افزایش ۲۳ درصدی فروش خارجی محصولات زراعت در استان آذربایجان شرقی

رشد ۲۳ درصدی صادرات کالاهای کشاورزی در آذربایجان شرقی


در طول ۹ ماهه اول سال جاری، فروش خارجی کالاهای زراعت در ایران با رشد ۲۳ درصدی روبرو بوده است. این رشد در زیربخش‌های زراعی و باغی ۲۶ درصد، لبنی، دامی و شیلاتی ۱۵ درصد و مواد غذایی ۲۰ درصد افزایش یافته است. همچنین، هر کیلو محصول زراعت صادراتی در آذربایجان شرقی حدود یک دلار ارزآوری دارد. در این استان، ۴.۱۵ درصد کالاهای زراعت از نظر وزنی و ۵.۱۸ درصد از نظر ارزشی به آذربایجان شرقی منتقل می‌شود. برای فروش خارجی کالاهای زراعت در این استان، میوه خشک با ۴۶ درصد و ترتیبا به ترتیب شیرینی و شکلات با ۳۶ میلیون و ۷۲۱ هزار دلار و بیسکوئیت و محصولات فرآوری شده گندم و آرد با ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بیشترین سهم را دارند.

به گزارش دیجیاتور، اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگاران از رشد ۲۳ درصدی فروش خارجی کالاهای زراعت در ۹ ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: در زیر بخش‌های زراعی و باغی ۲۶ درصد افزایش، لبنی، دامی و شیلاتی ۱۵ درصد افزایش و مواد غذایی ۲۰ درصد افزایش فروش خارجی رقم خورده است.

وی متوسط ارزآوری هر کیلو محصولات صادراتی بخش زراعت در آذربایجان شرقی را یک دلار عنوان کرد و ادامه داد: هر کیلو میوه خشک ۱.۶۵ دلار و هر کیلو سبزی و صیفی ۰.۴ دلار برای کشور ارزآوری دارد.

رئیس سازمان جهاد زراعت آذربایجان شرقی آذربایجان شرقی در خصوص سهم این استان از فروش خارجی کالاهای زراعت در کشور گفت: ۴.۱۵ درصد کالاهای زراعت کشور از نظر وزنی و ۵.۱۸ فروش خارجی از نظر ارزشی به آذربایجان شرقی اختصاص دارد.

فتحی با بیان اینکه فروش خارجی میوه خشک در ۹ ماهه اول سال به میزان ۷۰ هزار تن و ارزش ۱۱۵ میلیون و ۳۵۰ هزار دلار بوده است که ۴۶ درصد فروش خارجی کالاهای زراعت استان را تشکیل می‌دهد افزود: بعد از میوه خشک، شیرینی و شکلات با ارزش ۳۶ میلیون و ۷۲۱ هزار دلار و بیسکوئیت و محصولات فرآوری شده از گندم و آرد با ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار بیشترین سهم را در فروش خارجی کالاهای زراعت آذربایجان شرقی در ۹ ماه ابتدای سال جاری داشته‌اند.


در ۹ ماهه اول سال جاری، فروش خارجی کالاهای زراعت در آذربایجان شرقی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۳ درصد رشد داشته است. در زیر بخش‌های زراعی و باغی، ۲۶ درصد افزایش و در زیر بخش‌های لبنی، دامی و شیلاتی، ۱۵ درصد افزایش و در زیر بخش مواد غذایی، ۲۰ درصد افزایش فروش خارجی مشاهده شده است. متوسط ارزآوری هر کیلو محصولات صادراتی بخش زراعت در این استان به ترتیب برابر با یک دلار، ۱.۶۵ دلار و ۰.۴ دلار است. سهم آذربایجان شرقی از فروش خارجی کالاهای زراعت در کشور به ترتیب برابر با ۴.۱۵ درصد از نظر وزنی و ۵.۱۸ درصد از نظر ارزشی است. در میان فروش خارجی کالاهای زراعت این استان، میوه خشک با ۷۰ هزار تن و ارزش ۱۱۵ میلیون و ۳۵۰ هزار دلار، ۴۶ درصد را تشکیل می‌دهد. سپس، شیرینی و شکلات با ارزش ۳۶ میلیون و ۷۲۱ هزار دلار و بیسکوئیت و محصولات فرآوری شده از گندم و آرد با ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار، بالاترین سهم را در فروش خارجی کالاهای زراعت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *