راهکارهای هوشمندانه برای جلوگیری از ایجاد یخ بر روی بستنی در فریزر

نحوه نگهداری بستنی در فریزر برای اینکه بستنی یخ نزند و به عبارتی کریستالی و دو فاز نشود، نیاز به رعایت بایدها و نبایدهایی دارد. یخ زدن و کریستالی شدن بستنی در فریزر اغلب به دلیل تصعید هوا در بستنی برای مدت طولانی‌تر است. معمولاً یخ زدن بستنی به علت تصعید و رطوبت خارج شده از بستنی اتفاق می‌افتد و در نتیجه بافت و طعم بستنی تغییر می‌کند. برای جلوگیری از یخ زدن بستنی، می‌توانید بستنی را در ظرف بسته قرار داده و آن را در قسمت عمیق و دور فریزر قرار دهید. همچنین با بچرخاندن ظرف بستنی و نگه داشتن آن در حالت وارونه می‌توانید از تشکیل کریستال‌های یخ جلوگیری کنید. حتماً باید اجازه ندهید بستنی چندبار ذوب و منجمد شود زیرا این موضوع می‌تواند به تشکیل یخ‌های بزرگتری که مزه و طعم بستنی را تغییر می‌دهند، منجر شود.

آیا تا به امروز در مورد نحوه نگهداری بستنی در فریزر فکر کرده اید؟ برای اینکه این دسر خوشمزه در فریزر یخ نزند و به عبارتی کریستالی و دو فاز نشود؛ بایدها و نبایدهای مهمی وجود دارد.

نگهداری بستنی در فریزر، بدون آنکه یخ بزند

بستنی یکی از بزرگ‌ترین لذت‌های زندگی همه ما است. اما اگر با روش درستی آن را در فریزر نگهداری نکنیم؛ مزه و طعم آن تغییر کرده و یخ می‌زند.

علت یخ زدن و کریستالی شدن بستنی در فریزر چیست؟

کریستالی شدن بستنی در فریزر

 معمولاً یک ماده جامد ابتدا به مایع و سپس به گاز تبخیر می‌شود، اما با تصعید، مرحله میانی اتفاق نمی‌افتد. در نتیجه، رطوبت از بستنی خارج شده و طعم و بافتی آن خراب می‌شود و یخ می‌زند.

آیا می‌توان بستنی یخ زده و کریستالی شده را خورد؟

خوردن بستنی یخ زده بی خطر است. این فرایند تنها طعم و بافت مواد غذایی را تغییر می‌دهد، بنابراین هیچ مشکلی و خطری در این باره وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:  روش‌های نگهداری فلفل دلمه ای در یخچال و فریزر | همیشه فلفل دلمه ای تازه داشته باشید

ترفندهایی برای نگهداری بستنی در فریزر

 بستنی در فریزر
نگهداری بستنی در فریزر

خوشبختانه، روش‌هایی برای جلوگیری از یخ زدن بستنی در فریزر وجود دارد:

ظرف بستنی را بچرخانید

در سال ۲۰۲۰، یک ترفند هوشمندانه برای نگهداری از بستنی و مواد غذایی یخ زده ارائه شده که تا حدودی کارساز است.

در این روش باید بستنی خود را وارونه در فریزر نگه دارید. ممکن است این روش عجیب و کثیف به نظر برسد، اما با اینکار بستنی ذوب شده روی درب آن یخ می‌زند و بقیه بستنی را از قرار گرفتن در معرض اکسیژن محافظت کرده و یخ نمی‌زند.

بنابراین بعد از باز کردن بستنی جدید، IDFA توصیه می‌کند. درب بستنی را قرار داده و یا آن را در یک ظرف کوچک درب دار بریزید و حالا ظرف را برگردانید. مطمئن شوید که  ظرف محکم بسته شده است و آن را فریزر قرار دهید. این کار با ایجاد یک لایه محافظ به سطح بستنی به جلوگیری از تشکیل کریستال‌های یخ کمک می‌کند.

بستنی را در یک ظرف بسته قرار دهید

خطر یخ زدن بستنی در فریزر به محض باز کردن ظرف بستنی رخ دهد. هوا به داخل نفوذ کرده و باعث تصعید شود. برای تازه نگه داشتن بستنی، آن را تا حد امکان در ظرف بسته قرار دهید.

اگر بستنی را برای مدت طولانی‌تری نگهداری می‌کنید، IDFA توصیه می‌کند، ظرف بستنی را در یک کیسه پلاستیکی بزرگ زیپ دار قرار دهید و با فشار دست هوا را خارج کنید.

عمیق‌ترین و سردترین قسمت فریزر

هر چه یک ماده غذایی به درب فریزر نزدیک‌تر باشد، بیشتر در معرض یخ زدن و کریستالی شدن قرار می‌گیرد، زیرا بیشتر در معرض هوای گرم است. با قرار دادن بستنی در قسمت عمیق و دور فریزر، می‌توانید مانتع از کریستالی شدن بستنی شوید.

بستنی را در کنار غذاهای بدون پوشش قرار ندهید؛ زیرا می‌تواند طعم آنها را جذب کند. قرار دادن بستنی در کنار ماهی منجمد، سس پاستا سیر یا مرغ می‌تواند مزه آن را تغییر دهد.

همچنین دمای فریزر را بررسی کنید که بالا نباشد.

بیشتر بخوانید:  ۳ روش کاربردی نگهداری گوجه در یخچال و فریزر طولانی مدت

نکته پایانی:

و هرگز و هرگز اجازه ندهید بستنی چندبار ذوب و منجمد شود. وقتی کریستال‌های کوچک یخ بستنی ذوب شده و دوباره یخ بزنند، می‌توانند به یخ‌های بزرگتری تبدیل شوند که مزه و طعم بستنی را به شدت تغییر می‌دهد.

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *