ذخیره منابع آبی سد زاینده‌رود به ۳۰۱ میلیون مترمکعب افزایش یافت

ذخیره سد زاینده‌رود به ۳۰۱ میلیون مترمکعب رسید


بررسی آخرین آمار ارائه شده توسط شرکت سازماندهی منابع منابع آبی ایران نشان می دهد که ذخیره سد مخزنی زاینده رود به ۳۰۱ میلیون مترمکعب رسیده است، در حالی که میزان پرشدگی این سد هنوز به ۲۴ درصد محدود شده و نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد کاهش داشته است. همچنین، اطلاعات ارائه شده توسط سازمان پیش‌بینی آب و هوا نشان می دهد که میانگین بارش ها در حوزه آبریز زاینده رود افزایش یافته و ارتفاع برف نیز به یک سانتیمتر رسیده است. سد زاینده رود با ظرفیت بالغ بر ۱.۲ میلیارد مترمکعب در سال ۱۳۴۹ بهره برداری شده و به عنوان یک منبع اساسی منابع آبی شرب، زراعت و تولیدی در منطقه مرکزی ایران محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، بررسی آخرین آمار رسمی شرکت سازماندهی منابع منابع آبی ایران نشان می‌دهد که ذخیره سد مخزنی زاینده‌رود تا ۲۶ اسفند ماه به ۳۰۱ میلیون مترمکعب رسیده است.

بنا بر اعلام شرکت سازماندهی منابع منابع آبی ایران میزان پرشدگی سد زاینده رود کماکان ۲۴ درصد است و این میزان منابع آبی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین بنا بر آمار سازمان پیش‌بینی آب و هوا میانگین بارش‌ها در کوهرنگ سرشاخه اصلی حوضه آبریز زاینده‌رود از ابتدای سال آبی (یکم مهر) تا ۲۷ اسفند به ۷۵۷ میلیمتر رسیده و ارتفاع برف یک سانتیمتر گزارش شده است.

سد زاینده‌رود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین‌کننده منابع آبی شرب، محیط‌زیست، زراعت و تولیدی در منطقه مرکزی ایران با ظرفیت افزون بر ۱.۲ میلیارد مترمکعب در سال ۱۳۴۹ بهره‌برداری شد، این سد قوسی شکل در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.


سد زاینده‌رود ذخیره منابع آبی بالایی دارد و پرشدگی آن همچنان حدود ۲۴ درصد است. این در حالی است که میزان منابع آبی این سد نسبت به سال گذشته کمتر شده است. بارش‌های مناسب در منطقه زاینده‌رود در سال جاری حدود ۷۵۷ میلیمتر بوده و ارتفاع برف نیز یک سانتیمتر گزارش شده است. سد زاینده‌رود که یکی از اصلی‌ترین سدهای ایران است، در شهرستان چادگان واقع شده و ظرفیت زیادی در تأمین منابع آبی مرکز کشور دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *