صرفه‌جویی سه میلیارد دلاری با محصولات ساخت و ساز بار اول

صرفه‌جویی ارزی ۳ میلیارد دلاری با محصولات تولید بار اول


در گفت و گو با خبرنگار دیجیاتور، دکتر رضا اسدی فر اظهار داشت که برنامه ساخت و ساز بار اول از سال ۱۳۹۸ شروع به کار کرده است و تاکنون نتایج بسیار موفقی را به همراه داشته است. او افزود که از مهر ۱۳۹۸ تا بهمن ۱۴۰۲، ۱۴۰ ابلاغیه طرح ساخت و ساز بار اول به ارزش ۸/۱۳ هزار میلیارد تومان صادر شده است و انتظار می‌رود که با بومی‌سازی محصولات این طرح، سالیانه ۳ میلیارد دلار ارز ذخیره شود. همچنین او به طرح های شاخص در سال ۱۴۰۲ اشاره کرده و تأثیرات مثبت آن‌ها بر افزایش ساخت و ساز و ارزآوری کشور را بیان کرده است.

دکتر رضا اسدی فر در گفت و گو با خبرنگار دیجیاتور، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه صرفه‌جویی ارزی از محل قراردادهای ساخت و ساز بار اول در سال ۱۴۰۲ چقدر بوده است، گفت: برنامه ساخت و ساز بار اول، یکی از مهم‌ترین اقدامات چند سال اخیر معاونت علمی به شمار می‌رود که با همکاری و مشارکت دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف از سال ۱۳۹۸ شروع به کار کرده است و در چند سال گذشته نتایج شگرفی در پی داشته است.

معاون توسعه شرکت های دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و دانش مالی دانش بنیان ریاست جمهوری افزود: از مهر ۱۳۹۸ تا بهمن ۱۴۰۲، ۱۴۰ ابلاغیه طرح ساخت و ساز بار اول به ارزش ۸/۱۳ هزار میلیارد تومان (معادل ۳۲۲ میلیون دلار) (با هدف صدور مجوز عدم الزام به برگزاری مناقصات برای عقد قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان) با امضای معاون علمی، فناوری و دانش مالی دانش‌بنیان رئیس‌جمهور برای دستگاه‌های اجرایی مختلف صادر شده است. در سال ۱۴۰۱، ۴۱ ابلاغیه به ارزش ۹/۵ همت و در سال ۱۴۰۲ (تا پایان بهمن ۱۴۰۲‌)، ۳۵ ابلاغیه به ارزش ۳/۵ همت صادر شده است.

صرفه‌جویی ارزی ۳ میلیارد دلاری با بومی سازی محصولات ساخت و ساز بار اول

اسدی فر با بیان این مطلب که براساس بررسی انجام شده توسط دبیرخانه کارگروه ساخت و ساز بار اول، ساخت و ساز و بومی‌سازی کالا و خدمات دانش‌بنیان از مسیر مقررات ساخت و ساز بار اول به‌طور متوسط ۳۰ الی ۶۰ درصدی کمتر از نمونه خارجی این محصولات خواهد بود، ادامه داد: همچنین انتظار می‌رود که با تحقق بومی‌سازی محصولات دارای ابلاغیه ساخت و ساز بار اول، شاهد صرفه‌جویی ارزی سالیانه ۳ میلیارد دلار در کشور باشیم.

طرح‌های شاخص ساخت و ساز بار اول در ۱۴۰۲/یک محصول منجر به افزایش ساخت و ساز ۵۰۰۰ بشکه منابع هیدروکربن خام شد

وی در ادامه به طرح های شاخص ساخت و ساز بار اول در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: از جمله طرح‌های شاخص ساخت و ساز بار اول در سال ۱۴۰۲ می‌توان به طرح ساخت و ساز و ساخت پمپ چند فازی سرچاهی (مربوط به شرکت ملی منابع هیدروکربن ایران) اشاره کرد که ساخت و راه‌اندازی یک عدد از این پمپ‌ها تاکنون منجر به افزایش ساخت و ساز حداقل ۵۰۰۰ بشکه منابع هیدروکربن خام به تولیدات موجود کشور و ارزآوری ۱۱۰ میلیون دلاری در سال شده است.

راه اندازی ایستگاه دریافت تصاویر از ماهواره بومی

معاون توسعه شرکت های دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و دانش مالی دانش بنیان ریاست جمهوری بیان کرد: همچنین طرح تأمین تصاویر ماهواره‌ای و ایستگاه دریافت تصاویر از ماهواره بومی، محصول تشخیص و مقابله با حملات DDoS، ساخت کمپرسور گریز از مرکز گیربکسی (Integrally Geared Compressor) و نیز ساخت و ساز ماده شیمیایی متیل دی اتانول آمین (MDEA) از دیگر ابلاغیه‌های مهمی است که در جهت بومی‌سازی اقلام راهبردی در کشور در سال ۱۴۰۲ موفق به اخذ مجوز ساخت و ساز بار اول از معاونت علمی، فناوری و دانش مالی دانش‌بنیان ریاست جمهوری شده است.


صرفه‌جویی ارزی ۳ میلیارد دلاری با بومی سازی محصولات ساخت و ساز بار اول، طرح‌های شاخص ساخت و ساز بار اول در ۱۴۰۲/یک محصول منجر به افزایش ساخت و ساز ۵۰۰۰ بشکه منابع هیدروکربن خام شد، راه اندازی ایستگاه دریافت تصاویر از ماهواره بومی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *