تا اطلاع ثانوی، دام‌های زنده وارد کشور نمی‌شوند.

دام زنده تا اطلاع ثانوی به کشور وارد نمی شود


در جمع خبرنگاران، مجتبی نوروزی درباره وضعیت تب برفکی در کشور اظهار کرد که این بیماری آندمیک در کشور بسیار طبیعی‌تر از گذشته است و همه چیز در حوزه تب برفکی تحت کنترل است. وجود برخی کانون‌ها در برخی استان‌ها طبیعی است و هیچ موقعیت اضطراری وجود ندارد. در حال حاضر گوشت مورد نیاز کشور از کشتارگاه‌ها بهترین شرایط وارد شده و بازرگانی بین‌الملل دام به کشور بسیار کم است. همچنین، مرغ به عراق صادر شده و توانسته به صادر کنندگی تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، مجتبی نوروزی عصر یکشنبه در جمع خبرنگاران در خصوص تب برفکی در کشور اظهار کرد: تب برفکی بیماری آندمیک در کشور و روال ای بیماری بسیار طبیعی‌تر از سنوات گذشته است و با توجه به اینکه هم اکنون در کشور ۶۲ میلیون رأس دام سبک و ۵ میلیون رأس دام سنگین داریم و این دام‌ها در بالاترین سطح ایمنی در حال زندگی و ساخت و ساز هستند و هیچ مشکلی در حوزه بهداشتی و تب برفکی نداریم.

نوروزی با بیان اینکه وجود برخی کانون‌ها در برخی استان‌ها طبیعی و طی سنوات قبل هم موجود بوده است گفت: در حال حاضر در حوزه تب برفکی همه چیز تحت کنترل است و به هیچ عنوان موقعیت اضطرار نداریم و انشاالله با یاری متخصصان شرایط پایدار را حفظ خواهیم کرد.

معاون وزیر جهاد زراعت با اشاره به اینکه هر کشتارگاه بنا بر در جه موجود یک تا سه ناظر در کشتارگاه‌ها مستقر هستند بیان کرد: گوشت در بهترین شرایط وارد کشور می‌شود.

وی آمار بازرگانی بین‌الملل دام را بسیار ناچیز اعلام کرد و افزود: هم اکنون جلوی ترانزیت دام زنده از حوزه قفقاز و کشورهای آسیای میانه گرفته شده، از مرز شرقی پاکستان بر اساس مصوبه هیئت حکومت به شکل بسیار کم یعنی روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ رأس دام با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مرز اعم از معاینه، ضدعفونی، پلاک کوبی و تزریق واکسن در پرورش دام‌های سیستان و بلوچستان مستقر می‌شود و طی دو روز گذشته نیز هیچ ورودی دامی نداشته‌ایم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور، روابط حکومتی بهداشتی، فنی و علمی دامپزشکی کشور را در شرایط فعلی عدم بازرگانی بین‌الملل دام زنده به کشور عنوان کرد و گفت: طبق همین اصل کشتار دام در کشتارگاه‌های خارج از مرزها انجام و لاشه و گوشت به کشور وارد می‌شود.

نوروزی در خصوص تعداد کشتارگاه‌های خارج از مرزهای کشور بیان کرد: در حال حاضر عمده گوشت کشور در چهار کشتارگاه کراچی پاکستان و یک کشتارگاه در لاهور کشتار می‌شود و با توجه به ورود لاشه زیاد یعنی بیش از ۲۰۰ تن گوشت کشتار شده د ر بهترین شرایط از کراچی وارد می‌شود.

وی افزود: تا کنون ۱۰۰ تن فروش خارجی مرغ به عراق داشته‌ایم و از وارد کنندگی به صادر کنندگی رسیده‌ایم.


تب برفکی در کشور آندمیک و طبیعی‌تر از گذشته است و هیچ مشکلی وجود ندارد. موقعیت اضطراری وجود ندارد و شرایط پایدار حفظ می‌شود. بازرگانی بین‌الملل دام بسیار ناچیز است و گوشت در بهترین شرایط وارد می‌شود. مرزها با پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شوند و هیچ ورودی دامی نداشته‌ایم. کشتار دام در خارج از مرزها انجام می‌شود و گوشت و لاشه به کشور وارد می‌شود. گوشت کشور در چند کشتارگاه در خارج از مرزها ساخت و ساز می‌شود و بهترین شرایط وارد می‌شود. تا کنون فروش خارجی مرغ به عراق انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *