افزایش شیوع پدیده جوان مرگی در حوادث رانندگی

رشد پدیده «جوان مرگی» در تصادفات جاده‌ای


با نزدیک شدن به عید نوروز و برنامه‌ریزی مردم برای مسافرت، ایجاد ایمنی برای مسافران امری حیاتی است. نقاط حادثه‌خیز براساس شاخص‌های تعیین شده شناسایی و اصلاح می‌شوند. تصادفات بزرگراه‌ای بیشترین خسارت را به کشور و زیرساخت‌ها وارد می‌کند و عوامل انسانی، وسایل نقلیه و بزرگراه نقش مهمی در وقوع این حوادث دارند. اهداف حکومت برای اصلاح ۸۸۷ نقطه حادثه‌خیز در کشور و اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای کاهش تصادفات بزرگراه‌ای از جمله مواردی است که در این زمینه انجام شده است.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، با توجه به آستانه «عید نوروز» تعداد زیادی از مردم برای مسافرت برنامه‌ریزی خواهند کرد؛ البته مواردی بسیاری برای تأمین ایمنی مسافرین وجود دارد که رفع «نقاط حادثه‌خیز» یکی از این موارد است. نقاط حادثه خیز بر اساس شاخص‌هایی همچون تعداد تصادف‌های منجر به فوت و آسیب دیدگی شناسایی و پس از اولویت بندی ایمنی و استاندارد سازی می‌شوند. نقاط حادثه خیز در بررسی‌هایی که توسط راهداری، پلیس راه و وزارت کشور صورت می‌گیرد، مشخص و اعلام می‌شود.

در تصادفات بزرگراه‌ای بیشترین خسارت وارد آمده به کشور قطعاً از دست رفتن سرمایه انسانی خواهد بود البته این بخش چه در تصادفات فوتی و چه در تصادفات زخمی بیشترین سهم را در خسارت ایجاد شده به بار می‌آورد؛ علاوه بر این، هزینه سنگین معنوی و مالی، در وقوع سوانح بزرگراه‌ای خسارت به زیرساخت‌ها از جمله زیرساخت شبکه راهی سهم عمده‌ای در این محاسبات جدید دارد.

طبق یک تعریف جهانی از بین عوامل مختلف در وقوع یک سانحه بزرگراه‌ای سه عامل خطای انسانی، وسایل نقلیه و بزرگراه نقش اصلی را ایفا می‌کنند البته در کشورهای مختلف درصدهای سهم این عوامل متعدد است. نقاط پر تصادف یا همان حادثه‌خیز در شبکه بزرگراه‌ای جز متهمان ردیف اول مرگ محسوب می‌شود. نقاط حادثه‌خیز به نقاطی گفته می‌شود که تکرار تصادفات در یک بازه زمانی در آن منطقه بالا باشد که معیار تشخیص این نقاط دستورالعمل ویژه‌ای دارد.

وجود ۸۷۷ نقطه پرحادثه خیز در کشور

مهدی صباغ‌زاده مدیرکل نگهداری علائم، تجهیزات و ابنیه فنی راه در گفت‌وگو با دیجیاتور با اشاره به اینکه نقاط پر خطر از طریق کمیسیون ایمنی راه‌های کشور شناسایی و الویت‌بندی می‌شود، گفت: از طریق کمیسیون ایمنی راه‌های کشور نقاط پر خطر بزرگراه‌های کشور شناسایی می‌شود. اولین فرآیند پس‌از ابلاغیه جمع‌آوری اطلاعات و آمار تصادفات انجام که چند نفر دچار مرگ و جرح شدند که راهداری ترانزیت کشور در هر استان با همکاری پلیس راه در یک سامانه‌ای نقاط حادثه خیز را بارگذاری می‌کنند.

وی گفت: زمانی که تمام این مراحل طی شد تأمین منبع مالی انجام می‌شود و از اداره کل راهداری و ترانزیت بزرگراه‌ای اصلاحیه‌های مربوط به هر نقطه طی می‌شود.

اصلاح نقاط حادثه خیز یکی دیگر از الویت‌های حکومت سیزدهم بود که مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در این خصوص اعلام کرد «برای سال جاری تا پایان حکومت، رفع ۸۸۷ نقطه حادثه خیز هدف گذاری شد که تاکنون ۴۱۲ نقطه رفع خطر شده است.»

وی در ادامه تاکید کرد: وزیر راه و شهرسازی یادآور شد امسال در مجموع ۷۲۵ نقطه از نقاط حادثه خیز بزرگراه‌ای رفع مشکل شد که رکوردی در این زمینه است.

دره مرگ در ۳۰ کیلومتری استان‌ها

به گزارش مهر، در بیش از ۸۰ درصد تصادفات بزرگراه‌ای نقش چهار عامل اصلی سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب‌آلاینده‌ها مشهود است. در نوروز (۱۴۰۲) هزار و ۲۱۷ نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند که بیشترین آمار در سال‌های اخیر محسوب می‌شود.

بیشترین میزان تصادفات بین بزرگراه‌ای در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می‌دهد که در برخی از استان‌ها به ۷۰ درصد می‌رسد که نشان از خطر بالا است؛ امسال و به منظور کاهش تصادفات بزرگراه‌ای، تمرکز پلیس راه و سازمان راهداری بر ۳۰ کیلومتری نزدیک شهرها خواهد بود.

براساس آمار پلیس راه‌ها، ۲۲ درصد کشته‌های بزرگراه‌ای در کشور در بازه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال و ۶۰ درصد کشته‌های تصادفات در سن ۲۰ تا ۶۰ هستند که همان سنین اولیه «جوان مرگی» است.


بررسی‌های انجام شده نشان می دهد که تصادفات بزرگراه‌ای عمدتا به عوامل انسانی، وضعیت وسایل نقلیه و وضعیت بزرگراه برمی‌گردد. انسان, وسایل نقلیه و بزرگراه سه عامل اصلی در وقوع تصادفات بزرگراه‌ای هستند. بیشترین خسارات ناشی از تصادفات بزرگراه‌ای به ازای از دست دادن انسان‌ها و سرمایه های آن‌هاست. تصادفات بزرگراه‌ای باعث خسارات مالی و معنوی زیادی شده است. نقاط حادثه‌خیز بر اساس تعداد تصادفات ذخیره و از بین رفته در یک دوره زمانی مشخص شناسایی می‌شوند و باید اصلاحات لازم در این نقاط انجام شود. تلاش حکومت برای رفع و اصلاح نقاط حادثه‌خیز بزرگراه‌ای در کشور در جهت کاهش تصادفات و خسارات انسانی و مالی بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *