راه‌اندازی بخش خصوصی در توسعه AI با استفاده از ابزار مالیاتی

فعال‌سازی بخش خصوصی در توسعه هوش مصنوعی با ابزار مالیاتی


معاونت علمی، فناوری و دانش مالی دانش‌بنیان رییس‌جمهور در مراسم امضای موافقت‌نامه برای همکاری در حوزه‌های تامین مالی، فناوری و کارآفرینی برای توسعه فناورانه و حل چالش‌های ساخت و ساز و خدمات در حوزه داده و AI، اهمیت این همکاری را تأکید کرد. رویکرد حکمرانی و مدیریتی معاونت علمی برای توسعه زیرساخت‌ها و ابزارهای AI، به منظور ایجاد یک زیرساخت جامع، تجمیع حمایت‌ها و توسعه فناوری در چهار لایه مختلف آن بود. این همکاری به منظور توسعه توانمندی‌ها و ارتقاء دسترسی و کارایی سیستم‌های مبتنی بر ابر و افزایش بهره‌وری و پیشرفت در صنایع مختلف انجام می‌شود.

به گزارش دیجیاتور به نقل از معاونت علمی، فناوری و دانش مالی دانش‌بنیان ریاست جمهوری، در مراسم انعقاد این موافقت‌نامه که با حضور دهقانی، معاون علمی، فناوری و دانش مالی دانش‌بنیان رییس‌جمهور، حق جوی جوانمرد، رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی و جوانمردی، مدیرعامل یک شرکت تکنولوژی مخابرات و مخابرات برگزار شد، همکاری در زمینه‌های تامین مالی، فناوری و کارآفرینی برای افزایش ظرفیت فناورانه و حل چالش‌های ساخت و ساز و خدمات در حوزه داده و AI مورد تاکید قرار گرفت.

توسعه زیست‌بوم داده و AI و پاسخگویی به نیازهای اساسی کشور از طریق این فناوری‌ عمده هدفی است که در قالب این موافقت‌نامه دنبال خواهد شد.

دهقانی، معاون علمی، فناوری و دانش مالی دانش‌بنیان رییس‌جمهور طی سخنانی در این مراسم عنوان کرد: اعتبار مالیاتی فرصت های بسیار خوبی در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد تا زمینه را برای تحقیق و توسعه فراهم کنند. این ظرفیت برای شرکت‌هایی که آشنایی کمتری با اهمیت تحقیق و توسعه و دانش مالی دانش‌بنیان دارند به عنوان یک مشوق عمل می‌کند اما از مجموعه‌های توانمندی همچون فناپ که به اهمیت موضوع آگاه هستند و در فضای فناوری زیست می‌کنند، انتظار می‌رود که گام‌های جدی را در مسیر تحقیق و توسعه فناوری بردارند و با تامین مالی قابل توجه در این عرصه، پیشگام باشند.

وی افزود: در موضوع حمایت اعتبار مالیاتی به دنبال این هستیم که بتوانیم تحولی در حوزه تحقیق و توسعه کشور ایجاد کنیم و سطح تحقیق و توسعه دست کم یک و نیم درصد ارتقا پیدا کند، اما این فرآیند باید بر مبنای یک آرامش تثبیت کننده با برنامه‌ریزی دقیق، قدم به قدم و با یک سقف مشخص پیش برود.

معاون علمی، فناوری و دانش مالی دانش‌بنیان رییس‌جمهور با تأکید بر ضرورت نگاه کلان در حمایت از توسعه زیرساخت‌ها و ابزارهای AI گفت: معتقدم کشور، برای تخصیص حمایت‌های دولتی، توان‌ و ظرفیت محدودی دارد و چاره‌ای نداریم جز آن‌که به جای ایجاد مجموعه‌های متعدد و یا حمایت‌های پراکنده، حمایت‌ها را تجمیع کرده یک زیرساخت جامع ایجاد کنیم. با همین نگاه و یک رویکرد حکمرانی و مدیریتی، طی پیگیری های متعدد مرکز AI راه افتاد و تمام تمرکز بر این بوده است که این مرکز، چابک و کوچک باشد و به عنوان یک مرکز ملی، فراتر از معاونت علمی عمل کند و به معنای واقعی، مرکزی باشد که قرار است امور مدیریتی AI را عهده دار باشد.

دهقانی با بیان این‌که ساختار مرکز ملی AI طوری برنامه‌ریزی شده که توسعه این فناوری در چهار لایه اصلی دنبال شود، افزود: لایه نخست، شامل زیرساخت‌های پردازشی و مدل‌های زبانی بزرگ AI است؛ این لایه باید توسط بخش خصوصی مانند اپراتورهای موبایل، دنبال شود. تلاش می‌کنیم با استفاده از ابزار اعتبار مالیاتی، مجموعه‌های توانمند را پای کار بیاوریم و خوشبختانه توافقاتی در این زمینه صورت گرفته است و حکومت نیز سه هزار میلیارد تومان به این حوزه اختصاص داده که کماکان قابلیت جذب اعتبار دارد، تا در فرم خصوصی و هم‌راستا با روابط حکومتی‌های حکمرانی، لایه خدمات توسعه پیدا کند.

وی لایه دوم را لایه داده عنوان کرد و افزود: این لایه شامل زیرساخت‌های تامین، گردآوری، مرتب‌سازی، برچسب‌گذاری و خود داده است. از جمله راه اندازی دیتاسنتر و سایر خدمات داده را سازماندهی می‌کند کند که لازم است یک نهاد حاکمیتی و توانمند مانند همین مرکز ملی، کار داده را انجام دهد.

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به شکل‌گیری بستر نرم‌افزاری‌های تخصصی در لایه سوم سیاستی مرکز ملی AI گفت: در لایه سوم، بستر نرم‌افزاری‌های تخصصی توسه می‌یابند و در این راستا تلاش می‌کنیم بستر نرم‌افزاری‌های تخصصی AI متصل را در تولیدی چهار، تولیدی و استخراج معدنی، سلامت و علوم درمانی، تولیدی مالی ایجاد کنیم. در اپراتوری هریک از این چهار بستر نرم‌افزاری از نقش آفرینی نهادهای مرتبط و اثرگذار حمایت می‌کنیم.

دهقانی افزود: در لایه چهارم نیز شرکت‌های دانش بنیان و فناور،استارتاپ ها و موسسه آموزش عالی ها نقش‌آفرینی می‌کنند و از زیرساخت‌های AI در جهت توسعه این فناوری و توسعه ابزارهای آن بهره می‌نام تجاری؛ در قالب این مدل تعریف شده برای مرکز ملی AI در تمامی لایه‌ها آمادگی حمایت و همکاری داریم.

وی با اشاره به ضرورت تربیت نیروی انسانی متخصص عنوان کرد: ۱۰۰ دوره اموزشی تخصصی حمایت می شوند تا زمینه تربیت نیروی انسانی فراهم شود. به دنبال استقلال و ‌امنیت داده هستیم و این توافق نامه نقطه شروع خوبی است که امیدوارم با عزمی که در فناپ، مرکز ملی AI و معاونت توسعه فناوری های راهبردی وجود دارد، یک تحول جدی در این حوزه اتفاق بیافتد.

شقایق حق جوی جوانمرد رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی نیز با اشاره به این‌که AI از جمله فناوری هایی است که آینده کسب و کارها و زندگی مردم را نحت تاثیر قرار داده و تحولات چشمگیری را در آینده پیش رو ایجاد خواهد کرد، افزود: این فناوری، ضمن آن‌که زمینه کسب و کارهای جدید را فراهم می‌کند، در اشکال فعلی کسب و کارها تغییرات جدی ایجاد خواهد کرد و لازم است که در مسیر توسعه فزاینده و با سرعت بالای این فناوری، از قافله عقب نمانیم و گام‌های روبه‌جو برداریم.

وی با اشاره به نقش معاونت علمی به عنوان متولی و مسئول توسعه فناوری‌های راهبردی از جمله AI در کشور گفت: معاونت علمی در این راه از ظرفیت همکاری با شرکت‌های بزرگ و توانمندی‌های بخش خصوصی بهره می برد و در این راستا با اجرای حمایت‌های قانونی مانند اعتبار مالیاتی زمینه تحقیق و توسعه را فراهم می‌کند، توافق‌نامه‌ای که با فناپ به امضا رسید نیز توسعه زیرساخت‌ها و حل چالش‌های ساخت و ساز و خدمات در حوزه داده و AI را دنبال می‌کند.

گفتنی است بر اساس این موافقت‌نامه همکاری، موضوعاتی همچون زیرساخت‌های رایانش ابری، ایجاد و بهینه‌سازی زیرساخت‌های پردازش و ذخیره‌سازی داده در مقیاس بزرگ، افزایش قابلیت دسترسی و کارایی سیستم‌های مبتنی بر ابر، ایجاد بستر نرم‌افزاری‌های سازماندهی داده برای تجمیع، تحلیل و به اشتراک‌گذاری اطلاعات، تسهیل در تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر داده، افزایش دسترسی و فهم عمومی نسبت به AI، برگزاری برنامه‌های آموزشی، کارگاه‌ها و رویدادهای ترویجی، توانمندسازی نیروی کار، ارائه برنامه‌های آموزشی و توسعه مهارت‌های مرتبط با AI و تکنولوژی مخابرات، اجرای پروژه‌ها و راهکارهای مبتنی بر AI در صنایع کلیدی به ویژه صنایع مالی، معدنی، انرژی و ترانزیت، افزایش بهره‌وری و پیشرفت، حفاظت دیجیتال و مبارزه با فساد و رونق کسب‌وکارهای نوپا در دستور کار قرار دارد.

در راستای این موافقت‌نامه همکاری، استفاده از اعتبار مالیاتی گروه شرکت‌های فناپ و سایر شرکت‌های گروه مالی پاسارگاد با همکاری معاونت علمی حداقل به میزان سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفته است و از ظرفیت اعتبار مالیاتی شرکت فناپ مطابق با دستورالعمل اجرایی بند ت ماده ۱۱ مقررات جهش ساخت و ساز دانش بنیان تا سقف سالانه ۲۰۰ میلیارد تومان بهره‌برداری خواهد شد.

این شرکت خصوصی در قالب این موافقت‌نامه ضمن ایجاد و توسعه زیرساخت رایانش ابری به منظور ارائه بستر محاسباتی مقیاس‌پذیر و امن برای پردازش بیگ دیتا‌ و پشتیبانی از برنامه‌ها و خدمات AI، زمینه را برای ارائه طیف متنوعی از خدمات پردازش ابری با قیمتی مقرون به صرفه برای تسهیل پیاده‌سازی و استقرار روش‌های نوین ماشین لرنینگ فراهم می‌کند.

همچنین ضمن ایجاد بستر تجاری سازی AI در صنایع کلیدی از جمله تحلیل پیش‌بینی‌کننده و تصمیم‌گیری، خودکارسازی فرآیندها برای کاهش هزینه‌ها، مکاترونیک صنعتی و خدماتی، چت‌بات‌های هوشمند و سیستم‌های توصیه‌کننده، استخراج دیجیتال مبتنی بر AI و … زمینه را برای ارتقای آگاهی یک میلیون نفر از مفاهیم و فرصت‌های شغلی در دانش مالی دیجیتال تا پنج سال آینده و ارائه آموزش‌های لازم به ۴۰۰ هزار نفر در زمینه مهارت‌های مقدماتی مورد نیاز در دانش مالی دیجیتال و همچنین ۱۲۰ هزار نفر در زمینه‌های تخصصی‌تر مانند AI، بلاک چین و شبکه جهانی اشیاء فراهم خواهد کرد.


این موافقت‌نامه بر آموزش مهارت‌های مورد نیاز برای توسعه فناوری‌های راهبردی و حل چالش‌های ساخت و ساز و خدمات در حوزه داده و AI تاکید دارد. این توافق‌نامه به منظور ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه AI و داده به منظور افزایش کفایت فناورانه در حل مسائل ساخت و ساز و خدمات تاکید دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *