مشارکت مردمی در ساخت و ساز با حضور تعاونی‌های تولیدی

مشارکت مردمی در تولید با حضور تعاونی های تولیدی


وحید شقاقی شهری، کارشناس مالی، در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور، اشاره کرد که مقام معظم رهبری امسال بر ساخت و ساز تأکید دارند و این موضوع ریشه اصلی چالش‌های کشور است. وی بیان کرد که بخش ساخت و ساز با بخش پولی دانش مالی باید ارتباطی داشته باشد تا از مشکلاتی مانند تورم جلوگیری شود. همچنین، وحید شقاقی شهری بیان کرد که دانش مالی ایران درگیر دانش مالی شبه دولتی است و برای رشد و بهبود نیاز به فضای رقابتی دارد. وی همچنین اشاره کرد که محدودیت‌های بین‌المللی و موانع داخلی از رشد ساخت و ساز مانع شده و باید اقداماتی برای از بین بردن این موانع انجام شود.

وحید شقاقی شهری کارشناس مالی در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور، با اشاره بر اینکه امسال هشتمین نام‌گذاری تأکیدی مقام معظم رهبری بر «ساخت و ساز» است، گفت: هسته مرکزی که رهبر تحول اساسی به صورت پیوسته نسبت به آن تاکید دارند «رونق ساخت و ساز» است؛ ریشه اصلی چالش‌های کشور به مبحث ساخت و ساز بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: سالی که گذشت «مهار تورم» شعار سال بود، برای مهار تورم، جهش ساخت و ساز تأثیر به‌سزایی دارد. زمانی که بخش ساخت و ساز با بخش پولی دانش مالی ارتباطی نباشد، یکی از علل‌های اساسی «تورم» خواهد بود. حتی برای کنترل تورم ابتدای باید مؤلفه ساخت و ساز رشد پیدا کند. هم‌اکنون عدم فعالیت بخش ساخت و ساز کشور به چشم می‌خورد. با توجه به اینکه رهبر معظم تحول اساسی تاکیداتی ویژه‌ای بر ساخت و ساز کشور دارند اما باید گفت که مشکلات حوزه ساخت و ساز قابل حل شدن نیست و دولتمردان به مشکلات این تولیدی به صورت جدی بی‌توجه و مانند سال‌های اخیر صرفاً در حد شعار برخورد می‌کند.

این استاد موسسه آموزش عالی خاطرنشان کرد: دانش مالی ایران متأسفانه علیرغم اسناد بالا دستی مورد قبول مانند روابط حکومتی‌های کلی اصل ۴۴ و روابط حکومتی‌های کلی دانش مالی مقاومتی دارد اما در مقام اجرا و عمل انحراف اساسی دارد. بیش‌از ۶۰ درصد دانش مالی ایران درگیر دانش مالی شبه دولتی و انحصاری است؛ دانش مالی کشوری که درگیر ساختارهای غیر رقابتی باشد، امکان بهره‌وری و تحرک را نخواهد داشت.

وی افزود: زمانی که تولیدی‌های خدمات مالی، وسایل نقلیه، فولاد و… با محدودیت‌های بین‌المللی مواجه است موجب حضور و حکومت شبه دولتی‌ها و انحصارهای مختلف بر دانش مالی کشور می‌شود؛ تا زمانی که فضای رقابت در دانش مالی حاکم نشود امکان حرکت ساخت و ساز روبه جلو وجود ندارد.

این کارشناس مالی در ادامه تاکید کرد: همچنین رهبر معظم تحول اساسی طی سال‌های اخیر نسبت به مسئله بهبود محیط کسب و کار مکرراً تاکید داشتند اما زمانی که محدودیت‌های بین‌المللی وجود دارد، فضای کسب و کار نامناسب است.

این مسؤول تصریح کرد: در نام‌گذاری امسال از حضور مردم در عرصه ساخت و ساز دعوت شد اما به دلیل بروکراسی‌های پیچیده همراه با رشوه‌، سخت‌گیری‌های متعدد در حوزه‌های مختلف موجب سخت شدن شرایط فعالیت در کشور است به طور مثال هم‌اکنون اگر فردی بخواهد کسب و کاری را آغاز یا مجوزی را دریافت کند، باید کفش آهنی داشته باشد که این روند به نوعی خود تحریمی محسوب می‌شود.

وی گفت: تحرک عموم مردم در دانش مالی کشور تا زمانی که میله‌های آهنین سد راه آنها باشد، قطعاً امکان پذیر نخواهد بود، زیرا علاوه بر اینکه از سوی کشورهای دیگر مورد محدودیت‌های بین‌المللی قرار گرفتیم خود تحریمی داخلی هم نیز داریم که باید این موانع رفع شود سپس از مردم برای تحقق به شعار سال بهره‌مند شویم.

وی تاکید کرد بهترین روش برای مشارکت‌پذیری مردم در ساخت و ساز فعال شدن تعاونی‌ها است که امسال این بخش باید بسیار پررنگ شود.


رونق ساخت و ساز و بهبود محیط کسب و کار می‌تواند با حضور مردم در عرصه ساخت و ساز و افزایش فعالیت تعاونی‌ها تسریع شود. اما وجود محدودیت‌های بین‌المللی و موانع داخلی که باعث سخت‌تر شدن شرایط فعالیت در کشور می‌شوند، باعث می‌شود که حرکت ساخت و ساز به جلو ممکن نباشد. برای رفع موانع و تحقق به ساخت و ساز بیشتر، نیاز به رقابت در دانش مالی، ساختارهای رقابتی و کاهش انحصارات است. دانش مالی کشور، با دانش مالی شبه دولتی و انحصاری مواجه است که این مسئله باعث کاهش بهره‌وری و تحرک در دانش مالی می‌شود. بنابراین، باید بر مشکلات حوزه ساخت و ساز جدی‌تر و با راه‌حل‌های مدون و عملی، بهره برداری شود تا رونق ساخت و ساز و بهبود دانش مالی کشور تسریع یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *