راهکارهای کاربردی برای داشتن برگ بیدی پرپشت

گیاه برگ بیدی یک گیاه مناسب برای آپارتمان‌ها است که به دلیل رشد سریع و نگهداری آسان، طرفداران زیادی دارد. این گیاه نیازمند نور مستقیم صبحگاهی است و نور کافی رمز رشد و شادابی آن است. همچنین حتماً باید از محیط‌های سرد در فصل زمستان دور نگه‌داری شود تا از بین نرود. آبیاری نیز باید به نحوی باشد که سطح خاک خشک نشود و همچنین خاک مناسب برای این گیاه باید خاکی سبک با زهکشی عالی باشد. تغییر گلدان نیز در فصل بهار و اواخر تابستان مناسب است و در نهایت اگر به آفات یا بیماری‌های گیاه شاهد بودید، باید به سرعت اقدام به درمان آنها کنید.

برگ بیدی، با نام علمی Tradescantia albiflora، گیاهی رونده و زیبا از خانواده commelinaceae است که به دلیل نگهداری آسان و رشد سریع، به عنوان یک گیاه آپارتمانی محبوب شناخته می‌شود. یکی از ویژگی‌های بارز برگ بیدی، سرعت رشد بالای آن است. به طوری که اگر در شرایط مناسب نگهداری شود، هر هفته حدود ۲.۵ سانتی‌متر (یک اینچ) رشد می‌کند. به همین دلیل، به گیاه یک اینچی نیز معروف شده است.

برگ بیدی دارای تنوع بالایی است و گونه‌های مختلفی دارد که اکثر آنها از نظر نیازهای نگهداری شبیه به هم هستند. نیاز اصلی برگ بیدی به نور مستقیم صبحگاهی است. نور کافی، رمز رشد و شادابی این گیاه زیبا است.

شرایط داشتن برگ بیدی پرپشت

نور

گیاه برگ بیدی نیازمند نور زیادی است. توجه کنید که نور مستقیم و ملایم صبح گاهی برای گیاه مناسب است و نور تند و آفتاب شدید ظهر تابستان مخصوصا در مناطق گرم و خشک گیاه را می‌سوزاند. پس گیاه برگ بیدی را در فاصله یک متری از پنجره جنوبی قرار دهید تا نور کافی را دریافت کند و نسوزد.

از گیاه برگ بیدی در زمستان باید مراقبت بیشتری کرد زیرا سرما می‌تواند گیاه را از بین ببرد. پس گیاه برگ بیدی را در فصل زمستان از محیط‌های سرد خانه خارج کنید.

آبیاری

اگر شرایط نوری گیاه خوب و بالا باشد و دمای اطراف نگهداری گیاه گرم باشد مسلما نیاز به آبیاری بیشتر و در تابستان نیاز به آبیاری تقریبا هر روزی دارد؛ اما اگر گیاه در جایی خنک نگهداری بشود نیاز به آبیاری کمتری دارد.

همیشه برای آبیاری بعدی سطح خاک را بررسی کنید اگر چند سانت سطح خاک خشک بود اقدام به آبیاری گیاه کنید اما اگر خاک هنوز نم داشت گیاه را آبیاری نکنید چون آبیاری بیش از حد نیاز باعث پوسیدگی ساقه و خرابی گیاه می‌شود.

بیشتر بخوانید: ۱۱ گیاه آپارتمانی بنفش جذاب | این گیاهان بنفش به خانه‌تان زندگی، نور و گرما می‌بخشند

خاک 

گیاه برگ بیدی نیازمند خاکی سبک با زهکشی عالی است. خاک سنگین باعث میشه منابع آبی اضافه درون خاک زمان بیشتری درون خاک بماند و به ریشه و حتی ساقه گیاه آسیب می زند. ترکیبی از شن + کوکوپیت + پرلیت + و خاک برگ، خاک مناسبی برای گیاه برگ بیدی است.

حتما مطمئن بشوید که سوراخ های ته گلدان باز است اگر سوراخ های زیادی داشته باشد ته گلدان و سوراخ های گلدان مسدود نشده باشد پس از آبیاری منابع آبی اضافه سریع از ته گلدان خارج می‌شود.

گلدان

برای تعویض کردن گلدان برگ بیدی دقت داشته باشید گلدانی مناسب در نظر بگیرید گلدان خیلی کوچک یا خیلی بزرگ انتخاب نکنید چون اگر خیلی کوچک باشد بعد از مدتی که ریشه ها بلند شدند، دوباره نیاز به تعویض گلدان دارد و اگر خیلی بزرگ باشد دچار پوسیدگی ریشه می‌شود.

بهتر است در فصل بهار و اواخر تابستان و اوایل پاییز که هوا خیلی سرد نباشد اقدام به تعویض خاک گلدان و گلدان برگ بیدی کنید.

نکات نهایی؛

  • از قرار دادن گیاه در معرض باد سرد و مستقیم خودداری کنید.
  • برگ‌های گیاه را به طور مرتب غبارروبی کنید تا گرد و غبار روی آنها جمع نشود.
  • اگر آفات یا بیماری‌های گیاه را مشاهده کردید، به سرعت اقدام به درمان آنها کنید.

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما به اشتراک گذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *