قدرتمندترین لیزر صوتی ساخته شد

قدرتمندترین لیزر صوتی ابداع شد


لیزر صوتی توسط گروهی از محققان در موسسه آموزش عالی هونان نرمال ابداع شده است که ۱۰ بار قدرتمندتر از دستگاه های قبلی با فناوری مشابه است. این ابزار با منتشر کردن ذرات صوت به نام «فونون»، اطلاعات را با سرعت نور منتقل می کند و می تواند به عنوان ابزاری یگانه در حوزه های مختلف از علوم درمانی زیستی تا رصد زیر منابع آبی مورد استفاده قرار گیرد. این لیزر، با معلق کردن مهره‌ای کوچک در یک انبرک نوری، ارتعاشات را تقویت کرده و به مدت بیش از یک ساعت فعال می ماند، اما هنوز به منظور عملیاتی شدن آن نیاز به تحقیقات بیشتری است.

به گزارش دیجیاتور به نقل از ایندپندنت، لیزر صوتی توسط گروهی از محققان در موسسه آموزش عالی هونان نرمال در چنگشا ابداع شده و ۱۰ بار قدرتمندتر از دستگاه های قبلی با فناوری مشابه است. این ابزار برخلاف لیزرهای معمول که ذرات نور به نام فوتون را به شکل اشعه ای باریک ایجاد می کنند، ذرات صوت به نام «فونون»را منتشر می کند.

لیزر صوتی مانند نمونه های اپتیکی می تواند اطلاعات را با سرعت نور منتقل کند. توانایی لیزر فونونی برای حرکت در مایعات بدون تغییر مانند لیزرهای نوری است. به عبارت دیگر لیزر جدید احتمالا موثرتر از فناوری های فعلی به کارگرفته شده در حوزه های مختلف از علوم درمانی زیستی تا رصدزیر منابع آبی است.

این ابزار با معلق کردن یک مهره کوچک در یک انبرک نوری ساخته شده از دو پرتو نور کار می کند. این مهره، که تقریباً به اندازه یک باکتری است، می‌تواند در یک حفره بازتابنده به ارتعاش درآید، که فونون‌های آزاد شده توسط ارتعاشات را تقویت می‌کند.

محققان طی آزمایش ها توانستند لیزرصوتی را به مدت بیش از یک ساعت فعال کنند. البته هنوز راه زیادی مانده تا این فناوری عملیاتی شود.

یافته های پژوهش در یک تحقیق ارائه شده است. محققان لیزر فونونی را یک ابزار یگانه با کاربردهای متعدد توصیف کرده اند.


لیزر صوتی ابزاری با قدرت بیشتر و اثرگذاری بالاتر است که می‌تواند اطلاعات را با سرعت نور منتقل کند. این فناوری می‌تواند در حوزه های مختلف از علوم درمانی زیستی تا رصد زیر منابع آبی مورد استفاده قرار گیرد. توانایی لیزر فونونی برای حرکت در مایعات بدون تغییر مانند لیزرهای نوری است. این ابزار با معلق کردن یک مهره کوچک در یک انبرک نوری ساخته شده از دو پرتو نور کار می‌کند. ارتعاشات مهره فونون‌های آزاد شده را تقویت می‌کند و این امکان را فراهم می‌کند که لیزر صوتی به مدت طولانی فعال باقی بماند. یافته های پژوهش نشان داده است که لیزر صوتی به عنوان یک ابزار یگانه با کاربردهای متعدد توانمند می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *