کاهش ۲۲ درصدی ساخت و ساز وسایل نقلیه نسبت به برنامه ها/ ساخت و ساز نیازها را پاسخ نداد

زیان ۹.۸ همتی سایپا تا آذر/ برنامه گریز از ورشکستگی ارایه شد


ساخت و ساز وسایل نقلیه در سال گذشته به یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه رسید و وزارت تولیدی وزعت و بازرگانی وعده داد که در سال ۱۴۰۲ تعداد آن به یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه افزایش یابد تا فشار بازار وسایل نقلیه کاهش یابد. اما بر اساس گزارش، در حال حاضر تعداد ساخت و ساز شده تاکنون به یک میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه بوده که حدود ۲۲ درصد کمتر از هدف پیش بینی شده است. به این ترتیب، ساخت و ساز وسایل نقلیه نتوانسته از اهداف مدنظر وزارت تولیدی وزعت و بازرگانی برسد و فقط یک میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه ساخت و ساز شده است.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، سال گذشته یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه وسایل نقلیه ساخت و ساز شد و وزارت صمت وعده داد که برای سال ۱۴۰۲ یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه وسایل نقلیه ساخت و ساز خواهد شد تا با افزایش ساخت و ساز از حجم فشار به بازار وسایل نقلیه بکاهد و عرضه و تقاضا را از این طریق به تعادل برساند.

برای دستیابی به هدف پیش بینی شده خودروسازان باید هر ماه حدود ۱۴۲ هزار دستگاه وسایل نقلیه ساخت و ساز می‌کردند تا در پایان سال تعداد خودروی ساخت و ساز شده به ۱.۷ میلیون وسایل نقلیه می‌رسید اما با این حال بر اساس گزارش ساخت و ساز انواع وسایل نقلیه که از سوی وزارت تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی منتشر شده طی سال جاری بالغ بر یک میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه انواع وسایل نقلیه ساخت و ساز شده؛ یعنی به صورت میانگین ماهانه کمی بیش از ۱۱۶ هزار دستگاه وسایل نقلیه ساخت و ساز شده است.

بنابراین ساخت و ساز وسایل نقلیه تقریباً ۲۲ درصد نسبت به برنامه‌های پیش بینی شده عقب است و نتوانسته به رکوردهای مدنظر وزارت صمت برسد. به این ترتیب بالغ بر ۳۶۰ هزار دستگاه، وسایل نقلیه کمتر از اهداف مد نظر ساخت و ساز شده است.

بر این اساس، ساخت و ساز وسایل نقلیه بر خلاف وعده‌های وزارت صمت پیش رفته و نتوانسته آرزوهای روابط حکومتی گذار را محقق کند و به جای ساخت و ساز یک میلیون و ۷۰۰ هزار و حتی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تنها یک میلیون و ۳۴۰ هزار وسایل نقلیه ساخت و ساز شده است.


ساخت و ساز وسایل نقلیه در سال گذشته افزایش یافته است اما هنوز به هدف پیش بینی شده نرسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *