انکار دیپلمات اوکراینی؛ از مراسم خصوصی تا گزارش اشپیگل

دیپلمات اوکراینی تکذیب کرد؛ از مهمانی خصوصی تا گزارش اشپیگل!

0 نظر


در این متن، آمده است که سفیر اوکراین در آلمان ادعا کرد که آلمان در توافق آرامش با روسیه، فشاری بر اوکراین نمی‌آورد و گفتگوهای دیپلماتیک مستقیمی بین اوکراین و آلمان نداشته است. همچنین، مقامات غربی به نقل از مطبوعات “اشپیگل” به مسکو پیشنهاد آرامش داده و بحث درباره شرایط و وضعیت خطوط مقدم اوکراین و راه‌های تمام شدن خونریزی در جلسه غیررسمی مذکور مطرح شده است. اما این ادعاها به شدت انکار شده و به همچنین آمده است که برخی از مقامات آلمانی نسبت به پیشنهادات ارئه شده توسط دیپلمات آلمانی تحت عنوان چاراپ را تأیید کرده‌اند. همچنین، وزیر خارجه روسیه از پیام‌هایی که برخی از مقامات و رهبران شاخص غربی درباره امنیت اروپا و اوکراین ارسال کرده‌اند خبر داده است.

به گزارش دیجیاتور به نقل از راشاتودی، الکسی ماکی‌یف، سفیر اوکراین در آلمان اندکی پس از انتشار گزارش «اشپیگل» مبنی بر اینکه حکومت برلین در حال حاصر توافق آرامش را ترجیح می‌دهد، مدعی شد که آلمان برای ورود اوکراین به گفتگوهای دیپلماتیک آرامش با روسیه، روی کی‌یف فشار وارد نمی‌کند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اوایل ماه جاری گفت که چندین تن از رهبران کشورهای غربی به مسکو پیشنهاد آرامش داده‌اند. این در حالی است که به اذعان بسیاری از مقامات از جمله مقامات عالی‌رتبه کی‌یف، ضدحملات تابستانی اوکراین که غربی‌ها خیلی روی آن حساب کرده بودند، دستاورد قابل توجهی نداشته و شکست خورده است.

در این بین، ماکی‌یف در گفت‌وگو با شبکه آلمان RRB به این پرسش که آیا برلین برای توافق آرامش با مسکو، به کی‌یف فشار می‌آورد، پاسخ منفی داد و مدعی شد که چنین مذاکراتی با مقامات اوکراینی پشت درهای بسته هم صورت نگرفته است!

اشپیگل پیش‌تر مدعی شد که آندریاس میشائیلیس، سفیر آلمان در آمریکا گروهی از تئوریسین‌های روابط بین‌الملل آمریکا و همچنین کارشناسان روس را به یک میهمانی خصوصی دعوت کرده و علاوه بر این دیپلمات، وولفگانگ اشمیت، رییس دفتر صدراعظم آلمان نیز در این رویداد حضور داشته است.

به نوشته این رسانه، بحث شرایط و وضعیت خطوط مقدم اوکراین و راه‌های احتمالی پایان دادن به خونریزی، در صدر دستورات جلسه غیررسمی مذکور بوده است.

اشپیگل همچنین افزود که اشمیت ساموئل چاراپ، تئوریسین اندیشکده «رَند» را به دلیل بررسی راه‌های حرکت به سوی توافق آرامش بین اوکراین و روسیه مورد تمجید قرار داده است. برخی از منابع این رسانه آلمانی که نخواستند نامشان فاش شود نیز یادآور شدند که دیپلمات ارشد آلمان حتی از پیشنهادات چاراپ، «به وجد آمده بود.»

چاراپ تابستان سال جاری مقاله‌ای در نشریه فارین افرز، تحت عنوان «جنگی بدون برنده- واشنگتن به یک پایان قصه در اوکراین نیاز دارد.» تاکید کرد که رهبران غربی باید تمرکزشان را از تداوم نامحدود منازعه به خاتمه بخشیدن به آن از طریق مذاکره تغییر دهند. به نوشته اشپیگل، تایید رویکرد چاراپ از جانب اشمیت، با خط مشی مقامات آلمانی درباره حمایت «نامحدود» از اوکراین، در تناقض آشکار است.

با این حال، اشپیگل نوشته است که حلقه نزدیکان اشمیت مدعی شدند که ادعاها درباره «به وجد آمدن» او، کذب بوده و او صرفا نظرات جامعه خبره آمریکایی را سبک و سنگین کرده است!

لاوروف هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران تایید کرد که «شماری از مقامات عالیرتبه و رهبران شاخص غربی از جمله یک رهبر بسیار مشهور غرب، چندین بار از طریق سه کانال متفاوت ارتباطی، پیام‎‌هایی را با این مضمون که چرا درباره اوکراین و امنیت اروپا، دیدار و صحبت نکنیم، مخابره کرده است.»


سفیر اوکراین در آلمان مدعی است که آلمان برای ورود اوکراین به گفتگوهای دیپلماتیک آرامش با روسیه، روی کی‌یف فشار وارد نمی‌کند. وزیر خارجه روسیه اعلام کرده است که چندین تن از رهبران کشورهای غربی به مسکو پیشنهاد آرامش داده‌اند. مقامات اوکراینی ادعا می‌کنند که ضدحملات تابستانی اوکراین دستاورد قابل توجهی نداشته و شکست خورده است. سفیر اوکراین در گفت‌وگویی با شبکه آلمان RRB تأکید کرده است که برلین در توافق آرامش با مسکو، به کی‌یف فشار نمی‌آورد. آندریاس میشائیلیس، سفیر آلمان در آمریکا گروهی از تئوریسین‌های روابط بین‌الملل آمریکا و همچنین کارشناسان روس را به یک میهمانی خصوصی دعوت کرده است. در این میزگرد، شرایط و وضعیت خطوط مقدم اوکراین و راه‌های احتمالی پایان دادن به خونریزی مورد بحث قرار گرفته است. دیپلمات ارشد آلمان حتی از پیشنهادات چاراپ، «به وجد آمده بود.» رهبران غربی باید تمرکزشان را از تداوم نامحدود منازعه به خاتمه بخشیدن به آن از طریق مذاکره تغییر دهند. با این حال، ادعاها درباره «به وجد آمدن» چاراپ کذب بوده و او صرفا نظرات جامعه خبره آمریکایی را سبک و سنگین کرده است. سه کانال متفاوت ارتباطی وجود دارد که مقامات عالیرتبه و رهبران شاخص غربی از طریق آن‌ها پیام‎‌هایی را با این مضمون مخابره کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *