ساماندهی ترانزیت عمومی تنها با وعده و شعار

سامان‌دهی حمل و نقل عمومی تنها با وعده و شعار


در آستانه عید نوروز، کمبود بلیت برای ترانزیت عمومی مانند اتوبوس، قطار و هواپیما، باعث ایجاد بازار سیاه توسط دلالان شده است. وضعیت ناوگان ترانزیت در سراسر کشور با کمبود جدی روبرو است و تلاش‌های حکومت برای سامان‌دهی و بازرگانی بین‌الملل اتوبوس‌ها نتیجه قابل توجهی به همراه نداشته است. همچنین، برخی ایرلاین‌ها با گران‌فروشی بلیت‌ها و نقض قیمت‌های مصوب شده مواجه شده‌اند. این وضعیت باعث ایجاد مشکلات برای مسافران عادی شده و نیازمندی به افزایش ناوگان ترانزیت عمومی و اجرای تدابیر جدی توسط حکومت است.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، با توجه به اینکه در آستانه عید نوروز هستیم، یک جست‌وجوی ساده در سایت و برنامه تلفن همراه‌های عرضه بلیت نشان می‌دهد که بلیت کافی برای عرضه به مسافران نوروزی در هیچیک از ناوگان ترانزیت عمومی وجود ندارد. این در حالیست که «عید نوروز» یکی از پیک‌های اصلی مسافرت محسوب می‌شود و باید تجهیزات زیرساختی، ترانزیت برای مسافرین از قبل فراهم شده باشد تا مسافران سفری بی‌خطر و ایمن داشته باشند.

از سویی دیگر نیز کمبود انواع وسیله ترانزیت در عرضه و تقاضای بلیت مانند روز روشن است؛ البته ناگفته نماند کمبود بلیت در پیک‌های اصلی مسافرتی در سال، زمینه ایجاد بازار سیاه را نیز فراهم خواهد کرد. در این روزها وضعیت به گونه‌ای پیش می‌رود که طبق بررسی‌های انجام شده، تقاضا برای مسافرت با ناوگان حمل‌ونقل عمومی در روزهای پایانی منتهی به سال جدید از میزان عرضه بلیت پیشی گرفته که درصد اعظمی از مردم موفق به تهیه بلیت به مقصدهای مد نظر نشدند.

وضعیت بازار بلیت با وعده سامان‌دهی نمی‌شود

بر اساس شواهد موجود وضعیت عرضه بلیت اتوبوس، قطار و هواپیما تفاوتی ندارد و موضوع کمبود بلیت در هر سه حوزه بیداد می‌کند. البته در حوزه هواپیما مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی از ورود بیش‌از ۸۰ فروند هواپیما در تایپ‌های مختلف خبر داده و گفته است که «از ابتدای حکومت سیزدهم، ۸۰ فروند انواع هواپیما و هلیکوپتر وارد کشور شد که به «مرور» وارد چرخه پرواز می‌شود، اما برای پاسخ به نیاز فعلی ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز است که در حال حاضر نزدیک به ۱۸۰ هواپیمای فعال در فرودگاه‌های کشور نشست و برخاست دارد.» با توجه به این اظهارات وزیر راه و شهرسازی در مورد بازرگانی بین‌الملل هواپیما، اما همچنان تعادلی در عرضه و تقاضای بلیت این حوزه مشاهده نمی‌شود.

البته باید در بازار بلیت به لجبازی و گران‌فروشی ایرلاین‌ها نیز اشاره کرد؛ به طور مثال از اواسط دی‌ماه که قیمت بلیت‌های هواپیما با افزایش رو به رو شد در مقابل موجب کمیاب شدن بلیت هواپیما در بازار شد که پس از رأی دیوان عدالت اداری، بلیت پروازهای داخلی از سوی شرکت‌های پرواز با افزایش حدود ۱۰۰ درصدی عرضه شد.

در این راستا بذرپاش و محمد محمدی بخش رئیس سازمان پرواز نسبت به گران‌فروشی و عدم تبعیت شرکت‌های پرواز از قیمت مصوب شده واکنش نشان داده و اعلام کرده‌اند که با توجه به سوخت ارزانی که در اختیار ایرلاین‌ها قرار می‌گیرد دلیلی بر گران فروشی بلیت وجود ندارد و در این ارتباط مجوز شرکت‌های متخلف باطل می‌شود.

با این حال، با توجه به وضعیت کنونی بازار بلیت هواپیما و کمبود شدید بلیت مبرهن است که خط و نشان‌های دستگاه‌های اجرایی و البته وزیر راه و شهرسازی نتیجه‌ای نداشته و صرفاً به درد پر کردن آرشیو رسانه‌ها می‌خورد.

الزام تدابیر جدی حکومت برای تأمین بازرگانی بین‌الملل اتوبوس

البته در سال‌های اخیر مسافرین برای بهره‌مندی از هواپیما، قطار و اتوبوس، در سفرهای بین شهری در خصوص تهیه بلیت دچار مشکلاتی بودند؛ کمبود بلیت هواپیما را به مسائل تحریمی این تولیدی می‌توان ربط داد اما ترانزیت زمینی نیز وضعیت بهتری ندارد؛ زیرا با یک جست و جوی ساده متوجه خواهیم شد در بسیاری در مقاصد بلیت قطار و اتوبوس نیست.

کمبود بلیت در آستانه نوروز کمبود بلیت ترانزیت عمومی زمینه بازار سیاه برای دلالان این حوزه ایجاد می‌کند و با توجه به افزایش تقاضا در آستانه نوروز، این نابسامان در بازار بلیت ترانزیت عمومی بین شهری تشدید شود.

بنابر اطلاعات سازمان راهداری در سال (۱۴۰۰) ۱۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه بود که هم‌اکنون حدود ۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه درحال خدمت رسانی در سطح کشور است؛ که براساس آمار ناوگان بزرگراه‌ای کشور نصف شده است. طبق گفته مقام مسؤولان کشور بنا بود تا در اربعین حسینی امسال ۲ هزار دستگاه اتوبوس وارد چرخه فعالیت شود اما طبق گفته داریوش امانی رئیس سازمان راهداری زمان تحقق این فعلاً مشخص نیست؛ زیرا سازمان راهداری تاکنون نتوانسته ثبت سفارش اتوبوس‌های خود را انجام دهد.

برهمین اساس ناوگان بزرگراه‌ای کشور با کمبود جدی روبه رو است و آمار اتوبوس‌های بین شهری نسبت به سال گذشته میانگین نصف شده که حکومت باید نسبت به این روند اقدامات جدی را در دستور کار قرار دهد؛ البته بسیاری از شرکت‌ها ترانزیت به دنبال افزایش نرخ بلیت هستند اما با وجود اینکه قیمت‌گذاری دستوری سیاستی نادرست است، اما تا زمانی که ناوگان‌های حمل‌ونقل سوخت دولتی دریافت می‌کنند، نباید قیمت‌های خود را به‌طور غیرمنطقی افزایش دهند.

بلیت قطار به دست مردم عادی نمی‌رسد

وضعیت ترانزیت عمومی قطار نیز تعریفی ندارد و مانند باقی ناوگان ترانزیت عمومی با کمبودات جدی روبه رو است. البته باید به این موضوع اشاره که شرکت خطوط ریلی جمهوری اسلامی زمان فروش بلیت را در دقیقه آخر به مسافرین اعلام می‌کند و اگر طبق ساعت اعلام شده به سایت خرید بلیت قطار مراجع می‌کنیم با تکمیل ظرفیت مواجه خواهیم شد.

به نظر می‌رسد این بلیت‌ها به دست مصرف نمی‌رسد؛ دلالان بازار ترانزیت این بلیت‌ها را خریداری می‌کنند سپس با یک قیمت دو برابری در بازار سیاه عرضه می‌کنند. در زمانی که پیک مسافر و تقاضا زیاد باشد بازار سیاه تشکیل می‌شود، اما در شرایط عادی و زمانی که صندلی‌های اتوبوس از تعداد درخواست‌کنندگان بلیت اتوبوس بسیار بیشتر است، چنین مشکلی رخ نمی‌دهد؛ در نتیجه حکومت باید میزان ناوگان‌های عمومی برای راحتی مردم افزایش دهد.


بنابر اطلاعات سازمان راهداری، کمبود بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس در آستانه نوروز باعث ایجاد بازار سیاه و قیمت‌گذاری غیرمنطقی شده است. وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است که از ابتدای حکومت سیزدهم ۸۰ فروند هواپیما وارد کشور شده است، اما همچنان کمبود بلیت وجود دارد. همچنین، کمبود اتوبوس‌ها در سراسر کشور باعث ناکارآمدی ترانزیت عمومی شده است. وضعیت نابسامان بازار بلیت ترانزیت عمومی در زمان نیاز بیشتر مسافران به مسافرت باعث افزایش قیمت‌ها و تشکیل بازار سیاه می‌شود. به دلیل وضعیت جدی کمبودات، حکومت باید اقدامات جدی‌تری برای تأمین بازرگانی بین‌الملل اتوبوس و افزایش ناوگان‌های عمومی انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *