افزایش پایه پولی به حداقل مقدار ۱۷ ماه گذشته رسید

رشد پایه پولی به کمترین میزان ۱۷ ماه گذشته رسید


در یک نشست خبری، سید احسان خاندوزی سخنگوی مالی حکومت امروز اعلام کرد که ساخت و ساز و فروش شرکت‌های بزرگ صنعتی کشور در دی ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد داشته است. او اظهار کرد که در بخش قیمتی دانش مالی نیز کاهش رشد نقدینگی را دنبال کرده اند و تورم مسکن در پایان دی ماه نسبت به سال قبل ۱۱ درصد کاهش داشته است. او همچنین اضافه کرد که راهبرد حکومت در ساماندهی رمز ارزها، تدوین قوانینی برای ایجاد شفافیت در این بخش است. همچنین اعلام کردند که پس از ۲۰ سال صدور مجوز صید در استان هرمزگان از انحصار خارج شده و به سهولت در اختیار صیادان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، سید احسان خاندوزی سخنگوی مالی حکومت امروز در نشست خبری اظهار کرد: در بخش حقیقی دانش مالی ایران به تازگی گزارشی در رابطه با میزان ساخت و ساز و فروش شرکت‌های بزرگ صنعتی کشور منتشر شده که بر اساس آن در دی ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل شاهد رشد ساخت و ساز بودیم.

وی افزود: ساخت و ساز در دی ماه ۱.۹ درصد و نسبت به آذر ماه امسال ۴.۵ درصد رشد داشته است.

خاندوزی ادامه داد: در تولیدی شیمیایی و فلزات به ترتیب افزایش ۶ و ۹ درصدی داشته ایم اهمیت آن در دی ماه به این است که در فصل سرد سال علی رغم سختی دسترسی به گاز اما ساخت و ساز در این بخش رشد داشته است.

وی درباره بخش قیمتی دانش مالی نیز با اشاره به کاهش رشد نقدینگی گفت: هدف گذاری کنترل نقدینگی تا پایان امسال ۲۵ درصد بود که در پایان دی ماه به ۲۵.۲ کاهش یافته است. رشد پایه پولی هم به ۳۱.۷ درصد رسید که کمترین میزان ۱۷ ماه گذشته است. این در حالیست که رشد نقدینگی در حکومت قبل به ۴۰ درصد رسیده بود.

خاندوزی ادامه داد: بنابراین حکومت موفق شد یکی از لنگرهای تورمی را به خوبی کنترل کند.

سخنگوی مالی حکومت تصریح کرد: بر اساس اطلاعات مرکز آمار تورم نقطه به نقطه مسکن در پایان دی ماه نسبت به دی ماه ۱۴۰۱ معادل ۱۱ درصد کاهش داشته است. همچنین نسبت به اردیبهشت امسال هم حدود ۷۵ واحد درصد کاهش تورم نقطه به نقطه در مسکن داشته ایم. البته این رقم به معنای کاهش سرعت رشد قیمت‌ها بوده که البته در سال جاری عدد قیمت‌های مسکن به صورت مطلق هم کاهش داشته است. تورم ماهانه مسکن در امسال به اندازه ۵ ماه منفی بود و در سایر ماه‌ها رشد بسیار نازلی داشت. در ماه‌هایی که تورم منفی نبوده رشد مثبت زیر ۲ درصد بوده است.

خاندوزی در مورد ترانزیت هم گفت: ترانزیت از مرز ۱۴.۲ میلیون تن در پایان دی ماه گذشت که نسبت به ۱۰ ماهه پارسال رشد ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.

وزیر دانش مالی افزود: انتظار داریم تا پایان سال به ۱۶ میلیون تن ترانزیت کالا از قلمروی ایران برسیم. علت اهمیت رشد ترانزیت هم بی اثر بودن محدودیت‌های بین‌المللی است که راه حل حکومت سیزدهم بود. حکومت به دنبال جایابی دانش مالی ایران در منطقه و همسایگان است و باید دانش مالی ایران را از منظر مخابرات بین المللی ارتقا دهیم تا محدودیت‌های بین‌المللی را کم اثرتر کند.

سخنگوی مالی حکومت درباره ساماندهی رمز ارزها تصریح کرد: راهبرد حکومت در این خصوص شفافیت و مشاهده پذیری این بخش است.

وی افزود: همچنین به دنبال تدوین قوانینی هستیم تا هم از کلاهبرداری‌ها جلوگیری شود و هم شفافیت داشته باشیم. در سایر کشورها هم ابزارهای مختلفی برای مشاهده پذیری این بخش ایجاد شده به خصوص که این حوزه ذاتاً تمایل به عدم شفافیت دارد.

خاندوزی اضافه کرد: در مقررات جدید نهاد مالی که آذر ماه از سوی مقام عالی رتبه ابلاغ شد این وظیفه بر عهده نهاد مالی گذاشته شده تا سندی برای رمز ارزها تدوین شود تا در این خصوص به شفافیت برسد. نهاد مالی سند آن را تهیه کرده و در مراحل بررسی و تأیید قرار دارد.

سخنگوی مالی حکومت با اشاره به صدور مجوز صید در استان هرمزگان گفت: بعد از ۲۰ سال صدور مجوز صید از انحصار خارج شد و به سهولت در اختیار صیادان قرار گرفت.

وی افزود: با همکاری استانداری هرمزگان صدور مجوز فقط برای دریاکنار نشینان و صیادان بدون کاغذبازی و مراجعه حضوری انجام شد.

خاندوزی ادامه داد: برای دو استان سیستان و بلوچستان و بوشهر نیز فرآیند ثبت درخواست آغار شده و متقاضیان می‌توانند درخواست خود را برای صید و قایق ثبت کنند. پس از تکمیل لیست این فرآیند برای استان خوزستان هم عملیاتی خواهد شد.

در حال تکمیل….


ساخت و ساز شرکت‌های بزرگ صنعتی ایران در دی ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد داشته است و در بخش قیمتی دانش مالی نیز کاهش رشد نقدینگی رخ داده است. همچنین تورم نقطه به نقطه مسکن نیز در پایان دی ماه نسبت به ماه گذشته کاهش داشته است و ترانزیت از ایران نیز رشد داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *