دمین شازل، فیلمساز در برزخ: بدون امید بسیاری به جذب تامین مالی

دمین شازل به دریافت سرمایه بزرگ امیدی ندارد/ فیلمساز در برزخ


دمین شازل، کارگردان برنده اسکار، اعلام کرد که در حال نوشتن فیلمنامه اثر سینمایی جدید خود است، پس از شکست مالی اثر سینمایی “بابل” که با حضور بازیگران معروفی مانند برد پیت و مارگو رابی ساخته شد. در این مصاحبه، او تاثیر این شکست بر زندگی حرفه ای و خلاقیت خود را بررسی می کند و اعلام می کند که پروژه های آینده اش ممکن است مورد تحلیل قرار گیرند. با وجود اشکالات مالی “بابل”، شازل باز هم آماده به ریسک و برخورد با چالش های خلاقیت در تولیدی هنر هفتم است.

به گزارش دیجیاتور به نقل از ورایتی، دمین شازل، کارگردان برنده اسکار، در گفت‌وگو با برنامه صوتی «تاکینگ پیکچرز» تایید کرد که مشغول نوشتن فیلمنامه اثر سینمایی جدیدش است.

همان‌طور که بسیاری از سینمادوستان می‌دانند، اثر سینمایی «بابل» یا «بابیلون» یکی از بزرگترین فاجعه‌های خلق شده توسط استودیوهای بزرگ در سال‌های اخیر بود. این اثر سینمایی حماسی هالیوود با حمایت پارامونت با برنامه‌ریزی مالی‌ای در حدود ۸۰ میلیون دلار ساخته شد و با وجود اینکه چهره‌های درجه یک شامل برد پیت، مارگو رابی و خود شازل در این اثر سینمایی حضور داشتند، تنها با فروش ۱۵ میلیون دلار در گیشه سینماهای آمریکا و ۶۳ میلیون دلار در سراسر جهان شکست بزرگی خورد. این در حالی بود که شازل با اثر سینمایی «لالالند» برنده اسکار شده بود.

در این مصاحبه شازل در پاسخ به پرسشی درباره اینکه رابطه او با هالیوود آیا پس از شکست اثر سینمایی «بابل» تغییر کرده است، گفت: یک جوری سرم را زیر برف کرده بودم. همه‌اش مشغول نوشتن بوده‌ام و پس از اینکه فیلمنامه را تمام کنم و سعی کنم آن را بسازم، است که درست متوجه تغییر یا عدم تغییر اوضاع پس از «بابل» می‌شوم. یک جوری در یک حالت دلهره‌آور هستم، اما هیچ توهمی ندارم. می‌دانم به این زودی‌ها برنامه‌ریزی مالی‌ای به اندازه «بابل» دریافت نخواهم کرد، یا حداقل برای اثر سینمایی بعدی چنین برنامه‌ریزی مالی ای به دست نمی‌آورم.

وی در ادامه گفت: قطعاً «بابل» از نظر مالی موفق نبود. سعی می‌کنی کاری را که خلاقانه انجام می‌دهی، تحت تاثیر آن قرار نگیرد، اما در برخی از سطوح، نمی‌تواند تاثیری بر آن نداشته باشد. شاید هم این اشکالی نداشته باشد؟ افکارم در این باره خیلی پیچیده و متفاوت است. چه کسی می‌داند. شاید نتوانم برای این یکی برنامه‌ریزی مالی داشته باشم. هیچ نظری ندارم. باید منتظر بمانیم و ببینیم.

شازل جزییاتی درباره اثر سینمایی جدیدش ارایه نکرد. «بابل» در دهه ۱۹۲۰ می‌گذشت و تصویرگر هالیوود در دوره‌ای بود که اثر سینمایی صامت به اثر سینمایی‌های ناطق تبدیل می‌شود. جک کنراد (پیت) اسطوره بازیگری و نلی لاروی (رابی) سوپراستار نوظهور در تلاش هستند تا خود را با دوران جدید وفق دهند زیرا هالیوود به سرعت در حال تغییر است و احتمال کنار گذاشتن آنها می‌رود. دیگو کالوا، ژان اسمارت، جووان آدپو، توبی مگوایر از دیگر بازیگران این اثر سینمایی بودند.

در حالی که تماشاگران «بابل» را خیلی تحویل نگرفتند، منتقدان اثر سینمایی به شدت بر سر اثر سینمایی شازل اختلاف داشتند. پیتر دبروژ از ورایتی، این اثر سینمایی را نگاهی بسیار درهم و برهم به روزهای اولیه «لالا لند» و یک چرخش اسیدی در «آواز زیر باران» خواند و گفت «بابل» به نظر آخرین نوع خاصی از اثر سینمایی است: حماسی، عجیب و غریب و بسیار پرهزینه بی‌دلیل که برای بازگرداندن پول خود لازم داشت تا عادت اثر سینمایی‌بازی قبل از همه‌گیری هنوز وجود داشته باشد.

با وجود استقبال دوقطبی از «بابل»، برخی از منتقدان پیش‌بینی می‌کنند که این اثر سینمایی در آینده مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد. تمایل شازل برای ریسک کردن و کنار زدن مرزهای سینمایی همیشگی است ولی پیامدهای مالی «بابل» موجب شده تا پروژه‌های بعدی که او می‌تواند انجام دهد، مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد. در صنعتی که بازدهی مالی اغلب فرصت‌های خلاقانه را دیکته می‌کند، گرفتاری شازل نشان دهنده چالش‌های پیش روی فیلمسازانی است که مشتاق تحقق پروژه‌های رویایی خود هستند.


شازل درگفت‌وگوباپادکست «تاکینگ پیکچرز» تایید کرد که مشغول نوشتن فیلمنامه اثر سینمایی جدیدش است. هم‌اثر سینمایی«بابل» یکی از بزرگترین فاجعه‌های خلق شده توسط استودیوهای بزرگ در سال‌های اخیر بود. این اثر سینمایی حماسی هالیوود با حمایت پارامونت با برنامه‌ریزی مالی‌ای در حدود ۸۰ میلیون دلار ساخته شد و با وجود اینکه چهره‌های درجه یک شامل برد پیت، مارگو رابی و خود شازل در این اثر سینمایی حضور داشتند، تنها با فروش ۱۵ میلیون دلار در گیشه سینماهای آمریکا و ۶۳ میلیون دلار در سراسر جهان شکست بزرگی خورد. این درحالی بود که شازل با اثر سینمایی«لالالند» برنده اسکار شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *