روسیه تبدیل به سرمایه گذاری خارجی اول در ایران شود/ موانع برداشته گردد

روسیه رتبه اول سرمایه گذاری خارجی در ایران/ موانع برداشته شود


به گفته علی فکری، معاون وزیر و رییس کل سازمان تامین مالی، در حال حاضر ۵۷۸ طرح تامین مالی در حال اجرا هستند و از این طرح‌ها انتظار می‌رود که حجم کل تامین مالی به مقدار ۱۰ میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار برسد. بیشترین تامین مالی در حوزه منابع هیدروکربن و گاز انجام شده است و سهم این حوزه از حجم کل تامین مالی ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار است. روسیه در ۳ ماه گذشته بیشترین تامین مالی خارجی را انجام داده است و بیش از ۳۱ درصد از تامین مالی‌های خارجی به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، تسهیلات و امتیازاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی تعریف شده است و اگر شراکت‌ها به درستی انتخاب شوند، پیشرفت در تامین مالی خارجی ادامه خواهد داشت. با ارائه تسهیلات بیشتر و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران، از ابتدای امسال باید این موضوع را بدستور مقام عالی رتبه تسهیل کرد.

به گزارش دیجیاتور، علی فکری، معاون وزیر و رییس کل سازمان تامین مالی، چهاردهم بهمن ماه در برنامه‌ای تلویزیونی گفت: اکنون ۵۷۸ طرح تامین مالی شروع شده است. حجم کل تامین مالی که از این طرح‌ها انتظار می‌رود ۱۰ میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار است.

وی افزود: بیشتر میزان این تامین مالی در حوزه منابع هیدروکربن و گاز است که سهم ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری را به خود اختصاص داده است؛ علاوه بر این طرح‌های بزرگ‌تر نیز تعریف شده است.

وی ادامه داد: روسیه در ۳ ماه گذشته بیشترین تامین مالی را داشته و بیش از ۳۱ درصد تامین مالی‌های خارجی را به خود اختصاص داده است. در رده بعدی امارات، چین و بعد از آن ایرانیان مقیم خارج از کشور قرار دارند. در واقع حدود ۱۰ درصد تامین مالی خارجی از سوی ایرانیان مقیم خارج انجام می‌شود.

فکری در مورد ساز و کار تامین مالی خارجی در کشور گفت: تغییر رویه‌ای که در این حکومت رخ داد سبب افزایش تامین مالی خارجی در کشور شد. از جمله تسهیلات ارائه شده، تضمینی است که به سرمایه‌گذاران داده می‌شود. همچنین فرصت‌هایی برای آن‌ها تعریف می‌شود که بتوانند از آن سود ببرند. جذب سرمایه از ابتدای حکومت سیزدهم تا کنون نزدیک به دو برابر شده است.

وی گفت: اگر شراکت‌ها به درستی انتخاب شوند، این پیشرفت ادامه خواهد داشت.

رییس کل سازمان تامین مالی تصریح کرد: از ابتدای امسال بنا بر دستور مقام عالی رتبه، باید تسهیلات بیشتری برای رفع موانع حضور سرمایه‌گذاران در ایران ارائه شود. یکی از مهم‌ترین تسهیلات، خرید ارز سرمایه‌گذاران خارجی به قیمت‌های ترجیحی بوده است. همچنین در مقررات ذکر شده که سرمایه‌گذار خارجی کاملاً شرایطی مشابه با سرمایه‌گذار داخلی در ایران داشته باشد.

فکری در مورد امتیازات تعریف شده برای سرمایه‌گذاران خارجی افزود: یکی از این امتیازات این است که سرمایه‌گذار خارجی این امکان را دارد که نه تنها بازار ایران، بلکه بازار منطقه را مورد هدف قرار دهد. تلاش ما این است که موانع صادراتی احتمالی را از سر راه برداریم.


حجم کل تامین مالی از طرح‌های شروع شده، تا سه ماه گذشته به ۱۰ میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار می‌رسد. بیشترین تامین مالی در حوزه منابع هیدروکربن و گاز صورت گرفته و ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار را به خود اختصاص داده است. روسیه با بیش از ۳۱ درصد تامین مالی خارجی مقام اول را در این بین دارد. امارات و چین نیز در رده‌های بعدی قرار دارند. در حوزه تامین مالی خارجی، تغییر روابط حکومتی‌های حکومت منجر به افزایش تامین مالی از سوی ایرانیان مقیم خارج شده است. جذب سرمایه نسبت به حکومت پیشین دو برابر شده است. برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی باید تسهیلات بیشتری ارائه شود و برای آن‌ها فرصت‌های سودآور تعریف شود. تسهیلات ارائه شده شامل تضمین و خرید ارز به قیمت ترجیحی برای سرمایه‌گذاران خارجی است. سرمایه‌گذار خارجی باید شرایط مشابه با سرمایه‌گذار داخلی در ایران داشته باشد و می‌تواند بازار منطقه را نیز به عنوان هدف قرار دهد. تلاش در جهت برداشتن موانع صادراتی نیز صورت می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *