صرفه جویی ۵۴ هزار میلیارد تومانی در تولیدی آرد و نان از طریق هوشمندسازی

صرفه جویی ۵۴ هزار میلیارد تومانی در حوزه آرد و نان با هوشمندسازی


محمد جلال، مشاور وزیر امور مالی و دارایی، در یک برنامه تلویزیونی در مورد دانش مالی هوشمند و افزایش اتکا به پردازش اطلاعات صحبت کرد. او به تأکید کاهش خطاهای انسانی و اشتباهات فرآیندی اشاره کرد و بیان کرد که هوشمندسازی می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و بهبود فرآیندها منجر شود. در ادامه، به مثال هوشمندسازی یارانه آرد و نان پرداخت و نتایج موفق این طرح را توضیح داد. او همچنین به سامانه هوشمند توثیق سهام و دارایی‌ها اشاره کرد و امیدواری را بیان کرد که با تکمیل زیرساخت‌ها، در آینده از این داده‌های هوشمند بهره برداری زیادی خواهیم کرد.

به گزارش دیجیاتور، محمد جلال، مشاور وزیر امور مالی و دارایی با بیان اینکه دانش مالی هوشمند برشی از دانش مالی داده محور محسوب می‌شود در برنامه‌ای تلویزیونی گفت: دهه گذشته دهه‌ای بود که فرایندها مسیر الکترونیکی شدن خود را طی کردند؛ دهه پیش رو دهه هوشمندسازی و بهره‌برداری از داده‌های الکترونیک است که در این مسیر ساخت و ساز شده است.

وی کاهش خطاهای انسانی و افزایش اتکا به پردازش اطلاعات را از ویژگی‌های هوشمندسازی برشمرد و افزود: با انتخاب مسیر هوشمندسازی علاوه بر اینکه هزینه‌های سازماندهی در کشور را کاهش می‌دهیم، خطاها و اشتباهات فرآیندی، خستگی و طولانی بودن فرآیندها را کنار می‌گذاریم و امیدواریم با نمونه‌های موفق هوشمندسازی بتوانیم امیدواری را نسبت به تداوم این روند ایجاد کنیم.

جلال در خصوص هوشمندسازی یارانه آرد و نان اظهار کرد: درباره یارانه آرد و نان یک گزینه این بود که حکومت از الگوهای متعارف صرفاً مالی که با فشار و تحمیل هزینه‌ها به مردم مسئله را حل کند و گزینه متعارف دیگر، آزادسازی قیمت بود تا رانت موجود از بین برود اما نمی‌خواست مسئله خود را به قیمت افزایش هزینه زندگی مردم حل کند؛ بنابراین ایده هوشمندسازی یارانه نان از سوی حکومت در پیش گرفته شد.

مشاور وزیر دانش مالی اضافه کرد: در این طرح مانند هر طرح دیگری در حوزه هوشمندسازی در ابتدا نیازمند داده‌های الکترونیکی متولد شده در زنجیره بودیم؛ این زنجیره یک نقص داده‌ای در فرایند تبدیل آرد به نان داشت که با استقرار کارتخوان‌های هوشمند در دو سال اخیر تراکنش‌های فروش نان یعنی فرایند تبدیل آرد به نان برای اولین بار تبدیل به داده شد. وی گفت: بر اساس داده‌های به دست آمده، متوسط تعداد تراکنش روزانه خرید نان در کشور ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد است، الگو و میزان مصرف خانوار کشف و در سامانه ثبت شد و میراث‌ها و خرده میراث‌های مصرف شناخته و بعضاً احیا و مستحکم شد.

وی با بیان اینکه استقرار این زیرساخت سخت افزاری در یک اقدام جهادی از سوی بانک عامل در کمتر از ۱۰۰ روز در بیش از ۸۰ هزار نانوایی در سراسر کشور رقم خورد، اضافه کرد: نزدیک به ۲۰ هزار نانوایی در روستاهای ما مستقر هستند و عملیات استقرار کارتخوان هوشمند عملیات سنگینی بود و گام نخست را تا شهریور ۱۴۰۱ انجام دادیم اما از آنجا که با یک پدیده فرهنگی و اجتماعی مواجه بودیم چند ماهی را مهلت دادیم تا میراث استفاده از آن در نانوایی‌ها پذیرفته شود.

وی مرحله نخست اجرا را شفاف سازی و به دست آوردن داده‌های قابل اتکا عنوان کرد و افزود: مرحله دوم که هوشمند سازی بود؛ این راهبرد را دنبال می‌کرد که ساختار تخصیص آرد یارانه‌ای در کشور هوشمند شود. بیش از ۹۸ درصد نان کشور یا نان یارانه‌ای است و تقریباً نان غیر یارانه‌ای نداریم؛ هزینه هر فرد برای تأمین نان در روز ۱,۲۰۰ تومان است و حکومت سعی کرده تا نان در سبد معیشت مردم افزایش هزینه نداشته باشد و اکنون به مرحله سوم رسیده‌ایم که مرحله مردمی‌سازی است.

وی گفت: در الگوی محاسبات محافظه کارانه ما در واقع با فرض ادامه روند رشد ۱۳۹۸ تا سال ۱۴۰۰ یک و نیم میلیون تن معادل ۲۷ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی در کشور شده است؛ این یک و نیم میلیون تن آرد معادل نیاز ۲۰ میلیون نفر در مدت یک سال است و طبق الگوی واقع بینانه کاهش هزینه‌ای که در دوسال گذشته به واسطه طرح هوشمندسازی در حوزه عرضه نان صورت گرفت سه میلیون تن معادل ۵۴ هزار میلیارد تومان بوده است که تمامی این صرفه جویی‌ها بدون هیچ گونه شوک قیمتی اتفاق افتاده است و پیش بینی این است که این صرفه جویی برای سال جدید هم بین ۱.۵ تا ۲ تن خواهد بود.

وی اضافه کرد: در مرحله سوم یعنی مرحله مردمی سازی، می‌خواهیم از ظرفیت مردمی برای رفع نواقصی که ممکن است در طرح وجود داشته باشد، کمک بگیریم؛ به عنوان مثال نظارت اولیه ما جلوگیری از انحراف آرد یارانه‌ای بود اما با توجه به تراکنش‌هایی که اتفاق می‌افتد، امکان نظارت مردمی را با سامانه nazar.ir برای عموم مردم فراهم کردیم که مردم می‌توانند تجربه خرید خود را بلافاصله مشاهده و بازخورد داشته باشند و این اطلاعات موجب شناسایی نقاط قوت و ضعف در نانوایان و تجربه‌های خریدشان شود. مشاور وزیر دانش مالی گفت: اتفاق خوب دیگر رونمایی از زیر ساختی بود که مردم به موجب آن سامانه از هر نقطه‌ای بتوانند در هر نقطه دیگری از کشور خیرات نان خود را در هر زمانی که مد نظرشان است انجام دهند و از این طریق این خرده میراث ارزشمند نیز مستحکم می‌شود.

جلال در بخش دیگری به سامانه هوشمند توثیق سهام و دارایی‌ها (ستاره) اشاره کرد و گفت: وزارت امور مالی و دارایی بیش از یک سال است که زیرساخت جدیدی را در دستور کار خود قرار داده است که البته تکالیف قانونی هم در این موضوع وجود دارد تا مردم بتوانند برای تأمین مالی و دسترسی به تسهیلات خرد از دارایی‌های پراکنده خود به عنوان وثیقه و ضمانت استفاده کنند. در این سامانه هوشمند تمامی دارایی‌های مردم از قبیل سهام بازار سهام، گواهی سکه، اندوخته پوشش ریسک عمر، گواهی کسر از حقوق سازمان‌های دولتی و سند وسایل نقلیه و ملک را می‌توان به شناسایی کرد تا بتوانند به عنوان وثیقه و ضمانت استفاده کنند. وی اظهار امیدواری کرد که با تکمیل زیر ساختها، بتوان سال ۱۴۰۳ را سالی برای بهره برداری از این داده‌های هوشمند دانست.


دانش مالی هوشمند برشی از دانش مالی داده محور محسوب می‌شود. انسانی و افزایش اتکا به پردازش اطلاعات از ویژگی‌های هوشمندسازی. خطاها و اشتباهات فرآیندی، خستگی و طولانی بودن فرآیندها را کنار می‌گذاریم. مالی که با فشار و تحمیل هزینه‌ها به مردم مسئله را حل کند و گزینه متعارف دیگر، آزادسازی قیمت. مسیر الکترونیکی شدن خود. زنجیره یک نقص داده‌ای در فرایند تبدیل آرد به نان داشت. متوسط تعداد تراکنش روزانه خرید نان در کشور ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد است. عملیات استقرار کارتخوان هوشمند عملیات سنگینی بود و گام نخست. تمامی این صرفه جویی‌ها بدون هیچ گونه شوک قیمتی اتفاق افتاده است. تمامی دارایی‌های مردم می‌توان به شناسایی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *