: ضرب المثل از سوراخ سوزن رد میشود، اما از در دروازه رد نمیشود.

0 نظر

این حکایت به معنای این است که انسان‌ها ممکن است وظایف سخت و دشوار را انجام دهند، اما وقتی به کمک دیگران نیاز دارند، ممکن است از انجام این کار آسان و کمک به دیگران عاجز بمانند. روایت خیالی این حکایت نیز نشان می‌دهد که فرد ثروتمند، در حالی که به اندازه‌ی کافی برای خود صرفه جویی کرده بود، به دیگران کمک می‌کند. این حکایت به ما یادآوری می‌کند که به دیگران کمک کردن و به اشخاص نیازمند کمک کردن بسیار ارزشمند است و باید این اقدامات را بدون اندازه‌گیری کردن و با رحمت و بخشش انجام دهیم.

حکایت “از سوراخ سوزن رد میشه اما از در دروازه رد نمیشه”، به زمان‌های قدیم برمی‌گردد، زمانی که یک مرد ثروتمند در شهری زندگی می‌کرد و مردم برای درخواست کمک به خانه‌اش رفته بودند. 

معنی ضرب المثل از سوراخ سوزن رد میشه اما از در دروازه رد نمیشه

این حکایت به این معنا است که فرد از عهده کار سخت بر می آید؛ اما نمی تواند کار آسان را انجام دهد و عذاب می کشد.  این ضرب المثل برای افرادی به کار گرفته می شود که کارهای طاقت فرسا را به خوبی انجام می دهند؛ اما از عهده کارهای ممکن برنمی آیند.

روایت خیالی ضرب المثل از سوراخ سوزن رد میشه اما از در دروازه رد نمیشه

از سوراخ سوزن رد میشه اما از در دروازه رد نمیشه

یک روز که جمعی به خانه مرد ثروتمند رفتند؛ متوجه شدند که این مرد به دلیل آنکه غلامش یک چوب کبریت را دور ریخته او را تنبیه می‌کند. به همین دلیل برای گفتن خواسته خود مردد شدند.

در این میان مرد ثروتمند متوجه حضور آن‌ها شد و به آن‌ها خوشامد گفت و  پرسید برای چه به خانه وی آمدند.

مردم اندکی من من کردند و گفتند ما مشکلات مالی داریم و از شما می‌خواهیم به ما کمک کنید. اما وقتی وارد خانه شما شدیم و دیدیم به خاطر یک چوب کبریت بی ارزش غلام خود را تنبیه می‌کنید؛ از گفتن درخواست مان پشیمان شدیم.

چطور می‌شود مردی به خاطر یک چوب کبریت غلامش را تنبیه کند؛ اما  از مال و ثروت خود بگذرد و به ما کمک کند؟

مرد ثروتمند گفت این صحنه که دیدی به زندگی شخصی من ربط داشت. من در زندگی همیشه صرفه جویی کرده و اسراف نکرده ام. اما درخواستی که شما از من دارید به بخشش و انفاق من مربوط است و من همیشه به اطرافیانم کمک کرده و بخشنده هستم.

سپس مرد ثروتمند به اتاقی رفت و با کیسه ای پول برگشت.

مردم با خود گفتند: خیلی جالب است! این مرد از سوراخ سوزن رد می شود ولی از در دروازه نه!

 یعنی پول دادن به دیگران که کار معمولا سختی است و هرکسی آن را انجام نمی‌دهد؛ را با کمال میل می پذیرد؛ اما کارهای آسان زندگی را بر خود سخت می‌کند و برای یک چوب کبریت بی ارزش، غلام بیچاره را کتک می‌زند.

بیشتر بخوانید: معنی و روایت خیالی جالب ضرب المثل ” با همه بله، با ما هم بله؟”

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما و دیگر کاربران دیجیاتور به اشتراک گذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *