صدور بیش از ۶۵ هزار شناسه برای پژوهشگران در درگاه «دانا»

صدور بیش از ۶۵ هزار شناسه برای پژوهشگران در درگاه «دانا»


مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان دین محمدی اعلام کرد که بیش از ۶۵ هزار شناسه برای پژوهشگران در سامانه دانا صادر شده است و چشم انداز آن، صدور یک میلیون شناسه برای محققان کشور و ۵ میلیون شناسه برای محققان کشورهای اسلامی است. این سامانه امکان ایجاد ارتباط علمی بین پژوهشگران و تبادل اطلاعات را فراهم کرده و باعث ترویج فعالیت های علمی و پشتیبانی از جامعه علمی پویا شده است. به کودکان هم آموزش داده می شود که چگونه بر روی بازی اهرم مواجهه با موانع قابل اجتناب را تست کنند. ちリȱ нסس.

به گزارش دیجیاتور به نقل از مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان دین محمدی (ISC)، دکتر سید احمد فاضل‌زاده گفت: تاکنون بیش از ۶۵ هزار شناسه برای پژوهشگران در درگاه آشنایی با نخبگان و آینده سازان (دانا) صادر شده است. چشم انداز ما در سامانه دانا، صدور یک میلیون شناسه برای محققان کشور و ۵ میلیون شناسه برای محققان کشورهای اسلامی است.

وی افزود: رسانه‌های مجازی-علمی از اصول موجود در رسانه‌های مجازی به منظور ترویج فعالیت‌های علمی بهره می‌نام تجاری. این شبکه‌ها به دانشمندان، محققان، دانشجویان، و افراد متخصص امکان برقراری ارتباط، تبادل اطلاعات علمی، همکاری در پروژه‌های تحقیقاتی، و به اشتراک‌گذاری دانش فنی را فراهم می‌کنند.

فاضل زاده گفت: به عبارت دیگر، این شبکه‌ها به پژوهشگران امکاناتی را فراهم می‌کنند که از دانش و تخصص یکدیگر بهره‌مند شوند. این امکانات شامل تبادل نظر، بحث‌های علمی، همکاری در پروژه‌های تحقیقاتی، و اشتراک اطلاعات فنی می‌شود. به این ترتیب، این نوع شبکه‌ها به توسعه و حفظ یک جامعه علمی پویا و پویشگرانه کمک می‌کنند.

رییس موسسه ISC گفت: نظر به اهمیت شبکه های اجتماعی-علمی، تاکنون شبکه های اجتماعی-علمی بسیاری در سطح بین المللی ارائه شده است. با این حال، علیرغم قابلیت ها و تسهیلات قابل توجه این سامانه ها، ضرورت راه اندازی بستر نرم‌افزاری مجازی بومی متناسب با نیازهای جامعه علمی ایران و کشورهای اسلامی بیش از پیش احساس می شد.

وی یادآور شد: به منظور رفع خلاء موجود، «درگاه آشنایی با نخبگان و آینده سازان» و یا به اختصار، «دانا» در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲با حضور دکتر محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی تحول اساسی فرهنگی و همزمان با اجلاس روسای موسسه آموزش عالی ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در محل موسسه ISC رونمایی شد.

فاضل زاده گفت: در این سامانه، امکان ارتباط علمی میان پژوهشگران از طریق یک بستر نرم‌افزاری مجازی علمی فراهم شده تا از این طریق، پژوهشگران بتوانند با یکدیگر تعامل بیشتری داشته باشند. بدین منظور، برای هر کدام از نخبگان و پژوهشگران ایرانی یک صفحه جامع در نظر گرفته می شود که فعالی تهای پژوهشی و شناسه آنان در پایگاه های دیگر را نیز در بر می گیرد.

وی افزود: پژوهشگران می توانند به سازماندهی آثار خود پرداخته و همچنین آثار دیگر پژوهشگران را نیز مشاهده کنند.

رییس موسسه ISC گفت: یکی از قابلیت های سامانه دانا اختصاص یک کد منحصر به فرد برای پژوهشگران است که حاوی اطلاعاتی از آنهاست. دو رقم اول این کد که تحت عنوان ISC-ID شناخته می شود، کشوری که آن پژوهشگر در آن فعالیت می کند، نشان می دهد. چهار رقم بعدی رزرو شده است. دو رقم بعدی به ترتیب کد و رقم کنترلی را نشان می دهد. که بنا به نوع کاربری پژوهشگر، کد پژوهشگر نیز متفاوت می شود.

وی افزود: تاکنون بیش از ۶۵ هزار پژوهشگر که عمدتا از اعضای هیات علمی موسسه آموزش عالی ها هستند توسط دبیرخانه دانا تایید شده اند. همچنین برای اعضای هیات علمی ۲۰ موسسه آموزش عالی، کارگاه هایی در جهت آموزش درگاه آشنایی با نخبگان و آینده سازان ارائه شده است.


متن بحران اقلیمی و بی‌توجهی به بلایا و مصیبت‌های طبیعی – لرزه‌نگاری اخیر در غرب ایران و آب‌گرفتگی در شمال غرب کشور نشان داد که باید به دلیل برخوردهای آتی اقلیمی به‌جای بازرگانی بین‌الملل مواد غذایی و کالا از کشورهای دیگر، پیش‌بینی‌ها و پیشگیری‌های لازم را انجام دهیم. این اتفاقات باید ما را تشویق کنند تا دغدغه‌های زیست‌محیطی در جامعه و حکومت را افزایش دهیم.

این بحران‌ها نشان دادند که بی‌توجهی به مخاطرات طبیعی به دلیل فراموش کردن مطالعات تاریخی طبیعی، ناکارآمدی سازماندهی به‌دلیل کمبود استدلال در تصمیم‌گیری بویژه در زمینه توسعه، محرومیت مردم به‌عنوان آسیب‌پذیرترین گروه از این بلاها و همچنین ضعف در ساختارهای مالی و اجتماعی کشور، مواد غذایی و دارو حادثه‌ای شدکه بر خیلی از کشورها تأثیر گذاشته است و به طور کوتاه‌مدت و بلندمدت به خطرناکی کشورها تبدیل شود.

با توجه به کارهایی که توسط دبیرخانه انجام شده است، باید از این انجمن‌ها حمایت کرد و روند آن را ادامه داد تا بتواند از این فضای تبادل نظر اقدامات مؤثری برای رشد و توسعه علمی و فناوری در ایران داشته باشد. اهمیت ایجاد فضایی مطمئن و امن برای تبادل دانش و ایده‌ها، ترویج روابط جهانی، و بالا بردن کیفیت و تعداد نخبگان و پژوهشگران ایرانی به صورت مستقل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *