عدم برنامه‌ریزی برای افزایش قیمت عوارض و الزام وجود عوارض الکترونیکی

عدم برنامه‌ برای افزایش قیمت عوارضی‌/ الزام وجود عوارض الکترونیکی


در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور، خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای ترانزیت کشور اعلام کرد که تمام عوارضی‌های آزادراه‌ها به صورت الکترونیکی قابل پرداخت است و تاکنون ۱۶ آزادراه الکترونیکی شده‌اند. او همچنین به ترددکنندگان تاکید کرد که اگر عوارضی‌ها افزایش پیدا کند، سرویس‌ها بهتری ارائه خواهد شد و در صورت عدم پرداخت، پیگیری‌های قانونی انجام خواهد شد. او همچنین اشاره کرد که تا کنون بیشتر از ۶۰ درصد از ترددکنندگان عوارضی‌های الکترونیکی را پرداخت کرده‌اند و مسیر آزادراه تهران – شمال نیز با وجود الکترونیکی شدن عوارضی، درصد کمی از ترددکنندگان عوارضی را پرداخت کرده و دستی اقدام کرده‌اند.

خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای ترانزیت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور، گفت: به دنبال الکترونیکی کردن تمام عوارضی آزادراه‌ها هستیم و از (۲۵ اسفندماه) تمام عوارضی‌ها الکترونیکی شدند البته زیرساخت اکثر آزادراه‌ها برای دریافت الکترونیکی عوارضی تکمیل شده اما در اتصال به شبکه مشکلاتی وجود دارد و موضوع مهم این است که برخی از سرمایه گذاران آزادراهی هم دغدغه پرداخت عوارض الکترونیک را را دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه تاکید کرد: اگر عوارضی‌ها افزایش پیدا کند قطعاً سطح کیفیت سرویس بهتر خواهد شد؛ همچنین تعدادی از سازمان‌های بازرسی هم پیگیر الکترونیکی شدن عوارضی‌ها بودند به همین دلیل ابلاغ کردیم که تمام آزادراه‌ها باید عوارضی الکترونیکی داشته باشند، در غیر این صورت با آنها برخورد و پیگیری حقوقی انجام می‌دهیم.

خادمی با بیان اینکه تا کنون ۱۶ عوارضی آزادراهی الکترونیکی شده، گفت: عده‌ای از رانندگان نسبت به پرداخت عوارضی اقدام نمی‌کنند البته هم‌اکنون وضعیت پرداخت‌ها بهتر شده اما در آزادراهی که قیمت عوارضی کم است تا حدود ۸۰ درصد عوارضی‌های الکترونیکی پرداخت اما ازآنجایی که مردم عوارضی‌ها با قیمت بالاتر را به صورت الکترونیکی پرداخت نمی‌کنند. در مجموع حدود ۶۰ درصد از تردد کنندگان از آزادراه‌های الکترونیکی عوارضی پرداخت کردند و ۴۰ درصد نی. پرداخت نکردند.

وی افزود: آزادراه تهران – شمال هر چند مجهز به عوارضی الکترونیکی شد اما فقط ۱۸ درصد از ترددکنندگان از این مسیر عوارضی را پرداخت کردند و مابقی عوارضی را نپرداختند و سرمایه گذار هم پس از سه ماه که از کار که شاهد عدم پرداخت عوارضی‌ها بود با توجه به هزینه‌های بالای نگهداری از مسیر، دوباره نسبت به اخذ عوارضی دستی اقدام کرد.


الکترونیکی شدن تمام عوارضی آزادراه‌ها در حال حاضر به یک معضل برای سرمایه گذاران تبدیل شده است. سرویس های آزادراه با افزایش عوارضی‌ها بهبود خواهد یافت. تمام آزادراه‌ها باید عوارضی الکترونیکی داشته باشند و در غیر این صورت پیگیری حقوقی انجام خواهد شد. در کل، تا کنون ۱۶ آزادراهی الکترونیکی شده اما مشکلی در پرداخت عوارضی توسط رانندگان وجود دارد. هرچند برخی از رانندگان عوارضی‌ها را پرداخت کرده‌اند، اما بخش زیادی از آن‌ها اقدام نکرده اند. به همین دلیل، برخی سرمایه گذاران مجبور به اقدامات حقوقی شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *