ضعف زیرساخت های مراکز ماده ۱۵ و ۱۶

ضعف زیرساخت ها در حوزه مراکز ماده ۱۵ و ۱۶


معاون استاندار خراسان جنوبی، در مجمع خیرین یاریگران زندگی اعلام کرد که این استان با وجود موقعیت جغرافیایی نزدیک به مرزهای مشترک با استان سیستان و بلوچستان و افغانستان، به یک معبر برای عبور مواد مخدر تبدیل شده است. این استان تا به حال بیشترین کشفیات مواد مخدر را در کشور داشته است و برخی از نیروهای امنیتی در این زمینه شهید شده‌اند. اقدامات فرهنگی نیز در زمینه مبارزه با اعتیاد به مواد مخدر در این استان انجام شده است، اما زیرساخت‌ها در این زمینه ضعیف می‌باشد و باید با همکاری خیران، زمینه اشتغال معتادان در خراسان جنوبی فراهم شود.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، سید محمد رضا طالبی عصر یکشنبه در مجمع خیرین یاریگران زندگی بیان کرد: خراسان جنوبی دارای مردمی متدین، صبور و انقلابی است که در عمل آن را نشان داده‌اند اما به دلیل هم جواری با استان سیستان و بلوچستان و مرز مشترک با افغانستان، خراسان جنوبی به معبری برای عبور مواد مخدر تبدیل شده است.

وی تاکید کرد: انتظامی و دستگاه‌های امنیتی استان تلاش بسیاری برای ممانعت از انجام این کار کرده‌اند که سبب شده بیشترین کشفیات مواد مخدر را در کشور داشته باشیم.

به گفته وی خراسان جنوبی در ارزیابی‌های امنیتی در همه شاخص‌ها جز مواد مخدر در رتبه‌های اول تا پنجم قرار دارد و کشفیات زیاد مواد مخدر سبب شده که در این زمینه رتبه خوبی در کشور نداشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه کشفیات زیاد مواد مخدر در استان باید سبب رتبه خوب آن در کشور شود که در حال حاضر این موضوع برعکس است، خاطر نشان کرد: در خراسان جنوبی با کمترین تجهیزات، نیروهای انتظامی و امنیتی با کاروان‌های مواد مخدر درگیر می‌شوند که تا کنون شهدای در این خصوص داشته‌ایم.

وی با ذکر این نکته که اقدامات فرهنگی خوبی تاکنون در خراسان جنوبی در این زمینه مانند اجرای طرح یاریگران زندگی انجام شده است، تصریح کرد: سر منشأ خیلی از آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد به مواد مخدر است و دشمن هم در قالب منازعه ترکیبی اقداماتی در این زمینه انجام داده است.

به گفته وی با افزایش قیمت مواد مخدر سنتی که خرید آن نیاز به در آمد بالای دارد، علاوه بر افزایش آسیب‌های اجتماعی، افراد معتاد به سمت مصرف مواد مخدر صنعتی رو آورده‌اند.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: زیرساخت‌های خراسان جنوبی در زمینه مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ خیلی ضعیف و اعتبارات هم در این زمینه کم است و انتظار داریم که با کمک خیران در خراسان جنوبی زمینه اشتغال معتادان مانند استان‌های دیگر فراهم شود.

طالبی اظهار کرد: با وجود پی گیری های بسیار برای ایجاد مرکز ماده ۱۶ در استان، هنوز موفق به اخذ مجوز آن نشده‌ایم.

وی از خیرین شرکت کننده در این مجمع و مسئولان مجمع خیرین یاریگران زندگی کشور خواست زمینه اشتغال معتادان را در استان فراهم کنند.

وی با بیان اینکه خود معرفان برای ترک اعتیاد در خراسان جنوبی زیاد هستند و ظرفیت مراکز مورد نظر پر شده است، تصریح کرد: اقدامات در این زمینه باید منجر به ایجاد اشتغال برای افراد معتاد شود.


خراسان جنوبی دارای مردم متدین و انقلابی است که در عمل نشان داده‌اند. هرچند خراسان جنوبی به دلیل هم جواری با سیستان و بلوچستان و مرز مشترک با افغانستان به معبری برای عبور مواد مخدر تبدیل شده است. انتظامی و دستگاه‌های امنیتی استان تلاش بسیاری برای ممانعت از انجام این کار کرده‌اند که تا کنون منجر به بیشترین کشفیات مواد مخدر در کشور شده است. خراسان جنوبی در ارزیابی‌های امنیتی در همه شاخص‌ها جز مواد مخدر در رتبه‌های اول تا پنجم قرار دارد و در این زمینه رتبه خوبی در کشور نداشته است. با این حال، به دلیل کمبود تجهیزات، نیروهای انتظامی و امنیتی خراسان جنوبی با کاروان‌های مواد مخدر درگیر می‌شوند. اقدامات فرهنگی تاکنون در خراسان جنوبی مانند اجرای طرح یاریگران زندگی انجام شده است که سر منشأ خیلی از آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد به مواد مخدر است. با افزایش قیمت مواد مخدر سنتی، افراد معتاد به سمت مصرف مواد مخدر صنعتی رو آورده‌اند. زیرساخت‌های خراسان جنوبی در زمینه مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ در حال حاضر ضعیف و اعتبارات هم در این زمینه کم است. از اینرو منتظریم با کمک خیران در خراسان جنوبی زمینه اشتغال معتادان فراهم شود. هرچند پی گیری‌های بسیاری برای ایجاد مرکز ماده ۱۶ در استان صورت می‌گیرد، هنوز موفق به اخذ مجوز آن نشده است. همچنین، خواهش می‌کنیم که خیرین شرکت کننده در مجمع و مسئولان مجمع خیرین یاریگران زندگی کشور زمینه اشتغال معتادان در استان را فراهم کنند. ظرفیت مراکز مورد نظر برای ترک اعتیاد در خراسان جنوبی پر شده است، بنابراین اقدامات در این زمینه باید منجر به ایجاد اشتغال برای افراد معتاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *