ساخت و ساز ۳ واگن قطار سریع و ۱۱۳ قطار مترو ملی

ساخت رام قطار ۳ واگن پرسرعت و ۱۱۳ فروند قطار مترو ملی


در گفت و گویی تلویزیونی، روح الله ارجمندی، مدیرکل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت اعلام کرد که در حال حاضر در مرحله تدوین تفاهم نامه برای ساخت و ساز قطار ۳ واگنه پرسرعت دیزلی برقی برای استفاده در خطوط راه آهن هستند. وی بیان کرد که با توجه به تجربه ساخت و ساز قطار مترو ملی به صورت داخلی و اخذ مجوز استاندارد اروپایی، ساخت و ساز رام قطار پرسرعت دیزلی_برقی با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و با حمایت‌های مالی و حاکمیتی، در کمتر از ۳ سال امکان‌پذیر است. ارجمندی تاکید کرد که از توانمندی‌های داخلی استفاده شده و از بازرگانی بین‌الملل قطارهای پرسرعت خودداری می‌شود و همچنین تأمین واگن باری و مسافری برای خودکفایی در این زمینه صورت گرفته است. وی همچنین اعلام کرد که برنامه‌هایی برای داخلی سازی ساخت و ساز لوکوموتیو نیز در دست اجراست.

به گزارش دیجیاتور، روح الله ارجمندی مدیرکل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت در گفت و گوی تلویزیونی اظهار کرد: هم اکنون در مرحله تدوین تفاهم نامه رام قطار ۳ واگنه پرسرعت دیزلی برقی برای استفاده در خطوط راه آهن هستیم.

وی با اشاره به توانمندی متخصصان داخلی گفت: با توجه به تجربه ساخت و ساز قطار مترو ملی با داخلی سازی ۸۵ درصدی و اخذ مجوز سیر از بالاترین مراجع استاندارد اروپایی، این رام قطار پرسرعت دیزلی_برقی نیز با اتکا به توانمندی شرکت‌های دانش بنیان و با حمایت‌های مالی و حاکمیتی کمتر از ۳ سال ساخت و ساز خواهد شد.

ارجمندی در خصوص مزیت ساخت و ساز قطارهای پرسرعت در کشور به جای بازرگانی بین‌الملل آن، گفت: هم اکنون زیست بومی از توانمندان ساخت و ساز قطار ملی و مترویی تشکیل شده و وزارت صمت درصدد استفاده از توانمندی‌های موجود برای ساخت و ساز محصول جدید به جای بازرگانی بین‌الملل است؛ قطعاً هزینه ساخت و ساز رام قطار در پیش نمونه (پروتوتایپ) کمتر از نمونه تجاری است بنابراین در ساخت و ساز انبوه هزینه بسیار کاهش می‌یابد.

مدیرکل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت با اشاره به منع بازرگانی بین‌الملل واگن باری، گفت: در ساخت و ساز این نوع واگن با وجود ۶ شرکت تولیدکننده داخلی به خودکفایی رسیده‌ایم.

وی به تأمین واگن مسافری از سوی ۳ شرکت داخلی اشاره کرد و افزود: این شرکت‌ها توانایی ساخت سالانه بیش از ۵۰۰ دستگاه واگن مسافری را در برنامه جاری و توسعه‌ای خود دارند که قابل افزایش است.

بومی سازی ۸۵ درصدی ساخت و ساز واگن مسافری

ارجمندی از برنامه ریزی برای داخلی سازی تا ۶۵ درصدی لوکوموتیو در ۵ سال آینده خبر داد و گفت: به همت متخصصان ایرانی هم اکنون توان ساخت و ساز سالانه بیش از ۱۵۰ دستگاه لوکوموتیو در کشور وجود دارد که این تعداد قابل افزایش به ۲۵۰ دستگاه در سال است، البته همکاری‌های مشترکی هم به منظور ساخت و ساز مشترک و انتقال فناوری در این زمینه داشته‌ایم که به این ظرفیت افزوده خواهد شد.

مدیرکل دفتر صنایع ریلی و دریایی وزارت صمت به بومی سازی بیش از ۸۵ درصدی ساخت و ساز واگن مسافری اشاره کرد و گفت: قطار مترو ملی با دانش فنی ۸۵ درصدی برای نخستین بار در کشور از سوی وزارت صمت، معاونت فناوری ریاست جمهوری، شرکت‌های دانش بنیان و مجموعه دانشگاهی، طراحی به بهره برداری رسید.

به گفته ارجمندی، در مجموع حدود ۸۸ درصد قطعات و زیرسامانه‌های مترو ملی داخلی سازی خواهد شد.

وی از برنامه ساخت ۱۱۳ فروند قطار مترو ملی به همت سازماندهی شهری تهران و مترو خبر داد و گفت: این میزان ساخت و ساز قطعاً برای شرکت‌های داخلی اشتغالزایی به همراه دارد.


در این متن آمده است که در حال حاضر در مرحله تدوین تفاهم نامه برای ساخت و ساز قطار ۳ واگنه پرسرعت دیزلی برقی در خطوط راه آهن هستند. با توجه به تجربه ساخت و ساز قطار مترو ملی با داخلی سازی ۸۵ درصدی، انتظار می‌رود که ساخت و ساز رام قطار پرسرعت دیزلی برقی نیز در کمتر از ۳ سال انجام شود. همچنین، زیست بومی از توانمندان ساخت و ساز قطار ملی و مترویی تشکیل شده است و وزارت صمت درصدد استفاده از توانمندی‌های موجود برای ساخت و ساز محصول جدید با کاهش هزینه ها باشد. همچنین در ساخت و ساز واگن مسافری به خودکفایی رسیده‌ایم و توانایی ساخت سالانه بیش از ۵۰۰ دستگاه واگن مسافری در برنامه جاری و توسعه‌ای داریم که قابل افزایش است. همچنین، در آینده قرار است تا ۶۵ درصدی لوکوموتیو نیز داخلی سازی شود و قطعات و زیرسازه‌های مترو ملی بیش از ۸۵ درصد به بومی سازی برسد. به همت سازماندهی شهری تهران و مترو، نیز ۱۱۳ قطار مترو ملی در حال ساخت است که باعث ایجاد اشتغال در شرکت‌های داخلی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *