راهنمای کامل مراقبت روزانه، هفتگی و ماهیانه از شادابی گیاهان آپارتمانی

مراقبت از گیاهان آپارتمانی در طول سال بسیار حیاتی است تا آنها بهترین شرایط رشد و توسعه را داشته باشند. برنامه ریزی کردن و انجام کارهای لازم در زمان مناسب می تواند به شما کمک کند تا گیاه خود را در حالت بهتری نگه دارید. از جمله اقداماتی که می توانید در طول ماه و هفته انجام دهید، مه پاشی، حرف زدن با گیاهان، آبیاری، هرس، و چرخش گیاهان هستند. همچنین، در زمان ماهانه، باید به گردگیری برگ‌ها، کود دهی، و بررسی آفات و بیماری‌ها توجه داشته باشید تا گیاهان شاداب و سالم باشند. با انجام این مراحل، می توانید از زیبایی و سلامت گیاهان خود لذت ببرید.

کلید شکوفایی گیاهان آپارتمانی در تمام طول سال، حفظ روال مراقبت از گیاهان آپارتمانی است. برای راحتی و کمک شما، کارهایی را که در طول ماه و هفته و یک روز باید برای گیاه خود انجام دهید و کارهایی که نباید انجام دهید را فهرست می کنیم.

بیشتر بخوانید: خداحافظی با آپارتمان‌های بی‌روح: ۶ گیاه آپارتمانی برای خلق فضایی جنگلی!

روتین مراقبت گیاهان آپارتمانی

۲. مه پاشی: اگر گیاهان رطوبت دوستی مانند اسپاتی فیلوم، درخت فیکوس یا برگ انجبری دارید، می توانید صبح‌ها برگ های آنها را غبارپاشی کنید. فقط مطمئن شوید که هوا به اندازه کافی برای مه پاشی گرم است و گیاه نور و هوای کافی دریافت می‌کنند.

۳. حرف زدن: این اجباری نیست، اما هر زمان که وقت پیدا کردید – صبح، بعد از ظهر یا عصر – چند دقیقه را با گیاهان خود بگذرانید. با آنها حرف بزنید و برگ‌های آنها را نوازش کنید. به این ترتیب، شما همچنین می توانید مشکلات گیاهی مانند آفات و بیماری‌ها را به موقع کشف کنید.

بیشتر بخوانید: پرورش سانسوریا در منابع آبی؛ آسان‌تر از آنچه فکر می‌کنید!

روال هفتگی 

هفته‌ای یک بار در آخر هفته یا هر زمان که وقت دارید، یک روز را به این کارها اختصاص دهید.

۱. آبیاری: گیاهان خود را با دقت مشاهده کنید تا متوجه شوید کدام یک به آبیاری مکرر نیاز دارند و آنهایی که فقط یک هفته در میان به آبیاری نیاز دارند. بهترین راه این است که انگشت خود را در خاک سطحی فرو کنید و رطوبت را بررسی کنید. اگر احساس می کنید خشک شده است، وقت آن است که گیاهان خود را آبیاری کنید.

پنجشنبه یا جمعه باید بهترین گزینه برای چک آبیاری هفتگی باشد. اکثر گیاهان آپارتمانی به برنامه آبیاری یک بار در هفته به سازگار هستند. اما، مهم است که توجه داشته باشید که تکرار آبیاری به منابع آبی و هوا و شرایط منابع آبی و هوایی نیز بستگی دارد.

نکته: برای سهولت در فرآیند، گروه هایی از گیاهان را با توجه به نیاز آبی یکسان خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ گیاه آپارتمانی که به شما خوابی رویایی هدیه می‌دهند!

۲. هرس: در حین آبیاری، یک قیچی و سطل باغبانی همراه خود داشته باشید تا هر هفته قسمت‌های مرده، در حال مرگ و بیماری گیاهان را از بین ببرید. همچنین در صورت مشاهده گل ها یا برگ های پژمرده را بردارید. به طور کلی، تنها تعداد کمی از گیاهان به هرس منظم نیاز دارند.

۳. چرخش: گیاهان داخل خانه اغلب به سمت خورشید خم می‌شوند، بنابراین این کار را در برنامه کاری هفتگی خود نگه دارید. هفته ای یکبار گیاهان خود را بچرخانید! حرکت گیاهان آپارتمانی به سمت جهت نور باعث می شود که تمام قسمت ها به طور یکنواخت نور کافی دریافت کنند.

روال ماهانه 

یک روز را تعیین کنید و هر ماه این کارها را در زیر انجام دهید تا گیاهان آپراتمانی خوشحال شوند:

۱. گردگیری: گیاهان آپارتمانی مقداری گرد و غبار روی برگ‌ها جمع می‌کنند که باید به موقع حذف شوند زیرا مانع از توانایی آنها در فتوسنتز می‌شود و بر سلامت کلی گیاه تأثیر می‌گذارد. برگ های گیاهان خود را با یک اسفنج مرطوب یا حوله نرم به آرامی پاک کنید. 

بیشتر بخوانید: دنیای رنگارنگ دیفن باخیا | با ۴ گونه از این گیاه زیبا آشنا شوید

۲. کود دهی: تغذیه ماهانه گیاهان خود با کودهای موردنیاز ایده خوبی است. فقط توجه کنید که زمستان‌ها کوددهی را انجام ندهید.

۳. بررسی آفات و بیماری ها: به سطح زیرین برگ ها و مناطق پنهان ساقه برای آفاتی مانند شته ها، شپشک های آردآلود و کنه های عنکبوتی نگاه کنید. با استفاده از محلول صابون حشره کش می توانید به راحتی از شر آنها خلاص شوید.

نظرات خود را درباره این روال بررسی گیاهان با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *