قصد روابط حکومتی‌گذار برای جمع‌آوری پول نقد حتی به قیمت رکود وحشتناک

سیاست‌گذار قصد دارد نقدینگی را جمع کند حتی به قیمت رکود وحشتناک


علی فراقی، کارشناس مالی، در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور با اشاره به وضعیت دانش مالی ایران، بیان کرد که جمع کردن نقدینگی از تمام بازارها، باعث ورود به فضای رکودی و مشکلات برای بنگاه‌های تولیدی می‌شود. او همچنین انتقاد کرد که تصمیمات فعلی روابط حکومتی‌گذاران تمرکزی بر کاهش تورم و رشد قیمت‌ها در کوتاه و میان‌مدت دارد و این ممکن است دانش مالی کشور را بدبینانه تحت تاثیر قرار دهد. او همچنین به اهمیت توجه به شرایط بازار سرمایه و تأثیر آن بر دانش مالی اشاره کرد و خاتمه‌اش را با اشاره به اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت روابط حکومتی‌های اخیر بر دانش مالی کشور به پایان رساند.

علی فراقی کارشناس مالی در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور با بیان این که در یک جمع بندی اولیه برای ارائه جزئیات وضعیت فعلی دانش مالی ایران فقط یک جمله می‌تواند وصف حال حاضر کلیت دانش مالی و روابط حکومتی گذاری حاضر باشد: جمع کردن نقدینگی از تمام بازارها با هر ترفندی که امکان پذیر است.

فراقی افزود: با جمع کردن نقدینگی از بازارها وارد فضای رکودی می‌شویم، در چنین شرایطی بنگاه‌های تولیدی برای تأمین سرمایه به مشکلات جدی برخورده و حتی این رویه می‌تواند به تعدیل نیرو و تعطیلی برخی از شرکت‌های تولیدی ختم شود، شاید با خود بگوییم سرمایه گذاری که ساخت و ساز و بازار سرمایه را انتخاب کرده و در پله‌ای هدف بر رشد و بهبود کیفیت دانش مالی کشور خود را دارد چه گناهی کرده است؟!

علی فراقی افزود: ولی باید گفت فعلاً در دستور کار، توجه به بازاری متمایز نیست و در حال حاضر تصمیم بر کشیدن ترمز تورم و رشد قیمت‌ها در بازه کوتاه و میان مدت و در صورت امکان که فرضی محال است در بلند دانش مالی بیمار کشور است. انتشار اوراق سود سپرده ۳۰ درصدی تنها یک معنا دارد و آن هم جمع کردن نقدینگی از تمام بازارها؛ روابط حکومتی‌گذار به فکر بازار نبوده و حتی به قیمت رکود وحشتناک کار را انجام می‌دهد.

کارشناس مالی افزود: برنامه‌ای که روابط حکومتی گذار همانند روابط حکومتی گذاران گذشته پیش گرفته تجویز مسکن‌های مقطعی است تا فقط بیمار بتواند مدت بیشتری زنده بماند ولی در نهایت هیچ درمانی صورت نگیرد چون عملاً در کوتاه و میان مدت خواه ناخواه نتایج و نشانه‌های ناگوار تری را شامل می‌شود که عملاً اشخاصی که در رأس تصمیم و اجرا قرار دارند انجام چنین وظیفه‌ای را نادیده می‌گیرند.

حال هم باید گفت شرایط حاکم بر اکثریت بازارهای کشور نتیجه روابط حکومتی‌های پیش گرفته شده از اوایل سال جاری است که در صورت ادامه می‌تواند مدتی اکثریت دانش مالی را در حالتی خسته و بی نبض قرار دهد و در این شرایط ساخت و ساز و کارگران و کارمندانی که حقوق حداقلی دریافت می‌کنند بیشترین ضربه را می‌خورند،

این فعال مالی در پایان به شرایط بازار سرمایه نیز اشاره کرده و افزود: شاید در صورت به وجود آمدن یا از بین رفتن ریسک، بازار سرمایه بتواند تکانه‌های خاصی را تجربه کرده و به سمت بالا حرکت کند اما بازار سرمایه جدا از روابط حکومتی‌های کلان مالی نیست و نرخ بهره بالا هر بازار مولد و پویا را در شرایط مخوف رکود نگه می‌دارد.


علی فراقی معتقد است که جمع کردن نقدینگی از تمام بازارها باعث ورود به فضای رکودی می‌شود و باعث مشکلات جدی برای بنگاه‌های تولیدی می‌شود. این روند ممکن است منجر به تعطیلی برخی از شرکت‌های تولیدی شود و سرمایه‌گذارانی که بر رشد و بهبود دانش مالی کشور خود تمرکز دارند، تحت فشار قرار می‌گیرند. ترمز زدن به تورم و افزایش قیمت‌ها، در حال حاضر دستور کار اصلی است و اوراق سود سپرده ۳۰ درصدی نیز تنها به معنای جمع‌آوری نقدینگی از بازارهاست. روابط حکومتی‌گذاران باید به بازارهای مختلف توجه چندانی نشان‌دهند و تصمیماتشان تمرکزشان بر روی رکود و افزایش قیمت‌ها نباشد. در نهایت، روابط حکومتی‌های مالی پیش گرفته از اوایل سال ممکن است باعث ورود اکثریت دانش مالی به وضعیتی بد شود و ساخت و ساز و کارمندانی که حقوق کمی دارند، بیشترین آسیب را متحمل شوند. به نظر می‌رسد که بازار سرمایه نیز در شرایط رکود، تحت تأثیر روابط حکومتی‌های مالی قرار می‌گیرد و نرخ بهره بالا همچنان این بازار را به رکود متصل نگه می‌دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *