نیاز به زمان برای دیده شدن مستند / برخورداری از ماندگاری با اکران آنلاین

مستند برای دیده شدن به زمان نیاز دارد/ ماندگاری با اکران آنلاین


مستند “در جستجوی فریده”، که توسط آزاده موسوی کارگردانی شده است، از اول بهمن ماه اکران آنلاین شده است. پس از اکران اثر سینمایی در گروه “هنروتجربه” و نمایندگی برای اسکار 2020، علاقه‌مندان بسیاری تمایل داشتند که این مستند را ببینند. به همین دلیل، تصمیم گرفته شد اثر سینمایی به صورت دایمی در یک بستر نرم‌افزاری نمایش داده شود. مستندهایی که ستاره‌ای ندارند و به صورت دهان به دهان شناخته می‌شوند، نیاز به زمان بیشتری برای دیده شدن دارند. اکران آنلاین به واقع این فرصت را فراهم می‌کند که مخاطبان که کم کم پیدا می‌شوند، اثر سینمایی را بهتر و درست‌تر ببینند. این بستر نرم‌افزاری‌ها به دانش مالی و دیده شدن اثر سینمایی کمک می‌کنند. هنوز آمار دقیقی از میزان استقبال مخاطبان از “در جستجوی فریده” وجود ندارد، اما پیغام‌ها نشان می‌دهد که این اثر سینمایی استقبال خوبی داشته است. مستند “در جستجوی فریده” درباره مردی به نام فریده است که 40 سال پیش در حرم امام رضا رها شده و به هلند برده شده است. بعد از ترس از مسافرت به ایران و عدم تمایل خانواده‌اش، او تصمیم می‌گیرد برای پیدا کردن خانواده واقعی‌اش به ایران مسافرت کند. این مستند توسط مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی ساخته شده است و کارگردانی آن توسط آزاده موسوی و کوروش عطائی انجام شده است.

آزاده موسوی یک از کارگردانان مستند «در جستجوی فریده» که از اول بهمن‌ ماه اکران آنلاین شده است، در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور درباره این اقدام گفت: بعد از اینکه «در جستجوی فریده» را در گروه «هنروتجربه» اکران کردیم و پس از نمایندگی برای اسکار ۲۰۲۰، مخاطبان بسیاری علاقه‌مند به تماشای این مستند بودند و برای ما پیغام می‌فرستادند، به همین دلیل از ابتدا علاقه داشتیم که اثر سینمایی را به صورت دایمی در جایی به نمایش درآوریم تا مخاطبان آن را ببنند.

وی ادامه داد: اینگونه آثار که بازیگر ستاره‌ای ندارند، مستند هستند و معمولا به‌صورت دهان به دهان از آن‌ها یاد می‌شود، به زمان بیشتری برای دیده شدن نیاز دارند پس بستر نرم‌افزاری‌ها که می‌توانند آثار را در مدت زمان طولانی به نمایش درآورند، این فرصت را به وجود می‌آورند تا مخاطبی که باید کم کم پیدا شود، این فرصت برایش وجود داشته باشد که اثر سینمایی را بهتر و درست‌تر ببیند.

موسوی درباره تاثیر اکران آنلاین بر میزان مخاطب مستند بیان کرد: قطعا اکران آنلاین می‌تواند به دانش مالی و به‌خصوص دیده شدن اثر سینمایی کمک کند چراکه اثر سینمایی مستند نیازمند دیده شدن در مدت زمان طولانی‌ است. معمولا مردم فیلمی را دنبال می‌کنند که سلبریتی داشته باشد و پیگیر اکران آن هستند. سینمای مستند و هنری نیازمند زمان بیشتری برای دیده شدن است تا گفت‌وگو درباره آن بیشتر پیش آید این شرایط را خیلی خوب می‌شود در بستر نرم‌افزاری‌های موجود ایجاد کرد.

کارگردان «سمفونی خیابان» در پایان درباره میزان استقبال از این اثر سینمایی مطرح کرد: هنوز آمار دقیقی از میزان استقبال مخاطبان از «در جستجوی فریده» ندارم اما پیغام‌هایی از اینکه چقدر اثر سینمایی را دوست داشته‌اند، دریافت کرده‌ام و حتی نظرات خوب بینندگان را در بستر نرم‌افزاری اثر سینمایی‌نت خواندم، فکر می‌کنم استقبال خوبی را شاهد بودیم.

در خلاصه روایت خیالی مستند «در جستجوی فریده» آمده است: «فریده ۴۰ سال پیش در ۶ ماهگی در حرم امام رضا (ع) در مشهد رها می‌شود و بعد از انتقال به شیرخوارگاه، توسط زوجی هلندی به فرزندی گرفته‌شده و به هلند برده می‌شود، او که در طول این ۴۰ سال به ‌خاطر ترس از مسافرت به ایران و عدم تمایل خانواده‌اش، به محل تولد بازنگشته، جست‌وجویی را برای پیدا کردن خانواده واقعی‌اش آغاز می‌کند و برای اولین بار به ایران مسافرت می‌کند تا زادگاهش را ببیند و با سه خانواده که مدعی‌اند ممکن است خانواده واقعی او باشند، ملاقات کند.»

این اثر سینمایی محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی‌ است و سایر عوامل آن عبارتند از کارگردان: آزاده موسوی و کوروش عطائی، تهیه‌کنندگان: آزاده موسوی و کوروش عطایی، مدیر فیلمبرداری: محمد حدادی، تدوین‌گر: حمید نجفی‌راد، صدابردار: حسن شبانکاره، صداگذار: انسیه ملکی، هنر صوتی: افشین عزیزی، تصحیح رنگ و نور: بیلی ویچگل، دستیار کارگردان: صدف صادقیان‌پور، مدیر ساخت و ساز (ایران) و عکاس: شاهین دانشفر، با حضور: الین فریده کونینگ و نگار رحیمی.


مستند “در جستجوی فریده” کارگردانی آزاده موسوی است که از اول بهمن‌ ماه اکران آنلاین شده است. این اقدام پس از اکران اثر سینمایی در گروه “هنروتجربه” و نمایندگی برای اسکار ۲۰۲۰ انجام شده است. مخاطبان بسیاری علاقه‌مند به تماشای این مستند بودند و از ابتدا دوست داشتند که اثر سینمایی به صورت دایمی در جایی به نمایش درآورده شود تا مخاطبان آن را ببینند.

اینگونه آثار که بازیگر ستاره‌ای ندارند و مستند هستند، به زمان بیشتری برای دیده شدن نیاز دارند. بستر نرم‌افزاری‌هایی که قادرند آثار را در مدت زمان طولانی به نمایش درآوروند، فرصتی برای دیدن بیشتر این آثار فراهم می‌کنند.

اکران آنلاین می‌تواند به دانش مالی و به‌خصوص دیده شدن اثر سینمایی کمک کند چراکه اثر سینمایی مستند نیازمند دیده شدن در مدت زمان طولانی‌ است. در حال حاضر، اثر سینمایی‌هایی که سلبریتی داشته باشند و پیگیر اکران آن‌ها هستند اکران می‌شوند. اما سینمای مستند و هنری نیازمند زمان بیشتری برای دیده شدن است تا گفت‌وگو درباره آنها بیشتر پیش آید و استقبال مناسبی از آنها صورت بگیرد.

از آنجا که هنوز آمار دقیقی از میزان استقبال مخاطبان از “در جستجوی فریده” وجود ندارد، نمی‌توان به‌طور دقیق درباره استقبال آنان صحبت کرد. اما پیغام‌ها و نظرات خوب بینندگان و پیام‌هایی که در بستر نرم‌افزاری اثر سینمایی‌نت خواندم، نشان می‌دهد که این اثر سینمایی استقبال خوبی داشته است.

در خلاصه روایت خیالی مستند “در جستجوی فریده” آمده است که فریده در ۴۰ سال پیش در حرم امام رضا (ع) در مشهد رها شده است و بعد از انتقال به شیرخوارگاه، توسط زوجی هلندی به فرزندی گرفته‌شده و به هلند برده می‌شود. او بعد از ۴۰ سال، به‌خاطر ترس از مسافرت به ایران و عدم تمایل خانواده‌اش، به محل تولد بازمی‌گردد و جست‌وجویی برای پیدا کردن خانواده واقعی‌اش آغاز می‌کند.

مستند “در جستجوی فریده” محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است و تیم ساخت و ساز آن شامل آزاده موسوی و کوروش عطائی به عنوان کارگردان و تهیه‌کنندگان، محمد حدادی به عنوان مدیر فیلمبرداری، حمید نجفی‌راد به عنوان تدوین‌گر، حسن شبانکاره به عنوان صدابردار، انسیه ملکی به عنوان صداگذار، افشین عزیزی به عنوان هنر صوتی، بیلی ویچگل به عنوان تصحیح رنگ و نور، صدف صادقیان‌پور به عنوان دستیار کارگردان، شاهین دانشفر به عنوان مدیر ساخت و ساز و عکاس، و الین فریده کونینگ و نگار رحیمی به عنوان بازیگران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *