کشف یک سیاره با اقیانوس

سیاره ای حاوی اقیانوس کشف شد


در یک تحقیق جدید، ستاره شناسان یک سیاره خارج از منظومه شمسی را کشف کرده اند که احتمالا دارای اقیانوسی عمیق است. این سیاره توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب مشاهده شده و متان، بخار منابع آبی و دی اکسید کربن در اتمسفر آن تشخیص داده شده است. با وجود تفسیر مغزیایی متفاوتی از شرایط سیاره، محققان معتقدند باید مشاهدات بیشتری انجام شود تا بتوانند این سیاره را بهتر بررسی کنند. این کشف جدید نشان دهنده اهمیت بررسی و پژوهش بیشتر بر سیارات خارج از منظومه شمسی است تا بهتر بفهمیم که آیا این سیاره‌ها قابل سکونت هستند یا خیر.

به گزارش دیجیاتور به نقل از گاردین، ستاره شناسان یک سیاره خارج از منظومه شمسی رصد کرده اند که احتمالا اقیانوسی عمیق در آن وجود دارد.

این سیاره توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب رصد شده که بخار منابع آبی و نشانه هایی از متان و دی اکسید کربن در اتمسفر آن مشاهده شده است. شعاع سیاره مذکور دو برابر زمین است و حدود ۷۰ سال نوری با سیاره خاکی فاصله دارد. این ترکیبات شیمیایی با مشخصات سیارات مملو از آبی که اقیانوس هایی تمام سطح آنها را می پوشاند و اتمسفری غنی از هیدروژن دارند، هماهنگی دارد. نیکو مادهوسودهان رهبر این تحلیل می گوید: ممکن است دمای اقیانوس ۱۰۰ درجه سانتیگراد یا بیشتر باشد که در چنین فشار اتمسفری، اقیانوسی با چنین دمای بالایی احتمالا مایع نیست. اما مشخص نیست سیاره قابل سکونت است یا خیر.

این تفسیر در تحقیقی در ژورنال آسترونومی و آستروفیزیکز لترز منتشر شده اما گروهی از محققان آمریکایی مشاهداتی اضافی روی همین سیاره انجام داده اند که TOI-۲۷۰ d نام دارد. آنها همین مواد شیمیایی را در اتمسفر یافتند اما مدعی هستند که احتمالا دمای سیاره برای وجود منابع آبی مایع بسیار بالا و حدود ۴ هزار درجه سانتیگراد است و در عوض سطحی صخره ای با اتمسفری متراکم از هیدروژن و بخار منابع آبی دارد.

هریک از این تفاسیر درست باشد، آخرین مشاهدات نشان دهنده چشم اندازی است که جیمز وب از ماهیت سیارات خارج از منظومه شمسی فراهم می کند. یکی از شواهد مبتنی بر عدم وجود آمونیاک در سیاره است. این ماده به طور طبیعی نشان دهنده اتمسفری غنی از هیدروژن است. اما آمونیاک یک ماده حلال در منابع آبی است و بنابراین اگر اقیانوسی روی سیاره وجود داشته باشد، احتمالا این ماده در اتمسفر تبخیر می شود. مادهوسودهان در این باره می گوید: یک تفسیر آن است که جهان آبی با اقیانوسی عظیم و اتمسفری غنی از هیدروژن وجود دارد.

در این وضعیت شرایط سیاره با زمین بسیار متفاوت خواهد بود. سیاره TOI-۲۷۰ d طوری نسبت به ستاره منظومه اش قرار گرفته که یک سمت آن همیشه روز و سمت دیگر همیشه تاریک است و در نتیجه اختلاف دمای قابل توجهی روی سیاره وجود دارد.

در چنین حالتی اقیانوس در سمت روز سیاره بسیار داغ خواهد بود. در سمت شب سیاره نیز ممکن است شرایط حیات وجود داشته باشد. اما شرایط اتمسفری نامساعد خواهد بود و فشار آن ممکن است چند صد برابر زمین باشد. بنابراین احتمالا منابع آبی در عمق چندصد کیلومتری سیاره وجود دارد و در بستر یخی اقیانوس نیز فشار بالایی وجود دارد. همچنین زیر این بستر هسته ای صخره ای سیاره قرار دارد.

یکی از محققانی که در این پژوهش شرکت نکرده، معتقد است باید مشاهدات بیشتری انجام شود تا درک انسان از اتمسفر TOI-۲۷۰ d و احتمال وجود اقیانوس بیشتر شود.


گاردین گزارش داده که ستاره شناسان یک سیاره خارج از منظومه شمسی را رصد کرده اند که احتمالا اقیانوسی عمیق در آن وجود دارد. این سیاره توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب رصد شده و بخار منابع آبی و نشانه هایی از متان و دی اکسید کربن در اتمسفر آن مشاهده شده است. شعاع سیاره مذکور دو برابر زمین است و فاصله آن از سیاره خاکی حدود ۷۰ سال نوری است.ممکن است دمای اقیانوس در این سیاره ۱۰۰ درجه سانتیگراد یا بالاتر باشد که در چنین فشار اتمسفری، اقیانوسی با این دما ممکن است مایع نباشد. اما مشخص نیست که آیا سیاره قابل سکونت است یا خیر. محققان آمریکایی نیز ادعا کرده اند که دمای این سیاره بسیار بالا است و سطحی از صخره با اتمسفری متراکم از هیدروژن و بخار منابع آبی دارد. این تفسیرات نشان می دهند که جیمز وب اطلاعات جدیدی از سیارات خارج از منظومه شمسی فراهم کرده است و شرایط سیاره TOI-۲۷۰ d با زمین متفاوت است، از جمله وجود تفاوت دمایی بین روز و شب و شرایط زندگی محیطی نامساعد. این مشاهدات نشان می دهند که منابع آبی در عمق سیاره وجود دارد و در بستر یخی اقیانوس فشار بالایی وجود دارد.ده مز دی نیز این سیاره به احتمال زیاد نمی تواند اقیانوسی مایع داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *