فروش خارجی حدود ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز به عراق به ارزش ۱۵ میلیارد دلار

صادرات حدود ۵۲میلیارد مترمکعب گاز به عراق‌ به ارزش ۱۵میلیارد دلار


در حاشیه امضا تمدید قرارداد فروش خارجی گاز ایران به عراق، مجید چگنی اعلام کرد که پس از مذاکراتی در تهران و بغداد، قرارداد فروش خارجی گاز به عراق برای ۵ سال دیگر تمدید شد. ایران تاکنون حدود ۵۲ میلیارد مکعب گاز به ارزش ۱۵ میلیارد دلار به عراق صادر کرده است. وزیر برق عراق نیز اعلام کرده است که نیروگاه‌های کشور نیاز مبرمی به گاز ایران دارند و ایران شریک مالی مطمئن برای عراق محسوب می‌شود. با امضای قرارداد تمدیدی، ایران به عراق در تأمین برق کمک می‌کند و این کشور روزانه به ۳۵ هزار مگاوات برق نیاز دارد که بخش زیادی از آن با بازرگانی بین‌الملل گاز از ایران تأمین می‌شود.

به گزارش دیجیاتور به نقل از وزارت منابع هیدروکربن، مجید چگنی در حاشیه امضا تمدید قرارداد فروش خارجی گاز ایران به عراق گفت: با پایان یافتن دو قرارداد بغداد و بصره، چند دور مذاکره با طرف عراقی در تهران و بغداد برای تمدید فروش خارجی گاز ایران به عراق انجام دادیم که سرانجام نهایی شد.

معاون وزیر منابع هیدروکربن در امور گاز افزود: از آغاز قرارداد بغداد (در ژوئیه ۲۰۱۷) و بصره (در ژوئن ۲۰۱۸) تاکنون حدود ۵۲ میلیارد مکعب گاز به ارزش ۱۵ میلیارد دلار به کشور عراق صادر کرده‌ایم.

ایران، شریک مطمئن مالی

زیاد علی فاضل، وزیر برق عراق با بیان اینکه بر اساس این قرارداد تا ۵ سال آینده نیز از ایران گاز خریداری می‌کنیم، گفت: نیروگاه‌های ما برای ساخت و ساز برق نیاز مبرمی به گاز ایران دارند.

وی اظهار کرد: تجربه سال‌های گذشته نشان داده که ایران شریک مالی خوبی برای عراق است و در سخت‌ترین شرایط نیازهای ما را فراهم کرده است.

بر پایه این گزارش، قرارداد فروش خارجی گاز ایران به بغداد در مسافرت معاون وزیر منابع هیدروکربن در امور گاز به بغداد و در محل وزارت برق عراق امضا و به مدت ۵ سال تمدید شد.

عراق روزانه به ۳۵ هزار مگاوات برق نیاز دارد که به‌دلیل شرایط کنونی این کشور تنها ۲۰ هزار مگاوات در روز ساخت و ساز می‌کند و یک‌سوم این برق با گاز وارداتی از ایران تأمین می‌شود.


فروش خارجی گاز ایران به عراق به میزان ۵۲ میلیارد مکعب با ارزش ۱۵ میلیارد دلار انجام شده است و قرارداد فروش خارجی گاز به بغداد برای ۵ سال دیگر تمدید شده است. ایران به عنوان یک شریک مالی مطمئن برای عراق شناخته شده و نیازهای برق این کشور به گاز ایران تامین می‌شود.روزانه عراق به ۳۵ هزار مگاوات برق نیاز دارد و تنها ۲۰ هزار مگاوات را ساخت و ساز می‌کند، از این مقدار، یک‌سوم با بازرگانی بین‌الملل گاز از ایران تأمین می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *