مشکلات جدی حکومت در تحقق شعار جهش ساخت و ساز و ورود مردم

دولت برای تحقق شعار جهش تولید مشکلات جدی دارد/ورود مردم لازم است


مرتضی افقه کارشناس مالی در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور بیان کرد که نامگذاری شعارهای سال‌ها برای مقام معظم رهبری اهمیت بالایی دارد، و اگر زمینه‌های لازم برای رسیدن به این اهداف فراهم نشود، امکان تحقق به آنها نیست. او همچنین بیان کرد که تحقق به اهداف سال به سه پیش‌نیاز نیاز دارد و تأکید کرد که برای کشور ظرفیت رشد در حد جهش وجود دارد و لازم است از آن بهره‌برداری کامل صورت گیرد. از سوی دیگر، انتقاد کرد که برخی تنگ نظری‌ها باعث منزوی شدن منابع انسانی شده‌اند و باید زمینه‌های جلوگیری از مهاجرت متخصصین را فراهم کنیم تا این نیروها در کشور فعالیت کنند.

مرتضی افقه کارشناس مالی در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور با اشاره بر اینکه امسال ۲۲ مین سالی است که با عناوین مالی نام‌گذاری می‌شود، گفت: با توجه به نام‌گذاری شعار سال‌های اخیر، دانش مالی، معیشت و رفاه مردم از اهمیت بالایی نزد مقام معظم رهبری برخوردار است. اگر شعارهای سال را همان سال در نظر داشته و برای تحقق به آن نیازمند سه پیش نیاز خواهد بود.

این کارشناس مالی در ادامه سه پیش نیاز را عنوان کرد و گفت: ابتدا باید برنامه‌ریزی خاص آن هدف که در شعار سال مشخص می‌شود را داشت، سپس ابزار مناسب برای تحقق به شعار در دسترس باشد و سومین عنوان تأمین منبع مالی برای رسیدن به شعار سال باید در دستور کار باشد؛ در صورتی که دو عنوان پایانی وجود نداشته باشد تحقق به هدف تقریباً ناممکن است.

وی ادامه داد: طی هرسال رهبر معظم تحول اساسی هدف را تعیین می‌کنند اما ساختارهای موجود که راهکار تحقق به هدف هستند، آمادگی ندارند؛ عدم بهره‌مندی از نیرو کار انسانی متخصص و ماهر موجب می‌شود در ۲۲ سال اخیر برای مسیر رسیدن به هدف شعار ناکام بمانیم یا کشور به نتایج دلخواه خود نرسد.

این استاد موسسه آموزش عالی خاطرنشان کرد: کاش رهبر معظم تحول اساسی یک سال به ارزیابی نام‌گذاری پیشین اختصاص و عملکرد دستگاه‌های دولتی و مسؤولان را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد؛ البته ناگفته نماند شعار سال‌ها تنها به حکومت اختصاص ندارد و تمام ارکان نظام باید برای رسیدن به این وعده تلاش کنند.

افقه ادامه داد: زمینه و بستر مناسب برای رسیدن به شعار سال وجود ندارد و مسؤولان کشور زمانشان را صرف تکثیر بیلبورد و حک عنوان بر روی نامه می‌کنند که صرفاً نانی برای سخنرانی و همایش‌ها می‌شود که موجب هزینه تراشی‌های اضافی برای کشور می‌شود که می‌توان این هزینه‌ها را برای تحقق به شعار سال استفاده کرد.

این کارشناس مالی افزود: افزایش سطح رفاه و معیشت مردم با رشد ساخت و ساز ارتباط مستقیمی دارد؛ برهمین اساس هرچه امکانات ساخت و ساز بهتر، سطح کیفیت مردم بهتر خواهد بود. کشور ایران تعداد زیادی از منابع انسانی دارد که هنوز از آنها بهره‌مند نشده، به همین دلیل کشور ظرفیت رشد در حد جهش را دارد.

وی تصریح کرد: رهبر معظم تحول اساسی طی مصاحبه‌های اخیر خود نسبت به بهره‌مندی از ظرفیت بخش خصوصی تأکیدات ویژه‌ای داشتند و همچنین زمینه جلوگیری از مهاجرت متخصصین را باید ایجاد کنیم، زیرا نیروهای لازم برای جهش ساخت و ساز در کشور وجود دارد اما برخی تنگ نظری‌ها موجب منزوی شدن منابع انسانی شده است که باید آنها را ترغیب به فعالیت در کشور کنند.


مرتضی کارشناس مالی اشاره کرد به اهمیت بالایی دانش مالی، معیشت و رفاه مردم
وی بیان کرد که برای تحقق به شعار سال نیاز به سه پیش نیاز داریم
این سه پیش نیاز شامل برنامه‌ریزی خاص، ابزار مناسب و تأمین منبع مالی می‌شود
به عقیده افقه، سوختارهای موجود برای تحقق به هدف، آمادگی ندارند
او پیشنهاد داد که شعار سال تنها به حکومت اختصاص ندارد و تمام ارکان نظام باید در این راه سعی کنند
افقه همچنین بیان کرد که ایران ظرفیت رشد در حد جهش را دارد و نیاز به بهره‌مندی از ظرفیت بخش خصوصی داریم
وی تصریح کرد که برای جلوگیری از مهاجرت متخصصین باید زمینه‌های لازم برای فعالیت آنها در کشور ایجاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *