عدم صدور مجوز برای تغییر کاربری اراضی زراعت صاحبان مالکیت

صدور سند مالکیت اراضی کشاورزی مجوزی برای تغییر کاربری نیست


در جلسه چهل و ششم قرارگاه مرکزی صدور اسناد، حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی زراعت، صفدر زراعت، معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اعلام کرد که تغییر کاربری اراضی با تخلفات روبرو خواهد شد. تاکنون برای ۷۲۵ هزار و ۱۸۹ قطعه زمین زراعت، ۶ دانگ سند مالکیت صادر شده است. از نظر تعداد، بیشترین آمار صدور سند متعلق به تهران، آذربایجان غربی و شرقی است. از مجموع ۱۶ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۵۴۸ هکتار اراضی زراعت، ۷ میلیون و ۷۶۹ هزار و ۴۱۴ هکتار صاحب سند مالکیت شده‌اند. استان‌های یزد و خراسان رضوی با ۷۲ درصد، قم با ۶۸ درصد، و سیستان و بلوچستان، خوزستان، اصفهان و سمنان با ۶۴ و ۶۳ درصد به ترتیب بیشترین میزان صدور سند را دارند. خوشبختانه، تعامل بین سازمان‌ها و وزارت جهادکشاورزی، به رشد صدور سند کمک کرده است.

به گزارش دیجیاتور، صفدر زراعت، معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در چهل و ششمین نشست قرارگاه مرکزی صدور اسناد، حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی زراعت گفت: تغییر کاربری اراضی، سازوکار خودش را دارد و با افرادی که تخلف انجام دهند، برخورد می‌شود.

وی درباره صدور سند مالکیت برای اراضی زراعت اظهار کرد: برای ۷۲۵ هزار و ۱۸۹ قطعه زمین زراعت تاکنون سند مالکیت ۶ دانگ صادر شده است.

وی افزود: از نظر تعداد قطعات، بیشترین آمار صدور سند متعلق به تهران با ۶۰ هزار و ۲۵ قطعه، آذربایجان غربی ۵۷ هزار و ۱۹۶ قطعه و آذربایجان شرقی با ۵۶ هزار و ۳۴۸ قطعه است.

زراعت تصریح کرد: از ۱۶ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۵۴۸ هکتار اراضی زراعت، ۷ میلیون و ۷۶۹ هزار و ۴۱۴ هکتار معادل ۴۷ درصد از این اراضی صاحب سند مالکیت شده‌اند.

وی ادامه داد: به لحاظ مساحت استان یزد و خراسان رضوی هر یک با ۷۲ درصد، قم ۶۸ درصد، سیستان و بلوچستان ۶۴ درصد، خوزستان، اصفهان و سمنان هر یک با ۶۳ درصد دارای بیشترین میزان صدور سند مالکیت هستند.

معاون سازمان اسناد و املاک کشور گفت: با توجه به این که صدور سند مالکیت اراضی زراعت از وظایف مشترک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، وزارت جهادکشاورزی و سازمان امور اراضی کشور است، از این رو تعامل میان این دستگاه‌ها بر روند کار مؤثر است و در استان‌هایی که تعامل بیشتری وجود داشته، رشد صدور سند، قابل توجه بوده است.


صدور سند مالکیت برای اراضی زراعت در ایران، با افزایش توجه به حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی، در حال انجام است. از تعداد زیادی قطعات زمین زراعت که تاکنون سند مالکیت برای آن‌ها صادر شده، نشان از اهمیت این موضوع در روابط حکومتی‌های زراعت کشور دارد. اراضی زراعت ایران بخش عمده‌ای از ذخایر زمین کشور را تشکیل می‌دهند و صدور سند مالکیت برای آن‌ها، می‌تواند بستر مناسبی برای توسعه زراعت و حفظ ذخایر زمین فراهم کند. افزایش درصد صدور این اسناد در استان‌های مختلف نشان از توجه ویژه به این موضوع در سطوح مختلف دولتی و غیردولتی دارد. تعامل بین دستگاه‌های مختلف در این زمینه، می‌تواند به بهبود فرآیند صدور سندهای مالکیت زراعت کمک کند و توسعه زراعت در کشور را تسریع بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *