ضرورت حل مشکلات پوشش ریسک‌ای مزارع‌داران آذربایجان شرقی

ضرورت حل مشکلات بیمه‌ای کشاورزان آذربایجان شرقی


در این متن به بحث پوشش ریسک زراعت در استان آذربایجان شرقی پرداخته شده است. در این باره ذکر شده که کشاورزان با تهدیدات متعددی مانند حوادث طبیعی و آفات روبرو هستند و به همین دلیل حکومت‌ها در سراسر جهان از این بخش حمایت می‌کنند. در این استان نیز صندوق پوشش ریسک زراعت با شخصیت حقوقی و طبق مقررات شرکت‌های دولتی ایجاد شده است. همچنین ذکر شده که در سال‌های اخیر روند پوشش ریسک اراضی باغی و زراعی در این استان کاهشی داشته و این مسئله یکی از چالش‌های اساسی بخش زراعت در این استان به شمار می‌رود. به علاوه، آمار نشان می‌دهد که تنها ۲۰ درصد از مجموع اراضی زیرکشت در این استان پوشش ریسک شده است. در ادامه نیز ضعف‌ها و مشکلاتی که در صندوق پوشش ریسک زراعت وجود دارد مورد بررسی قرار گرفته است و نیاز به ارزیابی دقیق برای پرداخت غرامت‌ها و همچنین تنوع بخشی به خدمات پوشش ریسک‌ای و همراهی با تشکل‌های زراعت برای بهبود وضعیت صندوق پوشش ریسک زراعت بیان شده است.

به گزارش دیجیاتور، هادی فرجی آزاد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه کشاورزان برای ساخت و ساز ارزاق عمومی سالم و امنیت غذایی جامعه با تهدیدات متعددی از جمله حوادث طبیعی و آفات روبرو هستند، اظهار کرد: بر همین اساس حکومت‌ها در همه جای دنیا از این بخش حمایت می‌کنند و بحث پوشش ریسک زراعت در مقابل بلایای طبیعی و غیرطبیعی نیز در کشور ما با همین رویکرد پیگیری و صندوق پوشش ریسک زراعت با شخصیت حقوقی و طبق مقررات شرکت‌های دولتی ایجاد شده است.

وی در خصوص وضعیت پوشش ریسک محصولات زراعی آذربایجان‌شرقی در سال زراعی ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ گفت: در استان ۲۱۰ هزار هکتار مزارع آبی و ۶۰۰ هزار هکتار اراضی طرح جهش ساخت و ساز داریم که از مجموع ۶۲۵ هزار و ۸۶۷ هکتار سطح ابلاغی پوشش ریسک محصولات زراعی و طرح جهش ساخت و ساز در سال زراعی گذشته ۲۶۲ هزار و ۲۴۷ هکتار عقد قرارداد پوشش ریسک با کشاورزان صورت گرفته است.

رئیس اتاق اصناف زراعت استان این میزان را معلول ۴۰ درصد اراضی مذکور اعلام و تصریح کرد: این عدد برای سال زراعی جاری تنها ۲۰ درصد است و در خصوصی دلایل کاهش این آمار باید گفت کل غرامت استان در سال گذشته ۱۷۰ میلیارد تومان بوده که از این مبلغ تنها ۵۶ میلیارد تومان به کشاورزان خسارت دیده پرداخت شده که ۳۷ میلیارد تومان نقدی و ۱۹ میلیارد به‌صورت تهاتر صورت گرفته است.

روند پوشش ریسک اراضی باغی و زراعی کاهش یافته است

وی گفت: در سال‌های اخیر روند پوشش ریسک اراضی باغی و زراعی کاهشی بوده و این موضوع یکی از چالش‌های اساسی بخش زراعت استان به شمار می‌رود.

وی افزود: متأسفانه این روند کاهشی در ۱۰ سال گذشته سرعت بیشتری به خود گرفته است که باید صندوق پوشش ریسک خسارات زراعت در این خصوص پاسخگو باشد.

وی با اشاره به سپری شدن سه ماه از سال زراعی جاری، اظهار کرد: وضع پوشش ریسک اراضی زراعت آذربایجان شرقی به هیچ عنوان خوب نیست و اکنون تنها ۲۰ درصد از مجموع ۸۵۰ هزار هکتار اراضی زیرکشت، پوشش ریسک شده است که حدود ۳۰ هزار هکتار را شامل می‌شود.

فرجی آزاد مجموع خسارات ریالی اراضی باغی و زراعی آذربایجان شرقی در سال زراعی گذشته را یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد که این رقم تنها زمین‌هایی را شامل می‌شود که پوشش ریسک بودند.

خسارت ۵۰۰۰ میلیارد ریالی به کشاورزان و دامداران استان

به گفته وی اگر میزان خسارات اراضی زراعت پوشش ریسک نشده را نیز حساب کنیم، رقم ریالی خسارات وارده به بیش از پنج هزار میلیارد ریال افزایش پیدا می‌کند.

فرجی آزاد بیشترین میزان خسارت بخش زراعت استان را مربوط به اراضی باغی به خصوص در شهرستان اهر اعلام و اضافه کرد: این در حالی است که تنها یازده هزار هکتار از این اراضی پوشش ریسک هستند.

وی با طرح این سوال که چرا غرامت‌های کارشناسی شده توسط خود صندوق در موعد مقرر پرداخت نمی‌شود، گفت: باید مدیران ملی و استانی در این زمینه پاسخگو باشند.

فرجی آزاد ضعف سازماندهی کلان و استانی صندوق خسارات زراعت، مشکلات مربوط به رده‌های کارشناسی، پرداخت نکردن غرامت در مدت قانونی مقرر، ایرادات غیرفنی برای ارزیابی پایین خسارت و سهم بالای کشاورز در نرخ پوشش ریسک و نیز همگن سازی مزارع به طور منطقه‌ای را از مهمترین مشکلات صندوق دانست که موجب بی رغبتی کشاورزان برای پوشش ریسک اراضی خود شده است.

وی خواستار پرداخت به موقع غرامت و ارزیابی درست و دقیق برای اعلام میزان خسارت‌های وارده به زمین‌های زراعت بر اثر حوادث طبیعی و غیر طبیعی از سوی صندوق شد و افزود: باید توجه داشت ادامه روند موجود منجر به صدمات جبران ناپذیر به بخش زراعت و به دنبال آن تهدید امنیت غذایی کشور می‌شود.

وی تنوع بخشی به خدمات پوشش ریسک‌ای، حمایت و همراهی با تشکل‌های زراعت، شناسایی مناطق پرخطر و توجه به بازار رقابتی را از جمله راهکارهای برون رفت از شرایط کنونی صندوق پوشش ریسک بخش زراعت بیان کرد.


کشاورزان برای ساخت و ساز ارزاق عمومی سالم و امنیت غذایی جامعه با تهدیدات متعددی از جمله حوادث طبیعی و آفات روبرو هستند. حکومت‌ها در همه جای دنیا از این بخش حمایت می‌کنند و بحث پوشش ریسک زراعت در مقابل بلایای طبیعی و غیرطبیعی نیز در کشور ما با همین رویکرد پیگیری و صندوق پوشش ریسک زراعت با شخصیت حقوقی و طبق مقررات شرکت‌های دولتی ایجاد شده است. در استان ۲۱۰ هزار هکتار مزارع آبی و ۶۰۰ هزار هکتار اراضی طرح جهش ساخت و ساز داریم که از مجموع ۶۲۵ هزار و ۸۶۷ هکتار سطح ابلاغی پوشش ریسک محصولات زراعی و طرح جهش ساخت و ساز در سال زراعی گذشته ۲۶۲ هزار و ۲۴۷ هکتار عقد قرارداد پوشش ریسک با کشاورزان صورت گرفته است. معلول ۴۰ درصد از اراضی مزکور پوشش ریسک شده اند. مجموع خسارت ریالی اراضی باغی و زراعی آذربایجان شرقی در سال زراعی گذشته به یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال رسیده است. به گفته وی اگر میزان خسارات اراضی زراعت پوشش ریسک نشده را نیز حساب کنیم، رقم ریالی خسارات وارده به بیش از ۵ هزار میلیارد ریال افزایش پیدا می‌کند. بیشترین میزان خسارت بخش زراعت استان مربوط به اراضی باغی به خصوص در شهرستان اهر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *