تنظیم قوانین برای تسهیل فرایند ساخت و ساز

قوانین به سمت تسهیل‌گری تولید هدایت شوند


در گفت‌وگویی با خبرنگار دیجیاتور، امیر واعظ آشتیانی، تحلیلگر مسایل سیاسی، بر اهمیت ساخت و ساز و خودکفایی در حوزه‌های مختلف تأکید کرده و تأثیر برنامه‌ریزی مدون و عالمانه در حوزه امنیتی بر پیشرفت‌های چشمگیر کشور را برجسته سازی کرده است. او اشاره کرده کہ وقت آن فرا رسیده است که با برنامه‌محوری و داشتن استراتژی در بخش تولیدی و ساخت و ساز، گام برداریم. واعظ آشتیانی با بررسی فرمایشات مقام معظم رهبری و تأکید بر اهمیت دانش مالی، بر مسئله ساخت و ساز و فراهم کردن شرایط مناسب به منظور حرکت کشور به سمت خودکفایی تأکید کرده و نیازمندی به همکاری میان مجلس، حکومت، و قوه قضاییه را برای افزایش ساخت و ساز و فروش خارجی کشور بیان کرده است.

امیر واعظ آشتیانی، تحلیلگر مسایل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور، با اشاره به شعار سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: زمانی که ساخت و ساز در مسیر صحیح خود قرار بگیرد، می‌تواند در حوزه‌های مختلف ما را به خودکفایی برساند؛ کما اینکه با یک برنامه‌ریزی مدون و عالمانه در حوزه امنیتی به پیشرفت‌های چشمگیر دست یافتیم به گونه‌ای که جز برترین‌های دنیا محسوب می‌شویم، لذا باید با برنامه‌محوری و داشتن استراتژی در بخش تولیدی و ساخت و ساز، گام برداریم.

وی افزود: می‌توان گفت که قریب یک دهه است فرمایشات مقام معظم رهبری حول مسایل مالی است و این نشان‌دهنده اهمیت موضوع دانش مالی است. ایشان بارها در خصوص مسایل مختلف در حوزه دانش مالی به خصوص ساخت و ساز، فرمایشاتی داشتند و ما باید بپذیریم که یک سری از مشکلات ما در این حوزه، برخی مسوولین هستند؛ البته بخش دیگری از مشکلات ما، مربوط به قوانین کشور هستند.

واعظ آشتیانی تاکید کرد: مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته تاکید داشتند، در آنجاهایی که نیازمند مقررات هستیم، قوه مقننه و سایر بخش‌های مرتبط، قوانین مناسب را به سمت تسهیل‌گری ساخت و ساز هدایت کنند.

وی ادامه داد: در عین حال بارها مقام معظم رهبری تاکید بر ساخت و ساز دانش و گسترش فضا برای بخش خصوصی داشتند. همان‌طور که مقررات اصل ۴۴ میثاق ملی به این نکته اشاره دارد که فعالیت‌هایی که حکومت به عنوان تصدی‌گری انجام می‌دهد، به سمت بخش خصوصی سوق یابد.

واعظ آشتیانی گفت: با اینکه در میثاق ملی ما قید شده است که دانش مالی کشور باید مبتنی بر دانش مالی دولتی، تعاونی و بخش خصوصی باشد، اما تاکنون نتوانستیم این موضوع را محقق کنیم و از ظرفیت‌های مردمی استفاده مناسب داشته باشیم.

تحلیلگر مسایل سیاسی اظهار کرد: کشورهایی که در حوزه ساخت و ساز و دانش پیشرفت می‌کنند، علت عمده موفقیت آنان این است که از داشته‌های مردمی و ظرفیت‌های بخش خصوصی چه در بُعد علمی و چه در بُعد سرمایه‌های مالی و اجتماعی بهره کافی می‌نام تجاری، لذا ما باید سازوکارهای خود را درست کنیم و تا زمانی که سازوکارهای شرایط ساخت و ساز را به خوبی تأمین نکنیم، با مشکلاتی مواجه خواهیم بود.

واعظ آشتیانی در ادامه تاکید کرد: باید فرآیند منطقی را از همه جهات در نظر بگیریم و به سمت آن حرکت کنیم، تا شرایط مالی کشور به سمتی حرکت کند که بخش خصوصی در عرصه‌های مختلف مالی، ورود داشته باشد.

وی با اشاره به برخی کشورها که صاحب ذخایر نفتی نیستند، گفت: هم‌اکنون کشورهایی داریم که اصلاً دارای منابع هیدروکربن و درآمدهای نفتی نیستند، اما جزء کشورهای سرآمد در ساخت و ساز و فناوری طراحی تجهیزات و ماشین‌آلات نفتی هستند.

واعظ آشتیانی افزود: آنان از بابت فروش این تجهیزات و ماشین‌آلات به کشورهای تولیدکننده منابع هیدروکربن درآمدهای بسیار کلانی به دست می‌آورند، که این امر، از نشانه‌های ساخت و ساز دانش است؛ لذا ما باید فضا را برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کنیم. در عین حال که باید ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی و تولیدی ما از فرسودگی درآمده و به روز شده تا خطوط ساخت و ساز ما مسلح به دانش‌های روز جهانی شوند.

وی در ادامه با انتقاد از ناکارآمدی برخی مسوولین کشور، اظهار کرد: مقام معظم رهبری بارها بر موضوع ساخت و ساز و افزایش آن تاکید داشتند، اما متأسفانه برخی مسوولین ما عامل بازدارنده هستند و حتی شاهدیم که آنان در برخی موارد به صورت سلیقه‌ای اعمال نظر می‌کنند؛ در نتیجه ما باید کارگزاران و مدیرانی داشته باشیم که بتواند برنامه‌های کشور از جمله برنامه‌های پنج ساله را به خوبی پیش ببرند.

وی گفت: همچنین باید گفت قطعاً با یک سری قوانین و مقررات دست و پاگیر و ناکارآمد، کارآمدی‌ به دست نمی‌آید؛ لذا از سویی دیگر باید دیوان‌سالاری اداری کشور را اصلاح کنیم.

عضو حزب موتلفه اسلامی در ادامه با اشاره به اهمیت ساخت و ساز در دانش مالی تاکید کرد: افزایش ساخت و ساز، بخش مهمی از دانش مالی است که با سامان‌گرفتن آن، اشتغالزایی شده، تورم کاهش می‌یابد و فروش خارجی ما روند افزایشی به خود می‌گیرد؛ به کمک ساخت و ساز و افزایش فروش خارجی، مراودات ما با جهان بیشتر شده و حتی موجب انتقال میراث ما می‌شود.

وی تاکید کرد: در این مسیر لازم است که مجلس و قوه قضاییه هم به کمک حکومت بیایند و در این مسیر دست به دست یکدیگر بدهند تا ساخت و ساز در کشور افزایش یابد.


تاکید بر اهمیت ساخت و ساز در دانش مالی و نیاز به خودکفایی، اهمیت توجه به فرآیند منطقی، نیاز به استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، لزوم ارتقاء دانش و فضا برای بخش خصوصی، افزایش فروش خارجی و اشتغالزایی، نیاز به اصلاحات در دیوان‌سالاری اداری کشور.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *