مجوز مجلس برای تامین مالی طرح‌های نیروگاه‌های برق اتمی به حکومت

مجوز مجلس به دولت برای تأمین مالی طرح‌های نیروگاه‌های برق اتمی

0 نظر


در نشست علنی پارلمان، نمایندگان با بندهای (ث)، (ج) و (چ) تبصره (۷) ماده واحده لایحه برنامه‌ریزی مالی سال ۱۴۰۳ کل کشور موافقت کردند. در بند (ث) تبصره (۷) آمده است که سازمان انرژی اتمی ایران می‌بایست مواد معدنی و محصولات جانبی همراه با مواد پرتوزا را پس از فراوری و جداسازی، با تشخیص یک کارگروه متشکل از سازمان انرژی اتمی، وزارت تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی و سازمان زمین شناسی به‌فروش رسانده و درآمد حاصل از آن را به‌حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند تا برای تامین مالی در طرح‌ها و ردیف‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در حوزه تولیدی هسته‌ای استفاده شود. همچنین، در بند (ج) آمده است که خرید برق از نیروگاه اتمی بوشهر بر اساس هزینه تمام‌شده حسابرسی‌شده صورت می‌گیرد. در بند (چ) نیز حکومت اجازه داده شده است تا از طریق سازمان انرژی اتمی ایران منابع مالی برای طرح‌های نیروگاه برق اتمی تأمین کند.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (چهارشنبه ۴ بهمن ماه) پارلمان در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه برنامه‌ریزی مالی سال ۱۴۰۳ کل کشور، با بندهای (ث)، (ج) و (چ) تبصره (۷) ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند (ث) تبصره (۷) ماده واحده آمده است: سازمان انرژی اتمی ایران مکلف است جهت توسعه تولیدی هسته‌ای و تسریع در اجرای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، از طریق شرکت‌های تابعه، مواد معدنی و محصولات جانبی همراه با مواد پرتوزا را (با تشخیص کارگروهی متشکل از سازمان انرژی اتمی، وزارت تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی و سازمان زمین شناسی) پس از جداسازی و فراوری، مطابق با قوانین و مقررات به‌فروش رسانده و درآمد حاصل از آن را پس از کسر هزینه‌ها (شامل قیمت تمام‌شده کالا و خدمات فروش‌رفته، اداری عمومی و توزیع و فروش) و با پرداخت حقوق دولتی مطابق با ماده (۱۴) مقررات معادن مصوب سال ۱۳۷۷ به‌حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند تا مطابق برنامه‌ریزی مالی سالانه آن سازمان جهت تامین مالی در طرح‌ها و ردیف‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جهت توسعه تولیدی هسته‌ای، چرخه سوخت، خرید کیک زرد با منشأ داخلی یا خارجی، خرید مواد معدنی دارای مواد پرتوزا با منشأ داخلی یا خارجی و یا تملک سهام معادن پرتوزا و شرکت‌های مرتبط با چرخه سوخت و توسعه تولیدی هسته‌ای بر ساس موافقتنامه‌های مبادله‌شده با سازمان برنامه و برنامه‌ریزی مالی کشور هزینه نماید. درآمد حاصل به‌حساب افزایش سرمایه حکومت در شرکت، منظور و معاف از تقسیم سود سهام حکومت و وجوه دولتی آن با نرخ صفر محاسبه می‌شود. سازمان انرژی اتمی ایران موظف است گزارش ساخت و ساز و فروش مواد معدنی و محصولات جانبی خود را به‌صورت ماهانه در اختیار وزارت تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی قرار دهد.

همچنین در بند (ج) تبصره (۷) ماده واحده نیز آمده است: خرید برق از نیروگاه اتمی بوشهر بر اساس هزینه تمام‌شده حسابرسی‌شده صورت می‌گیرد.

بر اساس بند (چ) تبصره (۷) ماده واحده؛ به حکومت اجازه داده می‌شود از طریق سازمان انرژی اتمی ایران نسبت به تأمین مالی طرح‌های نیروگاههای برق اتمی با استفاده از الگوی تامین مالی خارجی، تأمین مالی خارجی (فاینانس) و داخلی، منابع عمومی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در چهارچوب اهداف میان‌مدت توسعه ساخت و ساز برق هسته‌ای اقدام نماید. شیوه‌نامه اجرائی این بند توسط سازمان انرژی اتمی ایران‌، سازمان برنامه و برنامه‌ریزی مالی کشور و وزارت امور مالی و دارایی تهیه و ابلاغ می‌گردد.


نمایندگان در نشست علنی پارلمان موافقت کردند که سازمان انرژی اتمی ایران مکلف است مواد معدنی و محصولات جانبی همراه با مواد پرتوزا را پس از جداسازی و فراوری به‌فروش رسانده و درآمد حاصل از آن را به‌حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند تا مطابق برنامه‌ریزی مالی سالانه آن سازمان جهت تامین مالی در طرح‌ها و ردیف‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای جهت توسعه تولیدی هسته‌ای، چرخه سوخت، خرید کیک زرد با منشأ داخلی یا خارجی، خرید مواد معدنی دارای مواد پرتوزا با منشأ داخلی یا خارجی و یا تملک سهام معادن پرتوزا و شرکت‌های مرتبط با چرخه سوخت و توسعه تولیدی هسته‌ای بر ساس موافقتنامه‌های مبادله‌شده با سازمان برنامه و برنامه‌ریزی مالی کشور هزینه نماید. همچنین، خرید برق از نیروگاه اتمی بوشهر بر اساس هزینه تمام‌شده حسابرسی‌شده صورت می‌گیرد. همچنین به حکومت اجازه داده می‌شود از طریق سازمان انرژی اتمی ایران نسبت به تأمین مالی طرح‌های نیروگاههای برق اتمی با استفاده از الگوی تامین مالی خارجی، تأمین مالی خارجی و داخلی، منابع عمومی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در چهارچوب اهداف میان‌مدت توسعه ساخت و ساز برق هسته‌ای اقدام نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *