اجرای طرح انتقال منابع آبی دریای خزر به استان سمنان توسط رییس جمهور

رییس جمهور طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان را اجرا کند


نماینده ولی فقیه در استان سمنان، حجت الاسلام مرتضی مطیعی، به خبرنگار دیجیاتور اظهار کرد که نزدیکی سمنان به تهران یکی از دلایل مهاجر پذیری این استان است و تأکید کرد که کمبود منابع آبی مشکل جدی استان است و طرح انتقال منابع آبی به سمنان هنوز اجرایی نشده است. وی همچنین با اشاره به مشکلات کم آبی در شاهرود، ایوانکی و دامغان، از ضرورت اجرای این طرح ملی برای انتقال منابع آبی از دریای خزر به سمنان و سایر شهرها خبر داد و از مسئولان و مردم برای پیگیری این موضوع تقاضا کرد.

حجت الاسلام مرتضی مطیعی در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور، ضمن بیان اینکه نزدیکی سمنان به تهران یکی از دلایل خوب مهاجر پذیری این استان است، ابراز داشت: کارگران بسیاری از دیگر استان‌ها در معادن و کارخانه‌های این استان مشغول کار هستند که در صورت نبود منابع آبی با مشکل جدی مواجه خواهیم بود.

وی ضمن بیان اینکه مشکل کمبود منابع آبی مربوط به همه شهرهای استان می‌شود، افزود: متأسفانه طرح انتقال منابع آبی به سمنان در زمان دو مقام عالی رتبه تاکنون اجرایی نشده است.

مشکل جدی منابع آبی در شاهرود، ایوانکی و دامغان

نماینده ولی فقیه در استان سمنان ضمن بیان اینکه شهرک جدید ایوانکی نیز دارای مشکل منابع آبی است، ابراز داشت: این شهر پیشانی استان و نزدیک‌ترین نقطه به تهران که مهاجران زیادی را در خود جای داده که نبود منابع آبی باعث خالی شدن این منطقه از سکنه خواهد شد.

مطیعی ضمن بیان اینکه همین وضعیت در شاهرود و دیگر نقاط نیز دیده می‌شود، تصریح کرد: امام جمعه شاهرود نیز در خطبه‌های نماز جمعه اعلام کرد اولویت برای مردم این شهرستان تأمین منابع آبی شرب است.

وی ضمن بیان اینکه به نقل از مسئولان منابع آبی شهید شاهچراغی دامغان تا حدود پنجاه درصد کاهش داشته است، افزود: در ادامه این روند با مشکل جدی این شهرستان مواجه خواهد بود.

انتقال منابع آبی به سمنان طرح ملی است

نماینده ولی فقیه در استان سمنان ضمن بیان اینکه مقدمات، مطالعات و مصوبات طرح انتقال منابع آبی از دریای خزر به سمنان به انجام رسیده است، ابراز داشت: با انتقال منابع آبی از دریای خزر به سمنان نه فقط سمنان بلکه تهران، مازندران، قم و دیگر شهرها نیز از آن بهره مند خواهد شد.

مطیعی در ادامه تصریح کرد: مقدار آبی که برای این استان از دریای خزر برداشت خواهد شد در مقایسه با آبی که کشورهای دیگر از این دریا برای امور خود مصرف می‌کنند، نزدیک به صفر است.

وی با درخواست از مقام عالی رتبه برای احیا و پیگیری این طرح متوقف شده، مانند دیگر طرح‌های نیمه‌کاره‌ای که در کشور در حال تکمیل است، افزود: این مطالبه مردم سمنان، نمایندگان پارلمان، استاندار، فرمانداران، همه ائمه جمعه و به صورت کلی همه استان است.


مشکل کمبود منابع آبی در استان سمنان و شهرهای شاهرود، ایوانکی و دامغان باعث نیاز به برنامه‌ریزی و اجرای طرح انتقال منابع آبی از دریای خزر به سمنان شده است. این طرح اگر اجرایی شود، علاوه بر تأمین منابع آبی برای سمنان، به استان‌های اطراف نیز کمک خواهد کرد. اما تاکنون این طرح اجرایی نشده است و نیاز به پیگیری و احیای آن احساس می‌شود. این موضوع نشان دهنده مسئله جدی کمبود منابع آبی در نقاط مختلف استان سمنان و تأثیر آن بر زندگی مردم محلی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *