بررسی ۷ روز از نمایش اثر سینمایی‌های جشنواره فجر در شهر رشت

مروری بر ۷ روز اکران فیلم های جشنواره فجر در رشت


اختتامیه چهل و دومین جشنواره اثر سینمایی فجر در تهران برگزار شد و هم‌زمان اثر سینمایی‌های این جشنواره در رشت نیز به اکران رسید. امسال اکران اثر سینمایی‌های جشنواره فجر در استان گیلان در دو مکان هنر هفتم ۲۲ بهمن و سپیدرود رشت انجام شد که با بیش از ۲۵۰۰ نفر تماشاگر به کار خود پایان داد. این مجموعه از اثر سینمایی‌های چهل و دومین جشنواره اثر سینمایی فجر پس از اکران در گیلان شامل اثر سینمایی‌های “آغوش باز”، “نپتون”، “مجنون”، “بهشت تبهکاران”، “آسمان غرب” و … بود. همچنین امسال اکران اثر سینمایی‌ها در گیلان با مشکلاتی همراه بود از جمله کیفیت پایین آثار، ولی مسئولان و تماشاگران به تلاش برای بهبود اوضاع هنری در این استان پرداختند.

دیجیاتور، گروه استان‌ها: همزمان با برگزاری اختتامیه چهل و دومین جشنواره اثر سینمایی فجر در تهران، اکران همزمان اثر سینمایی‌های این جشنواره در رشت نیز به پایان کار خود رسید و آخرین اثر سینمایی‌های پیش بینی شده در جدول اکران‌ها به نمایش گذاشته شد.

بر اساس برنامه ریزی ستاد برگزاری جشنواره اثر سینمایی فجر در استان گیلان ۶ اثر سینمایی «شه سوار»، «باغ کیانوش»، «بهشت تبهکاران»، «آپاراتچی»، «قلب رقه»، «آسمان غرب» برای علاقه مندان و کسانی که در روزهای گذشته موفق به تماشای این اثر سینمایی‌ها نشده بودند به نمایش گذاشته شد.

امسال اکران اثر سینمایی‌های جشنواره فجر در استان گیلان در دو مکان هنر هفتم ۲۲ بهمن و سپیدرود رشت انجام شد که به گفته مسؤولان به همین واسطه با بیش از ۲۵۰۰ نفر تماشاگر به کار خود پایان داد.

استان گیلان طی چند سال اخیر همیشه جز استان‌های پیشتاز در برگزاری این جشنواره بود و در طول مدت اکران اثر سینمایی‌ها شاهد استقبال پرشور اهالی آثار خلاقانه و علاقه مندان به آثار خلاقانه هفتم در این استان بودیم. امسال نیز گیلان یکی از ۳۰ استان برگزار کننده همزمانی چهل و دومین جشنواره اثر سینمایی فجر بود و متولیان امر در اداره کل میراث و ارشاد اسلامی گیلان و معاونت هنری و سینمایی این اداره کل با وجود شرایط بد و کمبود امکانات تلاش کردند که میزبان اکران اثر سینمایی‌های این جشنواره باشند.

بر اساس اعلام ستاد مرکزی برگزاری جشنواره اثر سینمایی فجر ۱۹ اثر سینمایی در گیلان اکران شد و گیلانی‌های علاقه مند به آثار خلاقانه هفتم امسال شاهد اکران همزمان اثر سینمایی‌های آغوش باز «بهروز شعیبی»، نپتون «محمدابراهیم غفاریان»، مجنون «مهدی شامحمدی»، بهشت تبهکاران «مسعود جعفری جوزانی»، آسمان غرب «محمد عسگری»، میرو «حسین ریگی»، آپاراتچی «قربانعلی طاهرفر»، صبح اعدام «بهروز افخمی»، شور عاشقی «داریوش یاری»، احمد «امیرعباس ربیعی»، دست ناپیدا «انسیه شاه حسینی»، آبی روشن «قاسم لطفی خواجه پاسا»، قلب رقه «خیراله تقیانی پور» این اثر سینمایی مناسب سن بالای ۱۲ سال می‌باشد، ملکه آلیشون «ابراهیم نورآور محمد»، تابستان همان سال «محمود کلاری»، پرویز خان «علی ثقفی»، شه سوار «حسین نمازی»، ببعی قهرمان «حسین صفارزادگان، میثم حسینی»، اثر سینمایی کودک، باغ کیانوش «رضا کشاورز» و دروغ‌های زیبا به کارگردانی «مرتضی آتش زمزم» به نمایش گذاشته شد.

*شب اول: روشن شدن چراغ جشنواره با اکران ۵ اثر سینمایی

در نخستین روز اکران‌ها در نخستین روز اکران‌ها در رشت بر اساس جدول برنامه ریزی شده اثر سینمایی «آبی روشن» به کارگردانی «قاسم لطفی خواجه پاشا» و تهیه کنندگی «سید محمدحسین میری»، اثر سینمایی «آغوش باز» به کارگردانی «بهروز شعیبی»، تابستان همان سال به کارگردانی «محمود کلاری»، میرو به کارگردانی «حسین ریگی» و اثر سینمایی آپاراتچی به کارگردانی «قربانعلی طاهرفر» در ۲ سانس در هنر هفتم سپیدرود رشت به نمایش گذاشته شد

در شب نخست اکران‌ها اثر سینمایی «تابستان همان سال» به کارگردانی «محمود کلاری» با استقبال عمومی همراه شد هرچند که تماشاگران از محتوای پایین اثر سینمایی‌ها روز نخست گلایه داشتند و خواستار توجه بیشتر مسؤولان و متولیان برگزاری جشنواره به کیفیت و محتوای مناسب آثار شده بودند.

*شب دوم: اقبال عمومی گیلانی‌ها به «تابستان همان سال»

و اما در دومین شب اکران همزمان اثر سینمایی‌های چهل و دومین جشنواره فجر در استان گیلان با نمایش پنج اثر سینمایی «صبح اعدام» به کارگردانی «بهروز افخمی»، «پرویز خان» به کارگردانی «علی ثقفی»، «آبی روشن» به کارگردانی «قاسم لطفی خواجه پاشا»، «تابستان همان سال» به کارگردانی «محمود کلاری» و «نپتون» به کارگردانی «محمد ابراهیم غفاریان» به کار خود پایان داد.

امسال اثر سینمایی‌های جشنواره فجر در گیلان در دو مکان هنر هفتم ۲۲ بهمن و سپیدرود رشت اکران شده و بر اساس برنامه ریزی ها اثر سینمایی‌ها در سه سانس ساعت‌های ۱۶، ۳۰: ۱۸ و ۲۱ شب اکران شدند.

اثر سینمایی‌های «شه سوار»، «تابستان همان سال»، «آغوش باز» از جمله اثر سینمایی‌هایی بودند که با اقبال عمومی همراه شدند. حضور کودکان سندرم دان بخشی از حواشی اکران‌های امسال بود.

*شب سوم: اشک‌های تماشاگران گیلانی برای «احمد»

بر اساس سومین روز اکران اثر سینمایی‌های جشنواره فجر چهار اثر سینمایی اکران اثر سینمایی‌های چهل و دومین جشنواره فجر در استان گیلان به روز سوم رسید، در این روز بر اساس جدول برنامه ریزی از سوی ستاد برگزاری جشنواره در این استان ۶ اثر سینمایی «مجنون» به کارگردانی «مهدی شامحمدی»، «شور عاشقی» به کارگردانی «داریوش یاری»، «پرویز خان» به کارگردانی «علی ثقفی»، «احمد» به کارگردانی «امیر عباس ربیعی»، «ملکه آلیشون» به کارگردانی «ابراهیم نورآور محمد»، «نپتون» به کارگردانی «محمد ابراهیم غفاریان» اکران شد.

امسال به گفته بسیاری از کسانی که اثر سینمایی‌های جشنواره را تماشا کرده‌اند شاید کمتر از انگشتان دست بتوان آثار فاخر و قابل دفاع نام برد چیزی که در برخی از استان‌ها عدم استقبال یا استقبال کم مخاطبان بر این نکته صحه می‌گذارد. در استان گیلان که هیچگاه در جذب مخاطب برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری خود مشکلی نداشت امسال در روزهای نخست به دلیل کیفیت پایین آثار و عدم جذابیت روایت خیالی اثر سینمایی‌ها شاهد سردی سالن هنر هفتم ۲۲ بهمن و سپیدرود و حضور اندک تماشاگران بودیم.

مروری بر ۷ روز اکران فیلم های جشنواره فجر در رشت

*شب چهارم: «ببعی قهرمان» ایستاده تشویق شد

چهارمین شب چهل و دومین جشنواره اثر سینمایی فجر در گیلان با اکران شش اثر سینمایی سینمایی «ببعی قهرمان»، «شه سوار»، «مجنون»، «بهشت بدهکاران»، «احمد» و «قلب رقه» همراه بود.

و اما نیمه نخست اکران اثر سینمایی‌های جشنواره فجر در رشت در حالی در شب چهارم به پایان رسید که به گفته مسئولان ستاد برگزاری این جشنواره در گیلان از ۱۶ اثر سینمایی اکران شده در این مدت دیدن کرده بودند.

*شب پنجم: تکرار اثر سینمایی‌های روزهای نخست جشنواره

اکران اثر سینمایی‌های چهل و دومین جشنواره فجر گیلان در حالی به چهارمین شب خود رسید که «شه سوار» جزو اثر سینمایی‌های پرتماشاگر جشنواره در این استان شد.

پنجمین شب اکران همزمان اثر سینمایی‌های چهل و دومین جشنواره فجر در استان گیلان با نمایش پنج اثر سینمایی «شور عاشقی» به کارگردانی «داریوش یاری»، «آغوش باز» به کارگردانی «بهروز شعیبی»، «آپاراتچی» به کارگردانی «قربانعلی طاهر فر»، «آسمان غرب» به کارگردانی «محمد عسگری» و «دست نا پیدا» به کارگردانی «انسیه شاه حسینی» به کار خود پایان داد.

*شب ششم: اکران اثر سینمایی «دروغ های زیبا» ساخته مرتضی آتش زمزم

در ششمین شب نمایش اثر سینمایی‌های چهل و دومین جشنواره اثر سینمایی فجر در یکی از سانس‌های هنر هفتم ۲۲ بهمن رشت «دروغ های زیبا» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی «مرتضی آتش زمزم» به نمایش در آمد.

این اثر سینمایی در بازتاب همزیستی فرهنگی میان دو خانواده مسلمان و بودایی، جاذبه خاص خودش را دارد و در روایت آن موفق بوده است. این همزیستی و دوستی و نزدیکی تا جایی است که شاید مدت‌ها متوجه نشویم، این دو خانواده از دو کیش و آئین متفاوت‌اند.

همچنین در این شب با نمایش شش اثر سینمایی «قلب رقه» به کارگردانی «خیرالله تقیانی پور»، «آسمان غرب» به کارگردانی «محمد عسگری»، «دروغ های زیبا» به کارگردانی «مرتضی آتش زمزم»، «میرو» به کارگردانی «حسین ریگی»، «آبی روشن» به کارگردانی «قاسم لطفی خواجه پاشا»، «شه سوار» به کارگردانی «حسین نمازی» کار خود پایان داد.

«قلب رقه» بیشترین استقبال و مورد اقبال تماشاگران قرار گرفته است. قلب رقه به عنوان یک اثر سینمایی حادثه‌ای با پس زمینه سیاسی، اثر سینمایی سرگرم کننده‌ای است که می‌تواند جذابیت‌هایی برای عامه تماشاگران به همراه داشته باشد.

به گفته مسؤولان برگزاری جشنواره فجر در استان گیلان طی دو روز گذشته بیش از ۲۰۰۰ نفر از اثر سینمایی اکران شده رشت دیدن کردند که امشب آخرین شب اکران اثر سینمایی‌ها است.

مروری بر ۷ روز اکران فیلم های جشنواره فجر در رشت

*شب هفتم: استقبال از «قلب رقه»

جدول اکران روز هفتم جشنواره فجر در رشت نیز همانند دو روز گذشته تکرار اکران اثر سینمایی‌های روزهای نخست بود.

«قلب رقه» یکی از اثر سینمایی‌های اکرانی روز هفتم بود که همانند شب ششم با استقبال خوب تماشاگران در سالن هنر هفتم سپیدرود قرار گرفت.

در این شب اثر سینمایی‌های «شه سوار»، «باغ کیانوش»، «بهشت تبهکاران»، آپاراتچی»، و «آسمان غرب» نیز به نمایش گذاشته شد که کمترین استقبال از اثر سینمایی «آپاراتچی» صورت گرفت.

گیلان تنها استانی است که پردیس سینمایی ندارد

در حاشیه آخرین شب «بهنام بروجردی» مسؤول هنر هفتم ۲۲ بهمن در گفت و گو با خبرنگار دیجیاتور اظهار کرد: امسال نیز همانند سال‌های گذشته میزبان اثر سینمایی‌های جشنواره فجر بوده‌ایم.

وی ادامه داد: از ۱۹ اثر سینمایی مورد اکران در این هنر هفتم اثر سینمایی «مجنون» با موضوع دفاع مقدس و «آسمان باز» و در زمینه اجتماعی اثر سینمایی «شه سوار» و با موضوع هنری «تابستان همان سال» مورد استقبال خوب تماشاگران قرار گرفت.

بروجردی با تاکید بر اینکه میزان رضایتمندی تماشاگران از این اثر سینمایی‌ها بالای ۵۰ درصد بود، اضافه کرد: البته با توجه به اینکه ۳ اثر سینمایی پرمخاطب جشنواره چهل و دوم در باکس شهرستان‌ها قرار نداشت سبب دلخوری قشر هنر هفتم رو قرار گرفت.

وی با اشاره به مشکلات هنر هفتم داری تصریح کرد: گیلان تنها استانی است که پردیس سینمایی ندارد و این امر یک ضرورت برای یک سالن شیک و استاندارد است امیدواریم در سال‌های آینده فضایی فراهم شود تماشاگران اثر سینمایی‌ها را در سالن‌های مجلل تماشا کنند.

تلاش‌ها برای جلب رضایت دوستداران آثار خلاقانه هفتم

مروری بر ۷ روز اکران فیلم های جشنواره فجر در رشت

«فاطمه فروتن» سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل میراث و ارشاد اسلامی گیلان در گفت و گو با خبرنگار دیجیاتور با قدردانی از همه گیلانی‌ها برای همراهی اعضای ستاد برگزاری جشنواره اثر سینمایی فجر در این استان، اظهار کرد: طی هفت روز گذشته اثر سینمایی‌های شه سوار، تابستان همان سال، آغوش باز و ببعی قهرمان با اقبال عمومی تماشاگران همراه شد.

سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل میراث و ارشاد اسلامی گیلان ادامه داد: طی این ۷ شب اکران اثر سینمایی‌های فجر بیش از ۲۵۰۰ نفر از اثر سینمایی‌های جشنواره چهل و دوم استقبال شده است.

فروتن با اشاره به پایان اکران جشنواره اثر سینمایی فجر در استان گیلان گفت: جلب رضایت شهروندان گیلانی که آثار خلاقانه به ویژه آثار خلاقانه هفتم را خوب می‌فهمند کاری سخت و دشوار است اما اعضای ستاد همه تلاش خود را کردند تا میزبان خوبی برای آنها در طول ایام برگزاری همزمانی جشنواره اثر سینمایی فجر در هنر هفتم ۲۲ بهمن و سپیدرود رشت باشند.

وی با تأکید بر ضرورت حمایت مسؤولان و متولیان امر از اهالی آثار خلاقانه ادامه داد: امیدواریم برگزاری جشنواره فجر فتح بابی برای آغاز فعالیت‌های سینمایی و هنری و رونق بیشتر در این تولیدی باشد.

سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل میراث و ارشاد اسلامی گیلان تصریح کرد: در شب ششم و آخر اکران اثر سینمایی‌های جشنواره نیز میزبان تعدادی از کودکان سندرم دان بودیم که برای ما افتخاری بزرگ بود.


اختتامیه برگزاری جشنواره اثر سینمایی فجر در رشت همزمان با خاتمه اکران اثر سینمایی‌های این جشنواره نیز پایان یافت. و به میزبانی گیلان بودیم. نحوه برگزاری جشنواره اثر سینمایی فجر در گیلان با همکاری مسؤولان اداره کل میراث و ارشاد اسلامی گیلان و معاونت هنری و سینمایی این اداره کل صورت گرفت. بیش از 2500 نفر تماشاگر در دو مکان هنر هفتم ۲۲ بهمن و سپیدرود رشت اقبال شدند. خلق زیبای میزبانی برای اثر سینمایی‌های جشنواره فجر در گیلان نشان از پیشروی این استان در این زمینه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *