فاصله ۲۲ درصد بین ساخت و ساز وسایل نقلیه و برنامه ها/ عدم رسیدن ساخت و ساز به هدف

زیان ۹.۸ همتی سایپا تا آذر/ برنامه گریز از ورشکستگی ارایه شد


در سال گذشته، ساخت و ساز یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه وسایل نقلیه اعلام شد و وزارت صمت وعده داد که برای سال ۱۴۰۲ تعداد خودروهای ساخت و ساز شده به یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد افزایش پیدا خواهد کرد. اما بر اساس گزارش منتشر شده، تنها بیش از یک میلیون و ۳۴۰ هزار وسایل نقلیه ساخت و ساز شده است، که نسبت به هدف پیش بینی شده با اختلاف ۲۲ درصد کاسته شده است. به همین ترتیب، ساخت و ساز وسایل نقلیه نتوانست اهداف مد نظر را دنبال کند و حجم فشار به بازار وسایل نقلیه را کاهش داده و تقاضا و عرضه را به تعادل نرساند.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، سال گذشته یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه وسایل نقلیه ساخت و ساز شد و وزارت صمت وعده داد که برای سال ۱۴۰۲ یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه وسایل نقلیه ساخت و ساز خواهد شد تا با افزایش ساخت و ساز از حجم فشار به بازار وسایل نقلیه بکاهد و عرضه و تقاضا را از این طریق به تعادل برساند.

برای دستیابی به هدف پیش بینی شده خودروسازان باید هر ماه حدود ۱۴۲ هزار دستگاه وسایل نقلیه ساخت و ساز می‌کردند تا در پایان سال تعداد خودروی ساخت و ساز شده به ۱.۷ میلیون وسایل نقلیه می‌رسید اما با این حال بر اساس گزارش ساخت و ساز انواع وسایل نقلیه که از سوی وزارت تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی منتشر شده طی سال جاری بالغ بر یک میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه انواع وسایل نقلیه ساخت و ساز شده؛ یعنی به صورت میانگین ماهانه کمی بیش از ۱۱۶ هزار دستگاه وسایل نقلیه ساخت و ساز شده است.

بنابراین ساخت و ساز وسایل نقلیه تقریباً ۲۲ درصد نسبت به برنامه‌های پیش بینی شده عقب است و نتوانسته به رکوردهای مدنظر وزارت صمت برسد. به این ترتیب بالغ بر ۳۶۰ هزار دستگاه، وسایل نقلیه کمتر از اهداف مد نظر ساخت و ساز شده است.

بر این اساس، ساخت و ساز وسایل نقلیه بر خلاف وعده‌های وزارت صمت پیش رفته و نتوانسته آرزوهای روابط حکومتی گذار را محقق کند و به جای ساخت و ساز یک میلیون و ۷۰۰ هزار و حتی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تنها یک میلیون و ۳۴۰ هزار وسایل نقلیه ساخت و ساز شده است.


ساخت و ساز وسایل نقلیه در سال گذشته و سال جاری کمتر از هدف پیش بینی شده بوده و از اهداف وزارت تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی عقب مانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *