توصیه‌نامه بی‌رحمانه و غیرقابل‌فهم شورای امنیت درباره غزه

قطعنامه شورای امنیت درباره غزه، بی‌رحمانه و غیرقابل‌فهم است


سازمان بین‌المللی امدادرسانی “آکسفام” با انتقاد از تازه‌ترین قطعنامه شورای امنیت نهاد بین‌المللی درباره نسل‌کشی مردم غزه از سوی رژیم صهیونیستی خواستار آتش‌بس فوری و دائمی در غزه شد. مدیر سازمان آکسفام در غرب آسیا اعلام کرد که شکست شورای امنیت نهاد بین‌المللی در ایجاد آتش‌بس در غزه غیرقابل‌فهم و بی‌رحمی آشکار و همچنین تخطی عیان از وظایف است. قطعنامه ۲۷۲۲ شورای امنیت در خصوص وضعیت غزه با ۱۳ رأی موافق و ۲ رأی ممتنع تصویب شد؛ به رغم تلاش‌هایی برای ایجاد آتش‌بس فوری در غزه، اما آمریکا و انگلیس این امر را وتو دادند. واکنش حماس نیز به قطعنامه شورای امنیت برای کمک رسانی به غزه ناکافی بوده و تمرکز نهاد بین‌المللی بر مکانیسم‌های کمک به غزه را غیرضروری اعلام کرد.

به گزارش دیجیاتور به نقل از الجزیره، سازمان بین‌المللی امدادرسانی «آکسفام» با انتقاد از تازه‌ترین قطعنامه شورای امنیت نهاد بین‌المللی درباره نسل‌کشی مردم غزه از سوی رژیم صهیونیستی خواستار آتش‌بس فوری و دائمی در غزه شد.

مدیر سازمان آکسفام در غرب آسیا دراین‌باره اعلام کرد که شکست شورای امنیت نهاد بین‌المللی در ایجاد آتش‌بس در غزه غیرقابل‌فهم و بی‌رحمی آشکار و همچنین تخطی عیان از وظایف است.

شورای امنیت نهاد بین‌المللی دیروز جمعه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از اشغالگران قدس خواسته شد تا ارسال کمک‌های بشردوستانه به سراسر نوار غزه را تسهیل کند. قطعنامه ۲۷۲۲ شورای امنیت در خصوص وضعیت غزه امروز علیرغم کارشکنی آمریکا در خصوص گسترش ورود کمک‌های انسان دوستانه با ۱۳ رأی موافق و ۲ رأی ممتنع تصویب شد؛ در این میان نماینده آمریکا به این قطعنامه رأی ممتنع داد.

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در نشست شورای امنیت نهاد بین‌المللی تلاش کرد تغییری در یک عبارت ایجاد کرده و مطابق با آن خواستار برقراری آتش بس فوری در غزه شود؛ اما آمریکا آن را وتو کرد و بنابراین اصلاحیه پیشنهادی روسیه رد شد.

بر این اساس، آمریکا درخواست روسیه برای گنجانده شدن بندی برای «توقف فوری و پایدار درگیری ها» در متن قطعنامه شورای امنیت را وتو کرد؛ انگلیس نیز به آن رأی ممتنع داد. لذا با وتوی آمریکا بند مربوط به لزوم برقراری آتش بس حذف شد و صرفاً به افزایش ارسال کمک‌های انسان دوستانه اکتفا گردید.

حماس: قطعنامه شورای امنیت برای کمک رسانی به غزه «ناکافی» است

جنبش حماس در واکنش به صدور قطعنامه امروز شورای امنیت در امدادرسانی به غزه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت در مورد گسترش کمک‌ها به غزه، اقدامی ناکافی است و متناسب با نیازها و خواسته‌های وضعیت فاجعه‌بار کنونی در این باریکه نیست.»

حماس افزود که حکومت آمریکا طی ۵ روز گذشته همه تلاش خود را به کار گرفت تا این قطعنامه را از جوهره و ماهیت اصلی خود خالی کند و آن را به شیوه‌ای ارائه داد که به اشغالگران اجازه ادامه قتل و کشتار و ویرانگری را می‌دهد.

حماس اعلام کرد که شورای امنیت باید رژیم اشغالگر صهیونیستی را به ورود کمک‌های کافی به سرتاسر نوار غزه به ویژه مناطق شمالی ملزم نماید.

سازمان سلامت نوار غزه در هفتاد و هفتمین روز از جنایات ارتش اسرائیل علیه مردم فلسطین اعلام کرد که شمار شهدای غزه از ۲۰ هزار نفر عبور کرده و بیمارستان‌ها و کادر درمان به اهداف جنگی تل‌آویو تبدیل شده‌اند.

رژیم صهیونیستی: تمرکز نهاد بین‌المللی بر مکانیسم‌های کمک به غزه غیرضروری است

گیلعاد اردان نماینده رژیم صهیونیستی در نهاد بین‌المللی ضمن رد قطعنامه شورای امنیت ادعا کرد که تمرکز نهاد بین‌المللی بر مکانیسم‌های کمک به غزه غیرضروری است و با واقعیت فاصله دارد.

او مدعی شد: «اسرائیل در حال حاضر اجازه ارسال کمک به غزه در مقیاس مورد نیاز را می‌دهد و نهاد بین‌المللی باید بر بحران انسانی گروگان‌ها تمرکز می‌کرد.»

اردان همچنین از حمایت آمریکا در جریان گفتگوهای دیپلماتیک بر سر این قطعنامه تشکر کرد که به گفته وی توانایی اسرائیل برای ادامه بازرسی کمک‌های ارسالی به غزه را حفظ کرد.


انتقاد از تازه‌ترین قطعنامه شورای امنیت نهاد بین‌المللی درباره نسل‌کشی مردم غزه از سوی رژیم صهیونیستی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *