اهمیت تشریح تسریع دریافت مطالبات بانک‌ها

ضرورت تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر مطالبات بانک‌ها

0 نظر


جلسه بررسی عملکرد بانک ملی ایران در راستای تبصره ۵ ماده ۱۸۲ مقررات آئین‌نامه داخلی پارلمان با حضور رییس کل و دادستان و معاونین دیوان محاسبات کشور و همچنین مدیران بانک ملی برگزار شد. در این جلسه، سرمایه‌ها و مطالبات بانکی مورد تاکید قرار گرفت و نکاتی درباره اموال مازاد بانک ملی و اضافه برداشت بانک‌ها و بنگاه‌داری بانک‌ها در فعالیت‌های غیر بانکی مطرح شد. در پایان جلسه، مدیرعامل بانک ملی ایران اعلام کرد که برنامه‌ریزی شده است تا در طی سال جاری املاک و دارایی‌های بانک واگذار شوند.

به گزارش دیجیاتور، جلسه «بررسی عملکرد بانک ملی ایران در راستای تبصره ۵ ماده ۱۸۲ مقررات آئین‌نامه داخلی پارلمان» با حضور رییس کل، دادستان و معاونین دیوان محاسبات کشور و همچنین مدیرعامل و جمعی از مدیران بانک ملی ایران، در این نهاد نظارتی برگزار شد.

«سید احمدرضا دستغیب» رییس کل دیوان محاسبات کشور در این جلسه با بیان اینکه مقوله خدمات مالی و نظارت بر حُسن اجرای قوانین در این بخش، در اولویت رسیدگی‌های دیوان محاسبات کشور قرار دارد، گفت: این قبیل جلسات در راستای همفکری و مفاهمه با مدیران بانکی کشور در حال برگزاری است تا به وسیله آن بتوانیم مقدمات تصمیم گیری بهتر را برای مقامات و روابط حکومتی‌گذاران در این حوزه فراهم کنیم.

رییس کل دیوان محاسبات کشور در ادامه ضمن تاکید بر تسریع تعیین و تکلیف مطالبات بانکی، افزود: فارغ از اینکه مطالبات بانک‌ها از کدام محل و به چه صورتی است، باید هر چه زودتر در راستای تعیین وضعیت آن‌ها اقدام کرد.

دستغیب با اشاره به اینکه سرمایه‌های قابل توجهی در اختیار بانک ملی ایران قرار دارد، افزود: در مبحث تسهیلات تکلیفی یا موضوع شرکت‌ها، گزارش‌های تهیه شده در دیوان محاسبات نه تنها کمک‌کننده خواهند بود بلکه در مواردی، راهکارهای بسیار خوبی نیز در آن‌ها گنجانده شده‌اند که می‌توان جهت رفع مشکلات از آن‌ها بهره برد.

وی با اشاره به موضوع هدفمندی یارانه‌ها نیز اظهار کرد: تمرکز حساب‌های هدفمندی یارانه‌ها در یک بانک، نه تنها منافع بانک میزبان را تأمین خواهد کرد بلکه از جهتی، موجبات سهولت رسیدگی و اشراف نهادهای نظارتی بر نحوه استفاده و مصارف این بخش را نیز فراهم خواهد آورد.

دستغیب در این نشست در ارتباط با اموال مازاد بانک ملی به ویژه مجموعه آجودانیه که مورد اشاره مقام معظم رهبری نیز بوده است، نکاتی را مطرح کرد و در خصوص اضافه برداشت بانک‌ها و بنگاه‌داری بانک‌ها در فعالیت‌های غیر بانکی به هیأت مدیره تذکراتی داد.

در ادامه این جلسه «ابوالفضل نجارزاده» مدیرعامل بانک ملی ایران نیز با قدردانی از نظارت‌های اثربخش دیوان محاسبات کشور، گفت: ساختار بروکراتیک بانک ملی نیاز به تغییرات اساسی دارد که با توجه به میراث سازمانی موجود، این تغییرات زمان‌بر خواهد بود.

مدیرعامل بانک ملی در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی این بانک جهت واگذاری املاک و دارایی‌ها، گفت: تصمیم داریم تا ظرف سال جاری، با راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات، این دارایی‌ها را به مردم واگذار کنیم.


در جلسه بررسی عملکرد بانک ملی ایران، تاکید بر تسریع تعیین و تکلیف مطالبات بانکی شده است. همچنین در راستای موضوع هدفمندی یارانه‌ها، تمرکز حساب‌های هدفمندی یارانه‌ها در یک بانک از منافع بانک میزبان و سهولت رسیدگی و اشراف نهادهای نظارتی بر مصارف این بخش می‌باشد. همچنین ابراز نیاز به تغییرات اساسی در ساختار بروکراتیک بانک ملی به دلیل میراث سازمانی موجود صورت پذیرفته است. برنامه‌ریزی برای واگذاری املاک و دارایی‌ها به مردم توسط بانک ملی نیز در دست اقدام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *