مصرف بنزین در ۳۰ سال گذشته با ۲۶۵ درصد افزایش افزایش یافته است.

مصرف بنزین در ۳۰ سال گذشته ۲۶۵ درصد رشد داشته است


امیر حسین علیزاده، کارشناس وسایل نقلیه و نماینده فولکس واگن و تویوتا در ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور، درباره علت بروز ناترازی بنزین در کشور صحبت کرد. او بر اساس تحقیقات مرکز پژوهش‌های مجلس، اعلام کرد که مصرف روزانه بنزین و گازوئیل در ایران تقریباً دو برابر متوسط جهانی است. علیزاده اشاره کرد که مصرف بنزین در ایران در ۳۰ سال گذشته حدود ۲۶۵ درصد رشد داشته و در کشورهای پیشرفته رشد منفی را تجربه کرده‌اند. او همچنین به اهمیت استفاده از سوخت‌های پاک و خودروهای سبز، مانند خودروهای برقی و خودروهای با سوخت هیدروژن، در جهت کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌های محیطی اشاره کرد و بیان کرد که این موضوع به عنوان یکی از اولویت‌های خودروسازان در ایران مطرح شده است.

امیر حسین علیزاده، کارشناس وسایل نقلیه و نماینده فولکس واگن و تویوتا در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور، درباره علت بروز ناترازی بنزین در کشور گفت: با توجه به تحقیقاتی که اخیراً مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر کرده در ایران به ازای هر نفر ۹۵. لیتر بنزین و حدود ۸۸. لیتر گازوئیل مصرف می‌شود که مصرف روزانه بنزین و گازوئیل در ایران تقریباً ۲ برابر متوسط جهانی است.
علیزاده در ادامه به تحقیقات انجام شده در خصوص میزان مصرف بنزین در کشور اشاره‌ای کرد و توضیح داد: بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف بنزین در ۳۰ سال گذشته در ایران حدود ۲۶۵ درصد رشد داشته و این در حالی است که در ۳۰ سال گذشته در کشورهایی چون ترکیه، آلمان و فرانسه رشد منفی در مصرف بنزین را تجربه کرده اند که این آمار خود گویای میزان مصرف بالا و بی رویه در کشور ما می‌باشد.
این کارشناس وسایل نقلیه ادامه داد: فرسودگی ناوگان ترانزیت، وضعیت بزرگراه‌ها و خیلی عوامل دیگر می‌تواند در این میزان مصرف بالای بنزین تأثیر گذار باشد.
نماینده فولکس واگن و تویوتا در ایران توضیح داد: امروزه در دنیای خودروسازی گام‌های مؤثری در مورد جایگزینی سوخت‌های فسیلی با سوخت‌های پاک انجام می‌گیرد مانند خودروهای برقی که در اغلب کشورهای پیشرفته دنیا در حال استفاده است.
علیزاده در ادامه توضیح داد: در این خودروها بحث جایگاه‌های شارژ جزو دغدغه حکومت‌ها بوده است، البته بعضاً هم این موتورهای برقی طوری طراحی می‌شوند که با برق شهری قابلیت شارژ دارند هزینه نگهداری این خودروها برای صاحبان آنها به نسبت سوخت‌های فسیلی به مراتب کمتر است.
این کارشناس وسایل نقلیه با بیان اینکه نوع دیگر خودروهای سبز خودروهای با سوخت هیدروژن است افزود: مصرف هیدروژن در این خودروها به دو صورت می‌باشد در نوع اول هیدروژن به صورت مستقیم در موتور احتراق داخلی به عنوان یک سوخت کامل مورد استفاده قرار می‌گیرد، در نوع دوم سوخت هیدروژن در یک پیل سوختی به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود و موتورهای الکتریکی از آن تغذیه می‌کنند.
نماینده فولکس واگن بیان کرد: در دنیای خودروسازی با توجه به وضعیت سوخت و آلاینده‌های محیطی چاره‌ای جز اندیشیدن و کاربردی کردن سوخت‌های پاک به جای سوخت‌های فسیلی وجود ندارد و این دغدغه هم گریبانگیر حکومت‌ها و هم خودروسازان است در ایران هم این مساله کلید خورده و خودروسازان این مسئله را جزو اولویت‌های خودشان قرار دادند.


مصرف بنزین در ایران از ۳۰ سال گذشته تاکنون ۲۶۵ درصد رشد داشته است.افزایش مصرف بنزین به علت فرسودگی ناوگان ترانزیت و وضعیت بزرگراه‌ها و عوامل دیگر است.مصرف بنزین در ایران تقریباً دوبرابر متوسط جهانی است.روند جایگزینی سوخت‌های فسیلی با سوخت‌های پاک در دنیای خودروسازی مورد توجه قرار گرفته است.از خودروهای برقی به عنوان یک گزینه پاک برای جایگزینی سوخت‌های فسیلی استفاده می‌شود.اندیشیدن و استفاده از سوخت‌های پاک به جای سوخت‌های فسیلی برای کاهش آلاینده‌های محیطی و وابستگی به منابع هیدروکربن اهمیت زیادی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *