فناوران ایرانی بستر نرم‌افزاری یکپارچه هوشمندسازی زراعت را طراحی کردند.

فناوران ایرانی پلتفرم یکپارچه هوشمندسازی کشاورزی ساختند


در گفت و گو با خبرنگار دیجیاتور، محمدرضا سرکاری عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات فنی فناوری طراحی زراعت، اعلام کرد که یک بستر نرم‌افزاری یکپارچه هوشمندسازی زراعت راه اندازی شده است که امکان هوشمند سازی مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات زراعت را فراهم می کند. این بستر نرم‌افزاری دارای امکاناتی نظیر نوتیفیکیشن آفات و شرایط اقلیمی مختلف است و کشاورزان می توانند به وسیله آن به صورت هوشمند آبیاری را سازماندهی کنند. هدف این شرکت دانش بنیان، سازماندهی هوشمند یک میلیون هکتار اراضی داخلی با استفاده از این بستر نرم‌افزاری است و ارزش مالی آن نیز نسبت به نمونه های خارجی بسیار پایین تر است. از دیگر مزایای این بستر نرم‌افزاری می توان به صرفه جویی در مصرف نهاده ها، بذر، منابع آبی، کود، سم و منابع آبی مجازی اشاره کرد.

محمدرضا سرکاری عضو هیات علمی موسسه تحقیقات فنی فناوری طراحی زراعت در گفت و گو با خبرنگار دیجیاتور با اشاره به راه اندازی یک بستر نرم‌افزاری یکپارچه هوشمندسازی زراعت اظهار کرد: در این بستر نرم‌افزاری کلیه سامانه های ساخت و ساز محصول یعنی مراحل کاشت، داشت و برداشت به صورت هوشمند یکپارچه شده است.

این فعال فناور با اشاره به اینکه این بستر نرم‌افزاری دارای نوتیفکیشن یا هشدار آفت، سرما یا گرما زدگی و باد و باران به کاربران و کشاورزان است، افزود: کشاورزان با استفاده از این سامانه هوشمند، می توانند آبیاری را از راه دور قطع یا وصل کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر در مراحل اولیه توسعه این بستر نرم‌افزاری قرار داریم و با معاونت زراعت جهاد زراعت و بخش خصوصی قراردادهایی را منعقد کرده ایم و در همین راستا قرار است یک میلیون هکتار اراضی داخل کشور را با استفاده از این بستر نرم‌افزاری به صورت هوشمند سازماندهی کنیم.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات فنی فناوری طراحی زراعت از برنامه این شرکت دانش بنیان برای فروش خارجی به کشورهای همسایه ایران خبر داد و درباره ارزش مالی این محصول گفت: نمونه های خارجی زیر ٣ تا ۴ هزار یورو نیست ولی ما تقریبا زیر هزار یورو قیمت گذاری کرده ایم و در واقع این بستر نرم‌افزاری ایرانی یک سوم تا یک چهارم نمونه خارجی است.

وی صرفه جویی در مصرف نهاده ها، بذر، منابع آبی، کود، سم و منابع آبی مجازی را از دیگر مزایای این بستر نرم‌افزاری هوشمند عنوان کرد و گفت: در زراعت تلفات و ضایعاتی که از محصول به وجود می اید، منابع آبی مجازی اطلاق می شود چرا که منابع آبی برای این محصول مصرف شده و تلفات محصول به معنای هدررفت منابع آبی است.


محمدرضا سرکاری به راه اندازی بستر نرم‌افزاری هوشمندسازی زراعت پرداخته است، که سامانه‌های مربوط به ساخت و ساز محصول را به صورت هوشمند یکپارچه کرده است. این بستر نرم‌افزاری دارای امکاناتی مانند نوتیفیکیشن برای هشدار از آفت، سرما، گرما، باد و باران برای کشاورزان است. کشاورزان می‌توانند با استفاده از این سامانه هوشمند، آبیاری را از راه دور کنترل کنند. در حال حاضر، توسعه این بستر نرم‌افزاری در مراحل اولیه قرار دارد و قراردادهایی با معاونت زراعت جهاد زراعت و بخش خصوصی منعقد شده است. این بستر نرم‌افزاری ایرانی ارزش مالی ارزان‌تری نسبت به محصولات خارجی دارد. از دیگر مزایای این بستر نرم‌افزاری می‌توان به صرفه جویی در مصرف نهاده‌ها، بذر، منابع آبی، کود، سم و منابع آبی مجازی اشاره کرد، که تلفات و ضایعات محصول نیز را کاهش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *