شد که به شرح زیر است:

۴- نهاد مالی جمهوری اسلامی ایران موظف است برای پرداخت به موقع مصارف هدفمندی و بر اساس درخواست سازمان برنامه و برنامه‌ریزی مالی کشور معادل سه درصد جمع مصارف را به صورت تنخواه در اختیار سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها قرار دهد.

۵- سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است منابع حاصل از وجوه دولتی بر ارزش‌افزوده فروش فراورده‌های نفتی و منابع انرژی را با تخصیص سازمان برنامه و برنامه‌ریزی مالی کشور صرفاً برای تأمین یارانه نان و دارو هزینه نماید.

واریز منابع فروش خارجی ۶ فرآورده اصلی به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها

ب- منابع ارزی این تبصره بلافاصله توسط شرکت‌های تابعه وزارت منابع هیدروکربن به حساب ارزی افتتاح شده توسط خزانه‌داری کل کشور نزد نهاد مالی به نام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واریز و به محض وصول توسط نهاد مالی جمهوری اسلامی ایران به نرخ ارز حواله تالار دوم مرکز مبادله طلا و ارز، تسعیر و مستقیماً به حساب ریالی سازمان مذکور واریز می‌شود.

پ- ۱۰۰ درصد منابع حاصل از فروش داخلی و فروش خارجی شش فرآورده اصلی (بنزین، منابع هیدروکربن گاز، منابع هیدروکربن سفید، منابع هیدروکربن کوره، گاز مایع و سوخت هوایی) مطابق برنامه اعلامی سال ۱۴۰۲ پالایشگاه‌های منابع هیدروکربن بر اساس برنامه ساخت و ساز منابع این تبصره به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود. در صورت کاهش ساخت و ساز فرآورده‌های اصلی نسبت به برنامه ساخت و ساز، وزارت منابع هیدروکربن از طریق شرکت‌های تابعه ذی‌ربط با دریافت و فروش فرآورده‌های ویژه از پالایشگاه‌های مربوط، مقادیر کسری را جبران می‌نماید.

ت- در اجرای اصل ۵۳ میثاق ملی، شرکت‌های تابعه وزارت منابع هیدروکربن موظفند تمامی دریافت‌های ارزی و ریالی منابع پیش بینی شده را پس از پرداخت حق‌العمل جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی. و سی. ان. جی به حساب‌های ریالی و ارزی خزانه نزد نهاد مالی جمهوری اسلامی ایران مفتوحه توسط خزانه‌داری کل کشور تحت عنوان تمرکز وجوه منابع مقررات هدفمند کردن یارانه‌ها واریز نمایند.


نمایندگان پارلمان در جلسه نوبت صبح امروز توافق کردند که تمامی منابع مقررات هدفمند کردن یارانه‌ها به استثنای برخی بندها به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واریز شود. همچنین نهاد مالی موظف شد تنخواه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها را پرداخت کند. سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها هم باید منابع حاصل از وجوه دولتی بر ارزش‌افزوده فروش فراورده‌های نفتی و منابع انرژی را برای تأمین یارانه نان و دارو هزینه کند.
همچنین منابع فروش خارجی ۶ فرآورده اصلی نفتی باید به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واریز شود. شرکت‌های تابعه وزارت منابع هیدروکربن نیز نمی‌توانند منابع پیش بینی شده را بدون پرداخت حق‌العمل به حساب‌های خزانه و نهاد مالی واریز کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *