حکومت باید از وابستگی به دانش مالی نفتی دست کم کند.

دولت باید از اقتصاد نفتی فاصله بگیرد


در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور، حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسایل سیاسی، به تاکید رهبر تحول اساسی بر مسایل مالی و معیشتی مردم در پیام سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و بر اهمیت جهش ساخت و ساز و مشارکت مردم در دانش مالی مردمی تأکید کرد. او بیان کرد که حل مشکلات مالی و جلوگیری از ادامه‌ی آنها، نیازمند ورود مردم به صحنه و ایجاد دانش مالی مقاومتی است. او افزود که حکومت باید موانع ساخت و ساز را برطرف کرده و بازارهای جهانی را برای کشور باز کند تا بتواند با جهش ساخت و ساز، فروش خارجی کشور را افزایش دهد. او همچنین تأکید کرد که حکومت باید از دانش مالی دولتی و نفتی دور شود و منابع کشور را به بخش ساخت و ساز اختصاص دهد تا به عنوان نقطه هدف در دانش مالی مردمی عمل کند.

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسایل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور، با اشاره به تعیین شعار سال ۱۴۰۳ توسط مقام معظم رهبری، اظهار کرد: رهبر تحول اساسی در ادامه تاکید بر مسایل مالی و معیشتی مردم در پیامی که برای امسال مطرح کردند، مشکلات مالی و تورم گرانی را از تلخی‌های سال گذشته مطرح فرمودند.

وی افزود: قاعدتاً با نقشه راهی که رهبری تحول اساسی برای حکومت در سال جدید تعیین کردند، ما باید به سمت جهش ساخت و ساز که در سال گذشته هم در خصوص آن مطرح کردند، حرکت کنیم زیرا آنچه که در سال گذشته اتفاق افتاده است، کفایت لازم را ندارد و توقعات و مطالبات رهبر تحول اساسی را تأمین نکرده است.

فعال سیاسی اصولگرا اظهار کرد: راهکار حل این مشکل این است که خود مردم به میدان بیایند. مشارکت مردم، یعنی دانش مالی مردمی و در دانش مالی مقاومتی هم که رهبری تحول اساسی روابط حکومتی‌های آن را ابلاغ کردند، از مهم‌ترین بحث‌های آن دانش مالی مردمی و دانش بنیان مطرح بوده است.

دبیر سیاسی جبهه ایستادگی اذعان کرد: اگر در دانش مالی قرار باشد حکومت رقیب مردم باشد، مردم وارد صحنه نشده و تامین مالی لازم را انجام نمی‌دهند و در نتیجه مشکلات مالی ادامه پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: دولتی که برنامه‌ریزی مالی منابع هیدروکربن، طلا و معادن را در اختیار دارد اگر در دانش مالی رقیب مردم باشد، با توجه به انحصارهایی که در اختیار دارد، عملاً دانش مالی مردمی شکل نمی‌گیرد و ریسک تامین مالی‌ها کاهش نمی‌یابد، لذا در سال جاری باید حکومت موانع ساخت و ساز را برطرف کند و بازارهای جهانی را برای کشور باز کند تا با جهش ساخت و ساز، شاهد فروش خارجی کشور باشیم.

کنعانی مقدم گفت: حکومت باید با نظارت‌های صحیح و دادن مجوزهای مورد نیاز به بخش ساخت و ساز، امکان ورود حتی سرمایه‌های اندک مردم را فراهم کند، تا ساخت و ساز بتواند سوددهی لازم را داشته باشد.

وی تاکید کرد: حکومت باید از دانش مالی دولتی و نفتی فاصله بگیرد و امکانات کشور و منابع بانک‌ها را به چرخه ساخت و ساز اختصاص دهد زیرا همه این‌ها نقشه راهی است که رهبری تحول اساسی مشخص کرده است تا به وسیله آن، جهش ساخت و ساز و مشارکت مردم، به عنوان نقطه هدف در دانش مالی مردمی باشد.


مسئله تعیین شعار سال 1403 توسط مقام معظم رهبری در برجستگی است. موضوع اصلی این اظهارات مشکلات مالی و تورم است. رهبری تحول اساسی تأکید دارند بر جهش ساخت و ساز و حرکت در راستای اهداف تعیین شده. مشارکت مردم و دانش مالی مقاومتی نقطه تأکید دیگری است. انتقاد از حکومت فاصله گرفتن از دانش مالی دولتی و نفتی و تخصیص منابع به ساخت و ساز است. نهایتاً، هدف از این تعیینات جهش ساخت و ساز، فروش خارجی و رسیدن به دانش مالی مردمی با مشارکت جامعه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *